MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, November 11, 2010

Penambah Perisa

korang mesti biasa tengok sos ikan, sos sotong ni kan...klw kt kedai2 makan wajib la diorang letak sos ni dalam masakan..baru ada rasa umphh!..selama ni aku tau kewujudan sos ikan je..pastu aritu maid orang seblah ajar wat popia kemboja pakai sos sotong, tu la pes time aku tau ada sos sotong hehe..tu la ..malas masak kan..mana la nak tau menda tu wujud..

tapi asal aku g carik sos ni kat supermarket payah nau aku nk tgk yg ada cop halal...dah sah2 mendalah ni datang dari thailand kan...xpernah lg jumpe sos2 ni yg buatan malaysia..seme tulisan kt label tu tulisan gulung2 je kan..kot korang tau kat mana yg bole carik sos ni yg tanda halal kasi tau ek...


korang masak letak tak sos ni?
memang ada beza masak ltk mendalah ni...


aku kalau masak memang WAJIB letak ajinomoto...xde la letak sepeket kan..sikit2 je kasi ada rasa...tapi elok juga kalau korang xpakai AJI ni...hehe mcm aku memang dah terdidik makan AJI(wah..bole terdidik makan AJI??muahaha...) dari kecik sampai ke beso dah bese mak masak ltk AJI kan, bila kita masak pon ltk AJI.ntah la xreti la klw masak xletak menda alah ni

kalau tak letak PAK AJI aku ganti dengan yang ini
korang plak apa yg korang pakai utk menambah perisa??mmg sesetengah orang xtahan, akan rasa pening2 makan AJI ni..tapi aku terbalik plak..bole pening klw xmakan AJI hahaha...

32 ribu orang memberikan idea bernas:

.::Lynn::. said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
.::Lynn::. said... [Reply to comment]

xletak apa2 pun... original...

lia said... [Reply to comment]

biasa letak ikan bilis tumbuk jer ;p

Sidratul Muntaha said... [Reply to comment]

Nana..
stop pakai AJi naa...
Aji ni boleh buat darah tinggi n rambut gugur...
klu ko sempat carilah research.
dulu kat kg aku...
abis poko ubi atuk aku mampos org tabur AJi ni....
baik ko benti..
aku dah kena dah...

aku punya petua klu nak bg masak sedap:

1.aku mesti buh sos ikan
2.klu takde aku mesti letak udang kecing or ikan bilis dalam rempah aku.
aku blender siap2 dgn bawang.
ni arwan Embah Wedok aku yg ajo..

ingat arr pesan aku yer Nana..
stop dah pakai Aji.
bila dah pening2 tu ler nak kena darah tinggi.

zAnNa@mAMaBaTriCE said... [Reply to comment]

zana pun kalau masak WAJIB letak pak ajinomoto, garam and cube ayam maggi or knorr....baru ler rasa ummppp...kalau tak rasa cam tak kena jer...

then kalau buat ikan kukus ke....
gantikan ajinomoto & garam tu ngan sos ikan...sedappppppppp

now, tambah 1 lagi...serbuk perasa PASTI SEDAP....he he he..mcm2 aku campak

MrS. F!zA said... [Reply to comment]

say no to pak aji :p

kami mmg tk makan aji.. even blk kpg mana2 pon mmg masak tk buh aji.. original recipie..kui3x

[-suziey-] said... [Reply to comment]

ayu ni klu komen pasal masakan..mcm nk buat n3..

aku dpeends gk..tp slalunya mmg letak la mende2 kt atas tu..except pak aji:D

juelee said... [Reply to comment]

saya plak mmg terdidik tak makan AJI.. mak, opah semua masak tak pakai AJI.. orginal je...

tu yg kalau makan gerai kompem saket paler... sbb mostly pakai AJI...

Selalu saya masak letak ikan bilis or udang kering aje..

Chik Na said... [Reply to comment]

akak pun memang wajib ade kicap sotong ni kat rumah.. kalu tak silap x de tanda halal malaysia tapi ade tanda halal thailand ..

Ena said... [Reply to comment]

betul tu.. sos tu memg sangat susah nak dapat.. haishh..

pak aji.. tengok menu juga la.. ada menu yg akak tak letak terutamanya utk anak2..
tapi kalo buh pun sikit je ujung2 sudu jek.. janji letak la kononnya..

mummy_ayu said... [Reply to comment]

ayu tak guna pak aji..kenkadang guna chic cube...kalu masak sup or sayur..

Iela Fazielah said... [Reply to comment]

dulu ila msk bubuh aji gak... sejak kawin xpakai aji dah sbb keluarga mertua didik xpakai aji.. dahtu kompem lakiku xsukakan sbb dia xmkn.. tp kalau msk byk2 nak wat majlis ke pak aji kena letak sikit buat rasa.

skrg ni byk guna kiub ayam je.. knoor pasti sbb pun ada aji dlm tu.. huhu... 1 lg ila suka letak sos tiram.. sedap... tp lani br tau irfan xleh lak mkn sos tiram nnt dpt elergik..

mama tisya said... [Reply to comment]

tk guna ajinamoto...sos ikan & sos sotong tu mmg byk tulisan thailand sajok

mama rifQy said... [Reply to comment]

me jarang gune aji!!

Heidi Shafiq said... [Reply to comment]

wah.. nmpk menarik.. tp aku alah kt perisa tambahan segera ni.. nt sakit pale..
:(

SyaNa said... [Reply to comment]

aku kalo msk letak garam jek
tu pun da sedap..hahahaa gile perasan ayat kan

aku pernah letak aji dulu.sekali tu xkaco teros aku rasa.kena plak tempat aji tu seketul..huhu lepas tu teros fobia ngan pak aji
kekee

Nana said... [Reply to comment]

lyn-wah original recipe ek ehhe

Nana said... [Reply to comment]

lia-stiap kali nk msk tumbuk la ek ke tumbuk siap2 buh dlm bekass?

Nana said... [Reply to comment]

ayu-wah..menarik bahan perisa ko suggest kan tu
ok nanti aku try wat
heheh tq sebab amek berat

Nana said... [Reply to comment]

zana-heheh tu la..kwl xletak rs kurang sesuatu je kan..ltk skit je kasi rasa2
ahh sos pasti sedap tu pon ok gak..

Nana said... [Reply to comment]

fiza-hehe kita mmg dari kecik mak masak ltk aji..dah bese dah so bila xde tu rasa kurang sesuatu je hehe
tp bgs juga fiza xmakan...heheh mmg xelok pon

Nana said... [Reply to comment]

suziey-heheh bagus ayu kasi nasihat utk kita sme..
hehe bgs la klw ko xmakan...jgn makan hahaha aku ni sebab dah bese kan so xleh kata apa dah

Nana said... [Reply to comment]

jue-hehe mak msk mmg xpakai AJI ek..
mmg kat kedai makan tu bese la..semangkuk sup 1 sudu dia boh aji mmg terasa KEAJINOMOTOAN dia tu

Nana said... [Reply to comment]

chikna-ahh..tanda halal thai tu mmg ada...bole juga kan halal tu

Nana said... [Reply to comment]

ena-kan??mmg susah cari sos tu ada logo halal malaysia punya
bto..mmg ada sesetengah menu klw xltk rasa xkick contoh nye sup

Nana said... [Reply to comment]

mummy ayu-heheh...kebanyakan org mmg xpakai..org muda2 esp mmg xpakai aji

Nana said... [Reply to comment]

lela-hehe sos tiram tu klw goreng sayur, msk mee ke mehun ke mmg wajib ltk..baru sedap kan

Nana said... [Reply to comment]

eryn-heheh mama mu xguna juga ke

Nana said... [Reply to comment]

na-hehe bagus sbenarnya..

Nana said... [Reply to comment]

heidi-klw org xbiasa mmg alah..nanti penign2

Nana said... [Reply to comment]

syana-heheh ada cara nk kasi sedap xsemestinya boh aji kan..tp akux tau caranya tuje la nk kasi sedap aji haha

zura@iwan said... [Reply to comment]

kdg2 taruk mende2 cm ni la bhya kan...tmbh2 aji tu.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...