MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, June 10, 2010

Mak kandung Vs Mak Mertua

Ma -oghe klate panggil mak dia MA :)buat sape yang tak tau...mak aku orang kelantan (pasir pekan KB), abah aku pon orang kelantan (ketereh, KB) tp dah lama menetap kt KL, dekat 45 tahun rasanya.jadi nye..sejak dari kecik mmg aku ni dah terbesar dengan speking & cara idop, makanan orang kelantan...klw korang tanya aku pandai ke cakap kelantan?aku malu gile nk ngaku pandai.. hahah sebab mmg lawak skit klw dengar aku cakap kelantan..bole la..nak cakap tapi xberape tererr...bunyi keras je..xde lemah lembut / berlagu mcm oghe klate..

gini nak cite...lari topik plak.hahhaa..tu baru mukadimah...aku dari kecik..dah biasa dengar mak aku cakap gini kat adik2 aku yang time tu baby lagi "mano budok huduh tu???" (sila baca dalam bahasa klate)ahahah..makna nye .."mana budak hodoh tu??" bukan takat anak2 mak aku je...anak2 kakak & abang aku pon hatta damia sendiri pon..mak aku still cakap macam tu...

nak tau kenapa??aku rasa sape2 oghe klate kat sini faham ko maksud aku..sebelum aku cerita lebih lanjut..hehe...mak korang macam tu juga ke ek?? kata mak aku...oghe tok panggill anak2 kito comel...so dia terbalik kan maksud comel tu kepada maksud huduh...hehehe..kiranye dia nye alasan tu..xmau la kita bangga2 nak cakap anak kita comel..walaupun mmg anak kita tu comel..jadinye..dia cakap huduh tu ala2 mcm merendah diri la...

MIL paling sporting dalam dunia siap wat peace..hehehe
dapat kat MIL aku plak...dia akan cakap "mana damia comel tu..." 1st time aku dengar...aku tersengeh2 sebab mak aku tak penah ckp "mana damia comel tu.."hahaha..so bila aku gtau MIL yang mak aku ckp "mana damia hudu tu" MIL aku gelak...dia kata kenapa ckp mcm tu?he...

tp tu la..bukan ke setiap kata2 yang keluar dari mulut seorang ibu tu satu doa??so klw kita ckp anak kita comel berjuta2 kali...mesti anak kita jadi comel kan..sebab kita asek doa je dia comel..walaupun mak aku still dok kata "mana damia huduh tu.." tp aku xpenah kata gitu hehehe..sebab aku selalu cakap mana damia comel???ye la klw bukan kita yang cakap anak kita comel..sape lagi yang nak cakap kan?

ahh...xkisah la huduh ke comel ke...yang pasti damia tetap comel dia mata aku...(seme ibu2 pon akan ckp anak dia comei kan....)
walaupon damia penah kunci ibu dalam toilet, ibu tetap sayang damia... muahahahahahahahah......
p/s : damia pandai gak kecek klate, nak tau apa yg damia selalu cakap?

DAMIA BEYAK BUCUK BANGA...(DAMIA BERAK BUSUK BANGA)
BANGA=BUSUK SANGAT2
PADE MUKO... (PADAN MUKA)

22 ribu orang memberikan idea bernas:

zue @ annaleeya said... [Reply to comment]

hahah... kalu kak zue kecek klate, nana pehe ke dok??? bulih sgt kalu nok kecek gak!!!! bakpo dok ghoyak??? klu dok gak, lamo doh kak zue kecek klate....

faham tak nana???? saje nak test skill ckp klate... lama tak balik KB.... rindu!!!!!

yg busuk banga tuh mmg ari2 ckp kt umah... hahahah!!!!

mama tisya said... [Reply to comment]

hah kita pn org tktau kita asal kelate kalo tk ckp..smua ingt org kl..hehehe

wah2 damia pandai kecek kelate la tp nasibaik die sebut BEYAK bkn BEROK

SyaNa said... [Reply to comment]

damia mmg comel!!
hehee ttibe nk buat statement

Jantan Keparat said... [Reply to comment]

huhuhuhuh...
chumel2!

~ana~ said... [Reply to comment]

hebat ar damia..pandai ckp kelantan..:)

sis erryn, berok tu versi trg..:)

Damia Aleesya & Damia Ayunie said... [Reply to comment]

ganahhhh damia..panda kecek kelate...
ni hah aleesya + ayyunie dok ngeti langsung kecek kelate...tok ma, tok ayah n nenenk kalu nok kecek ngan aleesya + ayyunie kena kecek luar tu..

p/s: abih tu doh ibu + ayah dio kecek luar...seklai sekalo jah kecek kelate..takut nanti bibik dok pehe pulok...ekekek

tapi time ngumpat bibik, weols kecek kelate you....

Ena said... [Reply to comment]

akak pun pandai gak cakap kelantan sbb asal dari sempadan kelantan terengganu.. SO bereh!!!
hahahha

ita cutevirus said... [Reply to comment]

huhuhuhu... ita tak brape paham sangat bahasa klantan ni.. tp, kalo orang cakap tu, paham la sket².. sebab ayah ita org tganu...

E.L.I.Z.A said... [Reply to comment]

yak boktam! busuk banga tuuuuu ekkekekek

Echa said... [Reply to comment]

hehehehhehe...lain tempat lain dia punya bahasa kan... kat kg aku tu.. lebih kepada nogori.. lagi la macam macam bahasa.hehehhe

Sidratul Muntaha said... [Reply to comment]

kli ikut jawaq adik beradik mak dan bapka aku..
baby or ank2 ni diaorg pun tak pnggil comel.
panggil bosok,bosok.
mean busuk ,busuk.
reason aku tnyer naer pnggl gitu sebab tak elok pgil or puji ank2 ni comel.
nnti riak.
klu org jawa lain aku tak thu.

Nana said... [Reply to comment]

kak zue-hehe pahe..bakpo dok pahe pulok...hehehe dari kecik smpai besar mmg dibesar ngan speking klate hehehe

Nana said... [Reply to comment]

eryn-heheh..kita ni klw org tanya mak orang mana?klw ckp klate ramai xcaya sebab muka kita ni xde nampak mcm kelantan pon heheh

tu la pasal seb baik dia tak cakap berok hahha

Nana said... [Reply to comment]

syana-hahaha....tq la ek

Nana said... [Reply to comment]

jantan keparat-heheh tq yea

Nana said... [Reply to comment]

ana-hehe dua ayat tu je yang dia tau

Nana said... [Reply to comment]

ayu-hahah sian bibik sure dok terkebil2 dengar korang korang kecek klate & sure dia dok pahe spatoh hare....hahahah

Nana said... [Reply to comment]

ena-owh..org pantai timur la ni ek patut la manis semacam je hehe

Nana said... [Reply to comment]

ita-kelantan & ganu lebey kurang sama je..beza nye ganu ada G hujung dia kan hehe

Nana said... [Reply to comment]

eli-apa boktam tu?tak setambung ke hehehehehe

Nana said... [Reply to comment]

echa-heheh tu la pasal..aku rasa klw MIL aku dengar mak aku borak2 ngan sedara sure dia tak paham heheh

Nana said... [Reply to comment]

ayu-yes...sama mcm itu juga la maksud mak aku dia ckp huduh tu supaya xmau kita bangga diri ckp anak kita comei hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...