MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Tuesday, November 23, 2010

sosej kemboja

mgu lepas..maid jiran seblah kasi menda ni..aku xtau apa ntah nama menda ni dalam bahasa kemboja..maid tu ada kasi tau tp aku xpaham apa dia ckp hahah..pelik bebenor nk nyebut..so aku pandai2 je la kasi nama sosej kemboja hehehe...

maid jiran seblah ni selalu cite..dia masa kt kemboja idup susah...nak merasa makan daging setahun sekali je..masa time raya haji, tu je la dapat rasa daging..sebab mahai kan..xmampu nak beli..diorang kat sana xde peti ais mcm kita (sebab miskin..api pon xde apa ntah lg nk ada peti ais) bole simpan daging wat stok sampai seminggu kan...so ni la salah satu cara utk kasi daging tu bole makan utk jangka masa lama...apa dia buat??

isi daging tu dia hancur2kan..pastu dia campor lada hitam,garam,bawang putih pastu dia sumbat dalam perut lembu. fyi, usus lembu ni dia dah cuci bersih2 pastu dia terbalik kan yg belah dalam tu dia kuarkan,sebelum dia sumbat isi daging yang dia dah campor ngan lada hitam & bawang tu...lepas tu bila dah siap dia jemur 2,3 ari kasi kering & pastu kalau nak makan goreng..

rasanya??SEDAP GILE...aku xtipu..ala2 ikan pekasam rasa dia...berebut2 ktorg adik badik makan..dia kasi 6 ketul sekejap je abes..kreatif kan?tak pernah terfikir plak aku ada menu mcm ni..ada je idea dia nak buat..maid orang seblah ni mmg pandai gile masak...sedap2 plak tu..pastu dia plak rajin hulur2 kt ktorg tu yg bez tu. aku ada gak menuntut ilmu masak kt dia, blaja wat bubur nasi ala bubur mekdi yg sedap gile tu & popia kemboja pon sedap gile

time sosej tgh dijemur aku curi2 snap pic ni kt sidai org seblah hehehe
ni rupa sosej yg dah siap di goreng, mmg berminyak2 skit
ni kali ke-2 la aku try makan menda alah ni...serius mmg sedap...setahun sekali je dia buat..time raya haji..sebab perut lembu tu bukan senang nak dapat kan..so kena tunggu raya aji tahun depan la plak baru dapat makan lg menda ni hehe....

22 ribu orang memberikan idea bernas:

ciK mOt ©™ said... [Reply to comment]

nampak cam best jek weii...
nak rasa sikit...hehehe

MrS. F!zA said... [Reply to comment]

betoi la nana tak salah mu kasi nama sosej kemboja..mmg rupa sosej pon..hehe tp konpius la tang keluar perut yg belah dalam tu..yg belah dalam tu berbulu kan tak silap..ni tgk licin je..agknya kalo tgk dedepan bru tahu..hehe

~ana~ said... [Reply to comment]

kreatif betul maid tu...dah la tu, baik plak siap hulur kat jiran sebelah..hu3x..

zue @ annaleeya said... [Reply to comment]

dia guna perut lembu yg panjang tuh erk??? org panggil perut muda klu tak silap....

tak pnah mkn lagik menda alah nih... mcm mana rasanya yer???

eLYies said... [Reply to comment]

nampak sedap ni......

mama_umar_maryam said... [Reply to comment]

perut lembu aka babat bahsa org jawa ;)

zura@iwan said... [Reply to comment]

wahhh gituw...dpt gk ko rasa sosej kemboja ni..hehe

SyaNa said... [Reply to comment]

oohhh menarik ni
untung ko wey jiran pandai msk
pastu baik ati bg kt org

[-suziey-] said... [Reply to comment]

erkkkk..mcm xlalu je aku nk mkn :D

atty's said... [Reply to comment]

ni yg buat kty tingin gak ni ..mana nak cari ni..

Nana said... [Reply to comment]

izan-heheh mmg sedap wei...ada lg dia bagi tadi ni ha

Nana said... [Reply to comment]

fiza-tu perut lain...ni bukan perut yg mcm kapet tu hehe
dia ada 2 jenis perut tau
ni orang kata perut muda

Nana said... [Reply to comment]

ana-ahh...dia mmg pandai masak
pastu rajin bg ktorg..sedap2 lak tu dia masak

Nana said... [Reply to comment]

kak zue-ahh kak dia pakai perut muda tu
rasa dia sedap
ala2 ikan pekasam...
mmg bez makan nasi bole tambah 2x hehehe

Nana said... [Reply to comment]

yies-mmg sedap wei..dia bau bawang putih kuat

Nana said... [Reply to comment]

zt-ahh..aku penah dgr org jawa kata babat

Nana said... [Reply to comment]

zura-tu la..byk lg menu pelik2 dia selalu kasi
tp seme sedap2
walau pon pelik

Nana said... [Reply to comment]

syana- tu la...pastu ktorg pon dah tau dia suka kasi makanan kan ktorg pon selalu la balas...
heheh dengan harapan dia akan kasi lagi pasni hahahahaha

Nana said... [Reply to comment]

suziey-hehehe asal sebab ko tgk dia jemur mcm jemur kain ek hehehe
nampak huduh
tapi rasa sedap..
ktorg mula2 dia bg dulu seme xlalu nak makan
sekali dah try...amek ko....makan xhengat

Nana said... [Reply to comment]

kak aty-hehehe xde org juai menda ni kak..
kalau nak kena wat sendiri
ktorg pon nak belaja wat menda ni sebelum maid jiran seblah blk kemboja nanti

ibuayahdamia said... [Reply to comment]

hah??? alahai...macam takut nak makan pun yer ni..tapi dah nana kata sedap...harus cuba satu hari nanti...mana nak cekau.

Nana said... [Reply to comment]

ayu-heheh apa yg takutnya..
perut lembu tu dia dah basuh besih2
pastu siap terbalikkan lg
bole je nk buat sendiri
nanti la tgu kita pos resepi kt sini
tp kena tgu blajo ngan maid org seblah tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...