MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, December 9, 2010

resepi laksa penang

khas untuk mama zharfan yang minta resepi laksa penang..& buat sape2 pon kalau nak resepi ni sila la amek yea..xkena cas pon hee...

baik la puan2 (baca dengan suara yg sengau2 ala chef wan..hahaha..)dibawah ni bahan2 nye

anggaran sekilo ikan ni dalam 10 orang makan

bahan2 kuah:
- 1 kg ikan sardin (rebus pastu asingkan tulang dia) yang ni aku bese wat kt umah mmg pakai sekilo ikan.kalau korang wat sikit je..agk2 la yea bwang tu nak ltk banyak mana
- 2,biji bawang besar
- 3 ulas bawang putih
- 6 sudu cili kering (kalau nak pedas boh la banyak)
- belacan (agak2 la ek jgn boh banyak2 sgt)
- 1 ikat daun kesum
- 2 kuntum bunga kantan
- asam keping dalam 3,4 keping (kalau xmasam nanti bole perah asam limau dlm mangkuk)


kalau laksa tu biasa aku beli cap cili..rendam dulu pastu baru rebus..bese aku buat sebungkus kalau 1kg ikan ni.

ulam2 tu mcm bese la..kasi pelengkap laksa kan..mcm bawang, cili api, daun salad, timun, etc..

cara 2 nak buat kuah:

1. blend ikan yang dah siap di rebus tadi kasi hancur...pastu masukkan dalam periuk
2. tulang2 & kepala ikan jangan dibuang yea..blend je kasi hancur tulang2 & kepala ikan pastu nanti tapis air dia boh dalam periuk yang dah diisi ikan yg di blend tu.air tulang2 ni la wat lagi sedap kuah tu
3.blend bawang besar, putih & belacan & masuk je dalam periuk yang berisi ikan yg dah diblend tadi
4. masukkan cili kering, asam keping, daum kesum & bunga kantan
5. masak sampai mendidih...bila dah mendidih baru letak garam & serbuk perasa..jangan ltk garam awal2 sebab nanti rasa dia mati..camne nk xplain?nanti dia xberasa la..maksud aku..klw ltk awal2 dia serap ngan menda2 lain pastu kang kuar tawar je wlpon dh ltk byk garam


ni laksa air tangan aku...mmg peberet sejak kecik tu pasal aku dengan bangganya cakap aku terer masak laksa...muahahah...bukan nk angkuh yea..tp betul jujur & ikhlas ni...
sorry la yek gambo xlawa..ate..teman mana ada dslr..yang ade tu pon pinjam org punye..heee...

ok selamat mencuba..kalau sedap bagitau kawan..kalau tak sedap jangan sekeh kepala aku..kekekekek...daa....

pst: MZ kat UK sana ada ke bunga kantan & daun kesum?heee..kalau xde rasa mcm xberapa sedap kot sebab dua menda tu la utama sekali dlm kuah laksa..tp klw xde pon xpe..nanti bulan 3 balik malaysia buat pastu panggil kita dtg umah makan hahahah...musim2 winter kt UK tu sedap la pekena laksa..ilang skit rasa sejuk kan hehe


15 ribu orang memberikan idea bernas:

mama_umar_maryam said... [Reply to comment]

slurrppppp..aku klu dpt hirup kuah laske ni...next time jmpe bwk wehhh

MRS. K said... [Reply to comment]

pergh.. mesti melazattt nih.. nampak kuah sangatt pekat

[-suziey-] said... [Reply to comment]

terror ko buat laksa yek..hehe..

wei xlama dh ni 23 cm yek..ekekek:p

Cute MuM said... [Reply to comment]

macam sedap.. amik resepi nie yer.. ada masa nak buat lah.. suami suka makan laksa... cuma me jer tak pandai buat.. hihihi..

Mama Zharfan said... [Reply to comment]

tq nana!!!!!!!! tp kat sini tak de daun kesum+bunga kantan--so nak kena try msk bila balik msia ler gamaknya adess

nina syakina said... [Reply to comment]

wahh bestnyaa... nk try jgk!! hihi

juelee said... [Reply to comment]

hehehe sy skang kene pantang laksa sampai tahun depan.. hohoho

Hezesuze said... [Reply to comment]

peberet akak tu weeeii...ok ok nak salin resepi jap hehe

Ena said... [Reply to comment]

wuwuwu..sedap tu laksa.. nak semangkuk! hehe

nana, akak pun guna resepi yg sama jugak.. cuma akak selalu buh cili kering lebih sikit.. yg lain tu sama la..

Nana said... [Reply to comment]

zt-heee....nanti la bila2 kot aku wat open house ke

hah! ntah bile aku nk wat open house kan hahaha

mrs.k- ahh saya suka kuah pekat baru puas makan

suziey-hahaha ko ni aku ajar cara masak laksa ko lari topik plak kan hehehehe esok je wei dpt la 23cm kekekeke

cm-ehe sila2 xsusah pon ikut step by step insyallah jadik

Nana said... [Reply to comment]

mz-hee kalau xckp bahan penting tu rasa mcm xumph skit la kuah dia
xpe2 nanti blk msia try buat yek

nina-hee..sila2 nanti dah buat kasi link nk tgk ngeh2x

jue-mak aii lamanye pantang kak long abes je pantang 44 ari dah bedal dah laksa heheh so far badan xde sakit2 ok je

kak heze-hee sila2 nanti dah mks tunjuk kt blog tau

kak ena-ah saya pun suka pedas kak...suka kuah dia kale merah2

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said... [Reply to comment]

wah nampak sedap & menyelerakan leh torai ni....dah jadik chef blog

Nana said... [Reply to comment]

anje-alah...bukan pandai msk sgt pon...reti masak mana2 yg kita suka makan je
serius..banyal lg menda xreti msk heee

mama rifQy said... [Reply to comment]

alahaiiiiiiiiii..my peberet!!

Nana said... [Reply to comment]

na suka gak ek hehehe
sama la kita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...