MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, September 30, 2010

soklan wajib..

eh…damia dah besar..bila nak kasi adik??dah ok dah tu besar dah..bole jadi kakak…

ni la soklan yang wajib kwn2 tanya asal berjumpa….aku mcm bese la..sengeh2 je la..sambil jawab nanti la dulu..tunggu damia beso skit…so far aku xde la kecik hati kalau orang tanya soklan mcm ni…sebabnye mmg aku plan tunggu damia besar skit tak pun..tunggu aku pindah dok kluang ngan amrul mayb dalam masa 3 tahun lagi…(hoh! Lama lagi tu…)

yela..xkan aku nk canang satu kampong plak kan…”wahai orang2 kampung..aku blom ready nak tambah anak lagi…”hahaha….klw orang tanya aku jawab..tp kalau kata la kan..aku ni memang nak sangat2 tambah anak lagi tapi rezki xde lagi..agk2 apa aku rasa klw orang dok keep tanya soklan mcm tu?? Mesti la sedih kan….

Sebab tu la..aku sendiri tak suka nk tanya kawan2 eh bila nk tambah anak lagi???…nak2 kalau ada kawan2 kita yang dah lama kawen tp blom ada rezki nak dpt anak.sebabnye..aku sgt2 faham…mcm mana perasaan nye bila kita dah lama kawen tp blom ada anak…

Contoh masa aku baru2 kawen dulu la..mmg ktorg plan utk ada anak pas setahun kawen…so bila jumpa sedara ke kawan2 ke, orang asik dok tanya bila nk ada isi ni…memang mula2 aku xheran pon klw org tanya2 mcm tu sebab mmg aku plan kan..tapi bila dah lama2 tension juga asik2 orang dok tanya je kan…so lepas dari tu aku dah amek iktibar xmau tanya soklan bab2 bila nk tambah anak, bila nk ada anak kat kawan2.

Ingat lagi baru2 ni terjumpa ngan kawan lama..sebaya ngan aku anak dia dah 3 orang yang sulung dah darjah 1 dah pun…kawan tu relax je sound aku eh! anak ko baru sorang???ko tgk anak aku dah 3 orang dah pon…aiseh man….berlagaknye statement ko..tp tu la..aku xkecik ati pon..sebab aku blom ready lagi nk tambah ahli keluarga kan..so xde la rasa apa…mcm aku ckp tadi la..klw aku ni jenis beria2 nak anak lagi kan..agak2nye mau aku sekeh2 pale budak tu kan dok eksen2 ngan aku dia anak anak 3 orang hahaha….

Menda2 ni seme rezki…mana la kita tau kan..bila2 allah tu nak bagi rezki kat kita..mcm aku la…dalam dok plan2 ni aku xkisah je.. kot2 kata ada rezki tiba2 allah nak bagi kan..syukur Alhamdulillah…jeles juga sebenarnya tgk kawan2 yang dah tambah anak..antara nya bez pren aku aina: dah ada 2 orang anak, hani & shiera: anak dah nk masuk 2, rindu..sangat nak rasa bb dok kick2 dalam perut..rindu nk cium bau bb yg seharum syurga tu..mmg rindu..tapi apa kan daya…

Dengan keadaan aku yg PJJ ngan amrul tu je la sebab musabab utamanya kenapa aku blom ready nk tambah ahli kelorga dalam masa terdekat.kalau korang kat tempat aku sanggup??jaga anak sorang PJJ ngan asben?ni baru sorang esok masuk 2,3 sanggup??apa2 pun aku tabek kat geng PJJ yg ada anak 2 orang & PJJ ngan asben antaranya AFNE & WANI..hanya aku yg tau mcm mana kepayahan korang membesarkan anak dengan keadaan PJJ. Go..go supermom!!

Kepada kawan2 yang belom ada rezki lagi & tengah berusaha utk dapatkan anak..aku doakan semoga korang juga satu hari nanti dapat merasa mcm mana nikmat jadi seorang ibu & ayah.

P/s: sebenarnya kan..soklan mcm ni xkan berhenti pon...bila blom ada anak orang tanya bila nk ada anak, bila dah anak ank sorang, orang tanya bila nk ada no 2, dah ada no 2 orang tanya plak bila nk ada no 3...hehe lumrah la tu kan...

42 ribu orang memberikan idea bernas:

zue @ annaleeya said... [Reply to comment]

haah nana... tu soklan yg biasa tuh... klu org jumpe akak plak, soklannya.... taknak tambah no 4 ker???? 3 x ckup... 2 pasang baru ok.... cmner tu????? hehehe!!!

SuZiE said... [Reply to comment]

biasalah tu nana.. mmg soalan xkan putus.. nnt bile anak dah besar lak.. pekse no bpe?? dpt keje mane?? bile lak anak tu nak kawen.. eh.. bile nk tambah cucu?? soalan tu xkan habis punye.. ade je sambungannye.. hehehe

mummy_ayu said... [Reply to comment]

betul tu..kalu ikut mulut org..memang ada je soalan...
apa pun...sabar je la..anda ditag je kat sini...http://mummyayucontest.blogspot.com/2010/09/cute-little-muslim-muslimah-contest.html

Adlin a.k.a Kyra MomS said... [Reply to comment]

nama pun soklan wajib nana hehehe biasa la tu...tp nk tgg 3thn lagi x lama sgt ke hehehe...
pendek kata rzeki tu dr yg maha Esa cepat atau lambat DIA nk bgi kita tk tau kan...

Echa said... [Reply to comment]

betul la nana... betul... tak nak bagi derang tanya tak boleh plak.. mesti nak tanya punya... tapi yg tanya tu.. dia pun kekadang sama gak.. heheheheehe... bole tak jangan tanya orang.. tanya diri dulu.. hahahahahaha

zura@iwan said... [Reply to comment]

aku lak...org nk tnya apa....anak pon x de lg..sure tnya bila nk ada...hahaha...sian2 aku....

I-sya said... [Reply to comment]

sama la kita nana... tp aku dh naik bosan... stress aku dh bertukar senyum kambing.

lg pun aku x runsing sgt sbb hubby aku pun jenis xkisah. so kami tunggu je bila2 rezeki nk dtg even anak dara tu dh pun menginjak 4 thn.

kalo aku PJJkan, sah2 la aku x sanggup tambah lagi melainkan aku jadi surirumah la.

ni dh la PJJ, keje lagi... uihhhh.... x kuat aku.

Damia Aleesya & Damia Ayunie said... [Reply to comment]

memang lumrah pun nana.....tak pe...hanya diri sendiri jer yg tau mana yg terbaik kan...PJJ pun satu cabaran jugak tu kalau nak tambah anak kan..

[-suziey-] said... [Reply to comment]

haih...aku pn dh slalu dgr soklan nih..anggap je la topic utk borak2 n bergurau senda..hahha

lia said... [Reply to comment]

ha3 aku tgh plan nak wat n3 pasal ni gak....

tp serius, tekanan perasaan woo & aku boleh nmpk, n3 ni mcm luahan perasaan ko gak...

rATu kEBaYA said... [Reply to comment]

betul tu... mmg tertekan bila dapat soalan wajib ni..

nak bertanya tak pernah nak fikir soalan tu akan membuat rang lain tersentuh atau tak..

atty's said... [Reply to comment]

salam nana..mmg selalu camtu lah .
dulu kty baru kawin pun lambat..org tanya .lepas tu ..dpt 1st baby abis je pantang..2 bln kedian.kty tuka balik uniform ..diaorg terperanjat gak ..aik.preggy lagi ..org ni mmg takan penah puasati.

dah ade 3 pun .dok tanya .taknak tambah lagi ke..susah sgt..kty jawab ..dah stop production..melopong terus.

nuraarin-life said... [Reply to comment]

Ramai kawan2 blogger yg PJJ, saya pun insya-allah akan jadi ahli PJJ juga..

Sangat kagum dengan Nana dan yang lain2 juga kerana jada bb tanpa seorang suami di sisi..

Adyshariz said... [Reply to comment]

Adat org kita..

Masa single org tanya bila nak kawin

Masa dh kawin org tanya bila nk ber3

MAsa dh ber3 tanya lagi bila kakak nk dpt adik..

bila dh ber4, leh tanya lagi cukup ke 2..

haha..Mulut cam tempayan, kalau boleh tutup dh lama aku sodok pasir kat mulut diorang..

Rezeki Allah, kalau beri kita amik, dh tak d beri kita usaha lagi..

lily azliyana @ mama zara said... [Reply to comment]

heheh..soklan std tuh..gamaknye diorang ni dah takde modal nak borak kan..tu yg asyek tanye soklan2 mcm tuh..=p..tp paling tak tahan yg nana citer psl kwn yg berlagak anak dh 3 tuh..hmm..kan masing2 punye rezeki kan..

Ibu Ayra said... [Reply to comment]

alah, nana...abaikan je mulut2 org yg takde insurans mcm tu... rezeki tuhan nak bagi...kita yg menjaga anak2 kita... kita tau mana yg terbaik utk kita sendiri kan...

Hezesuze said... [Reply to comment]

soklan b4 kawin : tanye bila nk kawin
soklan dah kawin : bila nk ada baby
soklan dah ada baby : bila nk tambah lagi satu?? huhu

alaaa kira soklan bese2 jek tu bila kita dah berkahwin yedok...

xde ke org tanye bila nk hanimun?? weols nk support nie? ahakss!!

juelee said... [Reply to comment]

bese la tu.. never ending question... sabau aje laaa..

~ana~ said... [Reply to comment]

nana, mulut org ni susah nak tutup..serba x kena pd pandangan mata diaorg..mcm la diaorg perfect sgt...

sabo je la nana, x semua org pengalaman sama..pahit manis, susah payah kita yg tanggung semua...

Lyana said... [Reply to comment]

aiyok..lamenye lah lagi baru nana leh dapat pindah...cian..takpe2...tabah sungguh kamo nana

Afne said... [Reply to comment]

nana, tersedak afne mkn cekodok ni haaaa

sbr nana, dulik la apa org nk ckp. hidup kita tak sama dgn org lain. aku lg best.. walaupun anak dh 2 msh ada lg yg tanya tak nak tambah lg ker? jwpn.. tunggu haziq bsr lg pun ddk pjj bkn sng nk handle anak sorg2.

Nana said... [Reply to comment]

kak zue-hehe tu la nye kan
mcm kita mmg dah anak ni xkisah sgt klw org tanya2 bab anak
cuba kena kt depa yg lom ada anak sian..mesti sedih stress tension

Nana said... [Reply to comment]

suzie-haha btol2..kan dah kata lumrah la tu kan..smpai bila2 xabes nk tanya

Nana said... [Reply to comment]

ayu-ok tq ek..lom ada gmbr yg sesuai nk join contest heheh kena wat ps dlu

Nana said... [Reply to comment]

lin-tu la..lambat mmg lambat tp nk wat mcm mana...lg 3 thn baru dpt dok sama..kena berkorban la

Nana said... [Reply to comment]

echa-heheh tu la kan?

Nana said... [Reply to comment]

zura-saba ek...insyallah nanti ada rezki hang nanti...

Nana said... [Reply to comment]

i-sya- tu la...skang ni baru aku rasa ok skit sebab damia dah besar kan...even PJJ aku xde la rasa mcm susah sgt bila anak dah besar
mmg bagi orang yg xpernah berjauhan ngan suami susah nk faham mcm mana rasanya PJJ ni

Nana said... [Reply to comment]

ayu-tu la nye...mmg cabaran skang ni damia dah besar kan kita rasa ok skit la..xsusah nk handle dia even kita sorang2

Nana said... [Reply to comment]

suziey-hehe aku xde hal pon...sebab xpenah amek hati ngan soklan2 mcm ni

Nana said... [Reply to comment]

lia-hehe kita ni asik2 banyak persamaan la..terutama tang nk create new en3 hehehe
mmg wei lama2 aku rs tension juga klw org asik tanya je kan

Nana said... [Reply to comment]

ratu kebaya-stuju tu...kdg tu org2 yg tanya xde nk jaga ari & perasaan orang kan

Nana said... [Reply to comment]

kak aty-hahah suka sgt dengar jawapan tu xde org nk tanya2 dah kan..eheheh

Nana said... [Reply to comment]

nurarin-owh..bakal PJJ juga ek...mental & fizikal kena kuat...hidup sorang ok lagi...dah ada anak esok cabaran dia mmg berganda..tp mula2 tu mmg susah sikit dah lama nanti ok la...
welcome to da club heheheh

Nana said... [Reply to comment]

adyshariz-hehe panjang btol komen..stuju tu...ada rezki ada la kan...tu seme keja allah

Nana said... [Reply to comment]

lily-hahah tu la nye bikin panas je soklan kawan tu...kemain nk eksen plak tu..

Nana said... [Reply to comment]

ros-btol2 hanya kita yg tau apa yg terbaik utk diri kita..malas nk amek hal dah

Nana said... [Reply to comment]

kak heze-heheheh i like!

Nana said... [Reply to comment]

jue-kan..never ending story..layankan je la

Nana said... [Reply to comment]

ana-hehe tq..kasi support...kdg2 org yg tanya tu sedap2 mulut je berkata2 tp hati orang tu sikit pon dia xnak amek tau ...
terasa ke x orang tu...sedih ke x orang tu

Nana said... [Reply to comment]

lyana-nk wat camne...nk minta tukat kt KL xde...so jawapnye kita la kena ikut dia duduk sana tp bukan sekarang....sabar..sabar.. & sabar tu je jawapan nye

Nana said... [Reply to comment]

afne-hehehe tersedak2 ye aku dok sebut2 ha...kan bukan senang nk membesarkan ank dlm keadaan PJJ hanya kita je yg mengerti ye dak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...