MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Wednesday, March 31, 2010

bahaya panadol


JANGAN AMBIL & PANADOL ACTIFAST / SOLUBLE LAGI (TERUTAMA MEREKA YANG ADA GASTRIK)


UNTUK PENGETAHUAN, ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya…


“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol.. Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.


Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.


Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak. Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman. Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda. Panadol adalah sejenis “painkiller”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.


Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin? Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam mulut anda. Sumber :- http://www.omaQ.org

aku penah keje kat kilang panadol ni dulu (GSK) lepas abes sekolah & skang ni pun keje tempat buat ubat hehe..aku ni mmg jenis klw demam xmakan panadol, biar je demam baik sendiri kalau terlalu teruk sangat sampai xbole bangun tu baru la aku makan panadol.tp selagi bole tahan..aku tahan.korang?

23 ribu orang memberikan idea bernas:

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said... [Reply to comment]

since dpt email psl nie dah lama tinggalkan dunia panadol ;-)

momguess said... [Reply to comment]

huiiii
den baru tau ni
occay2 lepeh ni kalo sakit kepala
kite mkn cokelat kek
hehehhe

lia said... [Reply to comment]

aku mmg xsukak mkn ubt bkn sbb takut ubat tp aku mls nk mkn ubt... phm x? xpaham, sudah kah3....

~ana~ said... [Reply to comment]

nana, kita pun mcm nana..kalau demam ke selsema ke batuk ke..x pernah mkn ubat..biar dia baik sendiri..kalau selsema x tahan sgt ambik gak clarinase @ piriton..kita mmg banned dah ubat yg ada kandungan PARACETAMOL..sbb nya kita alergic..bkn setakat paracetamol, ada 2-3 jenis lg jenis ubat yg kita alergic...kalau mkn, mesti naik bengkak muka...gatal2 badan..pernah sekali sesak nafas mcm tinggal hujung nyawa je..sbb doc xtau ru[pa2 nya kita ada alergic dgn ubat lain except paracetamol..ms tu kita pun xtau...nasib baik sempat g hospital..skrg senang cite, ubat2 yg x pernah mkn, mmg xde nya nak masuk mulut ni..hu3x...

adeh..terpanjang lak komen..sorry erk nana..:)

zue @ annaleeya said... [Reply to comment]

pas nih kene nyah terusla panadol tuh... akak nih slalu sakit pale pastu telan panadol..... x tau plak panadol nih bhya.... TQ nana share eh...

CRAZYBEAUTIFUL88 said... [Reply to comment]

tq for sharing the infor

[-suziey-] said... [Reply to comment]

aah mmg xelok..tp kalu dh pening mmg nk kena amik gk..kalu x lama nk ilang pening..tp kalu demam kita prefer minum 100 plus..buang toksik

Damia Aleesya & Damia Ayunie said... [Reply to comment]

ah ah...kita pun sama ....jarang sangat makan panadol..baik sendiri jer...cuma kalau demam tak tahan tu ader lah makan panadol....

Nida said... [Reply to comment]

Alamak takutnya.. setiap bulan Kak Nida mesti ambil painkiller ni sebab setiap bulan akak akan kena migrain... thanks ye menyedarkan akak tentang bahaya panadol ni..

iNa said... [Reply to comment]

yeke nana...aiseh..baru je tau ni..huhu..tq..

Nana said... [Reply to comment]

diana-dulu ada dapat gak fakta pasal bahaya panadol ni.aku memang kureng arr makan panadol ni sebab mmg susah makan ubat kan...ehehe

Nana said... [Reply to comment]

kak ina-da lama dah sebenarnya menda ni saya tau dulu2 ada dapat email.
hehe kek coklat pengubat terbekk kak hahahah

Nana said... [Reply to comment]

lia-ko sama mcm aku xsuke makan ubt ubt jamu2 ke apa ke mmg aku xmakan hehe

Nana said... [Reply to comment]

ana-ish bahaya rupanye ek elergik ngan paracetamol ni kan?takut plak dengar cite ana psl sesak2 nafas tu
tu la nye kita mmg klw demam biar je dia baik sendiri xsuke mkn ubt

hehe bagus komen panjang2 mmg suka dgr pendapat2 org ni

Nana said... [Reply to comment]

zue-mmg bahaya kak...saya ada kenal sorang brother ni dia kena kanser hati doktor cakap puncanya mungkin sebab panadol sebab brother tu sejak dari kecik pening pale sikit makan panadol kira dia mmg amalkan panadol tu.

Nana said... [Reply to comment]

crazybeautiful- ur welcome..sharing is caring..

Nana said... [Reply to comment]

suziey-sama2 mmg selalu spare 100 plus kat umah gantikan panadol

Nana said... [Reply to comment]

ayu-tu la badan kita ni mmg ada antibodi nk lawan demam tu kan?klw btol2 tak tahan tu baru amik tu pun takat sebiji je xde la sekali makan smpai 2 bj

Nana said... [Reply to comment]

kak nida-mmg dah lama saya tau xelok amalkan makan panadol ni, ada orang penah ckp panadol ni panas bole menyebabkan kanser hati

Nana said... [Reply to comment]

ina-em...menda ni dah lama dah...tapi ramai yg blom sedar bahaya panadol ni
so lepas ni dah tau jauh2kan la diri dari panadol tau hehe

firahadifa said... [Reply to comment]

thanks nana, pasti nk cite kat my hubby la pasal nie.. dia kerap ambik panadol..

Nana said... [Reply to comment]

afida-ok no problem..sebenarnya terbuka ati nak wat entry ni pasal en.somi tu tengah demam pastu dia mmg xsuka makan ubat eheheh

mama tisya said... [Reply to comment]

mmg tk suka mkn ubat..tu yg slalu dgr org ckp kalo pening pale je mkn panadol..kita kalo selagi bole tahan ..tahan je..tp kita mkn menstrual panadol tu time sakit period...huuhuhuh

tp kalo p klinik kalo demam bkn ke ubat yg doc bg tu paracetomol

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...