MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Saturday, December 18, 2010

khasiat petai belalang

aritu masa nk siap2 g keje sempat gak tgk MHI, pasal khasiat petai belalang..paling menarik tu..petai ni bole merawat batuk..ye la..sape2 yg ada ank kecik sure tau doktor pon xkasi bg ubt batuk kt budak2.pasni bole try pakai petai belalang la plak utk redakan batuk.aku makan gak petai ni..tp klw hari keje mmg xmakan...kang kantoi plak bau dlm toilet hahaha...klw time weken je baru berani nk makan bau pon dm umah sendiri apa ada hal..ngeh2x...

meh sini nak share skit khasiat petai belalang

Khasiat pokok petai belalang digunakan untuk mengubati penyakit kencing manis. Akarnya direbus bersama-sama tiga cawan air. Biarkan kering sehingga tinggal satu cawan. Selawat tiga kali dan minum sehari sekali.

Petai belalang juga berkesan untuk merawat batuk dan demam campak. Daun-daun muda ditumbuk bersama-sama beras kemudian ditampal pada kerongkong untuk meredakan batuk. Boleh juga disapu pada seluruh badan untuk mengubati kudis campak.

Daun petai belalang juga berkesan untuk mengatasi masalah kelemumur atau kulit bersisik. Daunnya dibakar manakala abunya dicampur dengan minyak kelapa sebelum digosok ke kulit kepala. Balut dengan plastik pembalut rambut dan biarkan selama sejam sebelum dibilas dengan air bersih. Juga digosok-gosok ke bahagian kulit yang bersisik.

Untuk masalah kayap, rebus pucuk daun petai belalang dengan tawas. Air rebusan itu digunakan untuk mandi dan membersihkan badan.

wah! banyak rupanya khasiat petai ni ek...baru tau..busuk bukan sebarang busuk tau!

9 ribu orang memberikan idea bernas:

shiemz said... [Reply to comment]

petai nie dulu aku makan mentah mcm tu jerk... belakang umah aku.. skrg dah xde..payah nak carik...

PUANSTOBERI said... [Reply to comment]

petai ni tak la busuk sgt cam petai biasa tu kan.
retu baru sembang2 ngan bos pasal petai ni sbb napak kat tepi2 jalan. katanya sedap juga kalo wat sambal udang. tumbuk ke apa ke tah dia kata.

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said... [Reply to comment]

baunya busuk tapi khasiatnya banyak kan, time budak2 dulu memang suka makan petai ni, siap petik dari pokok then terus makan, rangup la ni dah tak makan

Ya ALya said... [Reply to comment]

dulu time kecik2 suka sangat makan petai ni,sebab banyak kt tepi jalan....sekarang dah jarang sangat jumpa....

lia said... [Reply to comment]

Masa kecik jd jajan je petai ni.. Tp la ni, pokok pon xnmpk dah

Hezesuze said... [Reply to comment]

elok untuk tekanan darah tinggi jugak hehe...dulu mmg suka makan camgitu jek...skrg payah sikit nak carik pokok petai nie

Ena said... [Reply to comment]

tak pernah cuba makan lagi petai nie..

Nana said... [Reply to comment]

shiemz-wah makan gitu je?terer la..

kek da-hah/tumbuk wat sambal?pes time dgr...saya xpenah lg mkn petai belalang ni tak busuk ek hehe

anje-wo..terernye..kita time budak2 mmg xmakan petai dh besar baru pandai makan hehee

ya-ahh la...time kecik2 mmg selalu nmpk skang mmg jrg nk jumpe

lia-ahh tu la aku pon perasan...kat kampung2 mayb ada kot

kak heze-wah mkn gitu je kak?xde makan ngan nasi??terer ahh

ena-ahh kak sama la..selalu mkn petai besar tu je

hadina said... [Reply to comment]

td pergi berubat my mom..org tu kasi petai belalang..suruh rebus wat minum..moga-moga berhasil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...