MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Tuesday, November 16, 2010

masak ari ahad

eh tiba2 banyak plak entry masak..hehehe..ok la saje nk share masakan ari ahad lepas..daging masak lada hitam bersama brocoli & asam pedas ikan cencaru

resepi :
1 bj bawang besar
3 ulas bawang putih
1 sudu lada hitam
1cm halia
sos tiram
kicap
1/2 sudu tepung jagung
1 biji brocoli

cara2 :
masak daging atas kuali, sampai air dia kering pastu masukkan minyak goreng agal2 garing skit, angkat..
tumis bahan yang ditumbuk bawang, halia & lada hitam, dah garing masukkan air skit pastu masukkan sos tiram & kicap masukkan skit tepung jagung yg dah dibancuh ngan air sikit je.
-last sekali baru masukkan brocoli, garam & serbuk perasa

asam pedas ikan cencaru
bahan2
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
belacan skit
asam jawa
2 sudu cili kering yg dah diblend
daun kesum
bunga kantan
sekor ikan cencaru
garam & serbuk perasa

cara2
blend je seme bawang+belacan pastu tumis....
bila dah garing masukkan cili kering tumis lagi kasi garing
masukkan air..agak2 la banyak mana ek..
pastu masukkan ikan & daun kesum last skali baru ltk garam +asam jawa & serbuk perasa
kalau rasa nk letak bendi bole juga..tp sebab aku malas nk g bli..buh mana ada je la..


10 ribu orang memberikan idea bernas:

~ana~ said... [Reply to comment]

menyelerakan sungguh la...

Farra Dhelina said... [Reply to comment]

suka dgng msk blckpper! fav nih kak

Hezesuze said... [Reply to comment]

daging blackpaper adala peberet weols..tapi tak pernah buat lagik huhu

mummy_ayu said... [Reply to comment]

lapar.....cedap tu...

mama_umar_maryam said... [Reply to comment]

aku pon suke lauk lada itam tp encik apai xgemar jd xpenah msk bende2 lada itam,tp klu kuah asam pedas tu semangkuk pon aku blh hirup!

Nana said... [Reply to comment]

ana-ehhe sebab gambo lawa kot..ehehe

Nana said... [Reply to comment]

fara-heeh sama la kita

Nana said... [Reply to comment]

kak heze- saya baru pestime wat ni tau

Nana said... [Reply to comment]

ayu-hehe klw lapa sme tgk pon sedap kan

Nana said... [Reply to comment]

zt-owh yeke apai xsuka lada itam ek..aku lg banyak lg suka pedas..tp jgn cirit dah la hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...