MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Friday, March 12, 2010

homemade jeruk kedondong

ari rabu aritu kan aku tgk buah kendondong depan umah mak aku besar2 gabak xde sape pun nk petik, start bapak aku letak baja air longkang kt pokok tu buah dia kemain jayanye membesar.so aku pun petik la mana2 buah yg besar2 gabak tu, kengkonon nk bg je sapa2 yg nak.aku klw nk makan kedondong ni cicah kicap aku kureng skit..

pastu mak aku ckp kita wat jeruk la..banyak plak buah besar2 ni.senang je..nk wat jeruk yg dijamin selamat dari sebarang bahan kimia..hehe cara2nya:

1. kopek & basuh bersih2 buah kedondong
2.rendam semalamam dalam air garam
3.bila dah rendam semalaman ngan air garam, buang air tu bilas & letakkan 1 senduk gula (tgk gak banyak mana buah tu)letak gula aje tau xyah letak air.nanti dia akan kuar air buah tu sendiri
4.bila dah letak gula semalaman, esknye bole la makan...

ni pokok kedondong depan umah rendang aje senang nk petik
buah kedondong yg dipetik segar dari ladang kekekek...rendam dlm air garam, yang dah siap lupa amik gambo pasal sedap2 makan smpai abes br ingt nk amik gambo kekeke....

27 ribu orang memberikan idea bernas:

** atie + farid + aisyah ** said... [Reply to comment]

mak ai.... feveret den ni..... untung ye ade pokok depan umah...

nana- menjwb persoalan mu di FB (almaklum.. den kan takleh on FB), en farid tak ikut coz die tak dapat cuti & die tak dibenarkan cuti untuk 6bulan sbb byk projek masuk..... bujang lagi la den ni.. huhuhuhuhuhu

Afne said... [Reply to comment]

waaa menjejes air liur saya!

masa afne kecik dulu mak meniaga homemade jeruk & nasi lemak kt sekolah. kadang tak sempat nk letak kt kantin dh hbs dikebas kwn2 sekelas.

aritu jambu madu yg mak tanam pn lebat buahnya so adik buat homemade jeruk jambu madu.

Nida said... [Reply to comment]

Salam..

Ko memang kejam Nana.... sampai hati letak gambar ni... hehehe..

Nasib baik akak lum pregnant tau... kalu tak aku tak kira ko kena pos juga buah tu.... (gurau je ek...)

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said... [Reply to comment]

ko buat aku terliyur niehhhh .. cicah garam pun okkkkkkkkkkkkkkkkkk ;-)

mizzyN said... [Reply to comment]

hi.

nak masuk contest tu cuma komen kat comment box posting asal saya

jawapan kepada

KENAPA GWE PERLU DAPAT PHOTOSHOOT FREE INI?

mizzyN said... [Reply to comment]

posting asal

http://mizzyn.blogspot.com/2010/03/march-freebies-ambil-gambar-outdoor.html

mizzyN said... [Reply to comment]

good luck

ita cutevirus said... [Reply to comment]

nana,

nak sikit!! menggiurkan betul...

mama_umar said... [Reply to comment]

aduss,memercik air liur dlm mulut aku neh,hehehe

Gieyana said... [Reply to comment]

uitss..sedap tue...nk kena tanam la kalau camni..:D

Manjakusayang said... [Reply to comment]

wa...sedapnya kedondong! Makan kedondong dengan garam... sedap giler...

zh-ena said... [Reply to comment]

kedondong mmg bah fov ena tau
suka mkn mcm tu jea
klu jd jeruk ena tak suka plak

wantie said... [Reply to comment]

dulu aku ada beli benih kedondong. dorang cakap jenis kedondong ringan. pokok dia tak akan besar. kecik pun dah ada buah.

Aku tanam kat belakang umah aku kat kampung. Last last pokok tu mebesar, sama tinggi ngan pokok petai ko...

ha.. macam mana nak petik? guna galah ler jawabnya.

tapi aku pun heran cam na pokok kedondong tu leh jadi besar cam tu, sedangkan aku beli yang jenis renek? fenin fenin

Nana said... [Reply to comment]

atie-peberet ek?
ok xde hal atie ajk je mak...janji msk sedap2 kekekekek

Nana said... [Reply to comment]

afne-heheh seb baik ada bb kang klw x kang leleha ir lior anak.oo buat jual ek...cpt abes lak tu mest sedap kan

Nana said... [Reply to comment]

kak nida-hahahah....xpe kak gtau klw akk peknen nanti saya pos ke new zealand heheheh

Nana said... [Reply to comment]

diana-alamak cicah garam?mmg xbole la di tekak aku klw kicap tu bole la skit2

Nana said... [Reply to comment]

mizzyn- ok noted!

Nana said... [Reply to comment]

ita-eheh meh ler dtg umah petik yg mana kt pokok tu hehehe

Nana said... [Reply to comment]

zt-eheh nsb baik maryam dah kuar..kekeke klw tak leleh air liur maryam

Nana said... [Reply to comment]

gie-umah ko ada tanah ke nak tanam?hehe bole tanam dlm pasu weh

Nana said... [Reply to comment]

kim-suka ek mkn ngan garam kita penah try tp bole la klw ngan kicap ok skit

Nana said... [Reply to comment]

ena-owh fav ek..klw yg btol2 tua sedap la mkn gitu aje xmasam sgt

Nana said... [Reply to comment]

wantie-ntah2 org tu tipu kot agknye hehe...tinggi gile klw dah sma tinggi ngan pokok petai.

aku bli yg tut punye mmg xbole naik dah besar itu je la

Farra Dhelina said... [Reply to comment]

amboi kedondong! mak mertua fra, kedondong ni dia buat pajeri! sdap gila kak!!

Nana said... [Reply to comment]

farra-time petik buah tu depan umah kan jiran seblah umah tegor kendondng nibuat pajeri pun sedap tau
serius 1st time dgr kedondong bole buat pajeri eheheh mcm tingin lak nk makan, nak suh mak buat la nanti

Lina said... [Reply to comment]

bestnyer buah kedondong...cam ni bole buka bisnes jeruk kedondong la nana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...