MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, July 22, 2010

ROSELLE

dulu aku ada tanam buah roselle ni depan umah, senang je pokok ni xyah dijaga mana pon...janji siram je.tp pokok ni xleh idup lama..lepas dia berbuah selebat2nya...pastu dia mati sendiri.pastu tanam sekejap je dah bole makan hasil dia.cara nk tanam dia keringkan biji buah roselle tu pastu campak je kt tanah sure idop nye hehe sebab tangan aku yg panas ni pon tanam bole idop

dulu2 time ada pokok ni kat umah aku rajin la wat jus petik buah tu depan umah, buang biji dia pastu rebus sampai hancur, tambah gula sket..siap jus roselle.rasa dia sama mcm air ribena je tp klw xsalah aku khasiat vitamin C dia 10x ganda lg banyak dari ribena tu.meh nk share skit info pasal roselle.

ROSELLE terbukti kaya dengan anti oksida untuk:

* Menyegar & mengembalikan tenaga
* Menghilangkan selsema & sakit tekak
* Meredakan batuk & mencairkan kahak
* Menyihatkan & mencerdaskan minda
* Mengurangkan stress & sukar tidur
* Mencegah kanser & penyakit kronik
* Menstabilkan tekanan darah tinggi
* Meningkatkan daya tahan tubuh
* Membantu proses pencernaan
* Mencantikkan kulit & awet muda
* Mengurangkan kolesterol yang berlebihan

NUTRISI ROSELLE

Roselle, merupakan satu tumbuhan herba semulajadi - mengandungi kandungan Vitamin C yang tinggi, dianggar pada 280mg pada setiap 100gm kaliks Roselle yang telah dikeringkan. Ini menunjukkan kelebihan vitamin C yang ada pada Roselle berbanding dengan buah kismis hitam. Ia juga mengandungi vitamin-vitamin lain seperti Vitamin D, B1 dan B2.

Selain vitamin, ia juga mengandungi hampir 486mg Kalsium, jumlah yang cukup banyak serta mengandungi Magnesium, Beta-Carotene dan OMEGA-3. Ia juga mengandungi anthocyanine (antioksidan).

gambar2 ni seme google je..dulu2 xde blog kan..mana nk heran amek gambar pokok ni hehehe




20 ribu orang memberikan idea bernas:

[-suziey-] said... [Reply to comment]

roselle ni mmg pure wrna dia kuar dr bunga tu kan...sedap..aku dulu beli 2 btl lg..mmg sedap..ade jgk asam roselle..sedap gk..mkn bunga..tp aku xmkn ..hahaa..hubby la kata sedap

Ya ALya said... [Reply to comment]

buat sendiri je pati rossell ni..rebuskan je bunga tu....pas tu simpan dalam peti ais....sedap diminum time cuaca panas bersama ice...nyaman je tekak...

Farra Dhelina said... [Reply to comment]

penah minum sekali je..rasa dia mcm ribena kan?? tak silap lah..sbb bru sekali minum.. ;)

Hezesuze said... [Reply to comment]

yess akak pun pernah minum sekali jek...tapi suke lagik ngan ribena....huhu

lily azliyana @ mama zara said... [Reply to comment]

mak mentua kite rajin buat sndiri jus rosselle ni..tp yg die buat tu slalu mcm ade bau2 or rasa2 payau sket, tk macam jus roselle kat kedai..so klu yg mak punye tu mesti tak berapa reti nak minum..hehehe

Ena said... [Reply to comment]

teringat pulak kat arwah kakak akak, arwah dulu sangat suka tanam rosselle tu.. n3 nie betul2 mengingatkan akak pd nya..
Al-fatihah..

ops sori nana, emo pulak akak nie.. huhu

Memg sedap sbb akak pun pernah juga minum.. akak akak pernah juga buat jem...

~ana~ said... [Reply to comment]

dulu kecik2 selalu minum jus dia..dah besar ni xde dah minum nya..:)

CuTeMiUt78 said... [Reply to comment]

eemm baru buat bulan lepas... sedap dan berkhasiat gitu

Damia Aleesya & Damia Ayunie said... [Reply to comment]

pernah minum Roselle....rasa masam2 sikit kan...boleh lah walaupun tak selalu minum

Nana said... [Reply to comment]

suziey-ahh warna dia kuar btol2 pure xde campo2 warna ke apa..mmg sedap air ni rs mcm ribena je

Nana said... [Reply to comment]

ya-ahh tu la dulu2 ms ada pkok ni wat sendiri gak tp seksa jari nk kopek buah ni rs mcm tajam2 kan?

Nana said... [Reply to comment]

fara-ahh rs mcm ribena je

Nana said... [Reply to comment]

kak heze-hehe sy memikirkan khasiat dia 10x ganda dari ribena tu psl jadi suka ehehe

Nana said... [Reply to comment]

lily-ahh mmg pon klw kita buat sendiri dia ada bau2 sket..klw jus org juai tu dia dah proses mcm2 ilang bau tu kot hehe

Nana said... [Reply to comment]

ena-alamak..ye ke kak...syahdu plak..
jem saya xpenah buat plak..hehe xreti tkt xjadi

Nana said... [Reply to comment]

ana-roselle ni banyak kt terengganu kan?

Nana said... [Reply to comment]

rina-wah tanam gak ke?

Nana said... [Reply to comment]

ayu-ahh rs lebey kurang ribena gak

♕ Mr.IX ♂ said... [Reply to comment]

singgah2 sini...saya pn ada gak wat kordial roselle ni..tengah testing jer...huhuhu

boleh copy info pasal roselle tu x..nnti singgah la blog saya baca ye...

http://www.homosapiensz.com/2011/04/kordial-roselle-home-made-aku-khasiat.html

~achai wife here~ said... [Reply to comment]

air roselle ni ag sedap kot dr ribena sbb mmg pure dr bnge die..
suda follow awk..jemput r follow sy blik..
http://anizafazilla8691.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...