MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Wednesday, December 8, 2010

tips nak stopkan anak pakai pampers

start dari ari jumaat damia dah praktis utk stop pampes...masa ari jumaat tu adik aku ngadu penattt giler layan damia kejap2 nak kencing,,kejap2 nak berak...rasanya dari tengahari sampai petang aku balik keje dekat 20x dia nak masuk blik air ckp nak kencing.

sabtu :
dari pagi aku xpakai kan damia pampers..aku cakap kalau nak kencing bagi tau tau...ok la..xde masalah...mmg asal dia rasa nak kencing je dia cakap, tapi masalahnye..dari pagi sampai ke petang dekat 50x dia ckp nak kencing, nak berak...hahhaha....letih korang...fedup plak aku rasa kejap2 kena g toilet..padahal baru je 10mnt yg lepas damia ckp nak kencing pastu dia ajk lg g toilet ckp nak kencing lagi...adeh....mmg letih la...

so far ari sabtu tu..sekali je la damia terkencing dalam suar..nasib baik time dia terkucil tu dia ada kt luar umah...mayb dia tgh leka2 main so dia lupe kot cakap nak kencing.pastu past berak plak, memang kejap2 dia ckp nak berak tp duduk je dlm toilet xkuar plak hasilnye hahahha...

aku syak gini..sebab besenya damia kan berak dalam pampes & setiap kali dia nk berak mmg dia akan amek feel...pergi menyendiri tepi langsir...or nyorok blakang sidai kain hahah.. mcm aku xtau taktik dia...mmg gitu la klw dia nk berak...tu je la satu masalahnye...kencing dia dah bole nak ckp tapi kalau berak tu...dia ckp nak berak, & aku bawa g toilet tp xkuar2 juga hasil...sure dia rasa xbiasa kot..berak dlm toilet..sebab selalu membuang dlm pampes kan...dia rasa tak konpiden kot nak berak dlm toilet bowl....

kalau aku pakai kan je dia pampes utk tido malam baru dia berak..dah 2x dah jadi gitu..so skang aku dah tau..kalau damia ckp nk berak tu aku kena pakaikan pampes kat dia..kalau tak mmg xkuar la gamaknye hehehe...xpasal2 sembelit plak anak aku

ahad :
dari pagi sampai tengahari mmg damia cakap nak kencing...pon sama mcm ari sabtu juga...dekat 30x ajak g toilet ckp mau kencing..mau beron...em...so far aku dah bole anggap misi ni berjaya la..sebab damia dah pandai bagitau & rasa bila dia nak terkencing...bab berak tu..xpela slow2 aku kasi praktis kat dia supaya setiap kali masuk toilet akan "kuar" hasilnye hahahah....

aku xde pon pakai potty seat tu..kot2 dia rasa nk kencing je tros bawa g toilet...cuma skang ni kalau nak tido & kuar jalan2 tu aku kena pakaikan pampers juga la...kang takut g shopping kan..tiba2 beterabur atas lantai....haahahah...

oh yea..ni aku nak share sikit tips camne nk stopkan pampes anak

(tips ni aku tanya kat kakak aku, aku rasa aku xlayak lg nak kasi tips..sebab ank baru sorang kan..kaalu 10 orang lain la cite..dah otai bole la kasi tips hehehe ) :

1. asal dia dah habis minum ke..tanya nak kencing tak..sumtime budak x tahu cemana nak kencing yg tahu dah meleleh jer

2. asal sblm tido petang suruh dia kencing dulu, tengah tido leh kejutkan dia kencing, then tido balik, atau dia bangun jer terus masuk bilik air..suruh dia kencing.

3. tengah2 dia main lama pun leka jer ngan mainan dia..tanya dan ajak masuk bilik air

4. korang kena non stop tanya sebab mereka x tau lagi..badget la..kalau asyik menunggang ke botol tu non stop..sejam sekali lah tanya..or every 40 mins tanya

5. then bila dah lepas..baru start malam..sebelum tido, tengah memalam buta korang bangun kejutkan dia kencing, then de moment dia bangun terus ke bilik air..kena banyak sabar dlm hal nie (hok ni aku lom try lagi...harap2 aku diberikan kesabaran yang sgt2 tinggi hahahha...)

ok selamat berjaya korang...jimat la skit duit aku pasni..xyah bli pampes dah...ngeh2x...

17 ribu orang memberikan idea bernas:

mama tisya said... [Reply to comment]

mmg kena gigih la even penat

Nad @ MamaZakwan said... [Reply to comment]

huhu...dah kene start praktikkan kt zakwan pulak...sama kes cam damia.. 'tak buahkan hasil' kalu tak pakai diapers,huhu! =p

ciK mOt ©™ said... [Reply to comment]

alhamdulillah...si kakak dah free pamperss....yey...

Ena said... [Reply to comment]

akak skrg tengah pkkan utk dak irfan nak stop pakai pampers.. tapi anak bujang tu sangat la kuat susu.. memg kalo pakai pampers tu kejap je dah penuh.. susah jugak la nak buat.. dia pun dah 2 tahun 1/2 kan.. eh! sebaya ngan damia ker ek? ekekekeke..

mummy_ayu said... [Reply to comment]

memang adventure bab nak buang pampers nie..ayu dulu tiem dlm pantang Iris, so Ibu banyak tlg...
apa pun good luck to Damia!!

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said... [Reply to comment]

nana mula2 mmg penat ..tp lps train tu amik masa dia nak serasi ..pastu ok ..chaiyokkk damia ;-)

[-suziey-] said... [Reply to comment]

aah mmg mcm aku gk..every 20 minits aku akn tnya aQeel nk kencing ke x..nnti dia jadi terbiasa..alhamdulillah..since aQeel 2.5mth dia dh diapers free..cuma yak tu blm lagi..asal nk berak je dia msti ckp aQeel nk yak dlm pampers..haih..style dia berak sebiji cam damia..dia kat penjuru katil n telangkup muka..hahahaa

wan nurul hezrina abd halim said... [Reply to comment]

kerja kerasnie tapi nanti dia dah biasakan..bgus tips nie.tq

zue @ annaleeya said... [Reply to comment]

akak pon tgh ajar airel free diapers... tang kencing tuh okla gak... tp kdg2 tuh tak smpat gak... cuma mmg penat nak bwk gi bilik air la... hehhe...

yg bab amik feel tuh akak setuju sgt2... airel suke duk kt sudut2 gitu dan jgk celah langsir mcm damia... hahahah....

Nana said... [Reply to comment]

eryn-tu la..kena banyak2 saba je hehe

nad-heheh kan xtau la apa yg dia takut sgt nk beyak klw xpakai pampes tu

izan-bez wei..xpe xlama lg aku akan 100% berjaya hehehe

kak ena-damia dh nk msk 2thn 8 bulan..mmg patut stop pon cakap dah pandai seme kan..tingal kena rajin la mak dia atur g toilet

ayu-sama la ni mak kita yg banyak tlg..kita ada ngan damia time weken je..the rest mak yg ajar

Nana said... [Reply to comment]

diana-hehe tu la nye mmg penat wei..letih berulang g toilet
xpe2 slow2 la nanti ok la tu

suziey-wah awalnye aqeel stop pampes...haha aku pelik la budak2 ni asal ek asal nk beyak suka g ceruk2 hahahah

wan-ahh mula2 tu seksa skit la..
xpela..utk kesenangan kita juga nanti
banyak bole save klw xpakai pampes

Nana said... [Reply to comment]

kak zue-hehe xpe kak slow2 smoga berjaya ek..
hahaha airel pon suka amek feel gak ek hehehe sama je mcm damia

shiemz said... [Reply to comment]

Alhamdulillahh... hadzeq start umur 2 thn dah x pakai pampers... agak jimat.. mang memula kita kena kuat la... bangun malam gerakkan dier supaya pegi kencing... lepas minum susu dlm setengah jam, tanya dier nak kencing ke x.... Tapi kalu nak 'yak²', dier kena pakai pasai dier x biase lagik..dier ghase scary gamaknya.. tapi alhamdulillah dekat 3 thn dier dah '0' pampers... kalu nak 'yak²', dier akan bgtau la... cuma baru2 dier kena pakai toilet duduk... lama² skrg nie dier x leh pakai toilet cangkung... alhamdulillahhh... senang... so jimat la.. nanti adik dier kuar, adik lak kena berpamper... Ingat nak try beli cloth diaper... tapi tgk budget la.. InsyaAllahh

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said... [Reply to comment]

bagus tips ni, kita memang nak ajar balqis tak yah pakai diaper tapi papa nya tak kasik la pulak kata sian dia banyak kali nak pi toilet, ni yang susah bercanggah pendapat

lily azliyana @ mama zara said... [Reply to comment]

wahhhh..cahiyok damia!!!bagusnye damia dah belajar nk free diapers ek..Zara tk start2 pon lagi..mamanye yg tak yakin leh ker die bagitau nk kencing tuh..lom lagi simptom malas mama yg kompem sakit jiwa part nk basuh kencing2 bersepah tu..hahahaha..dasat tak..tp mmg admitlah..skang Zara dh pakai pampers saiz besar so mmg mahal wehhhhh..terasa duit terbuang semata2 beli pampers die..huhu

Nana said... [Reply to comment]

shiemz-wah awalnye haziq dah free diapers..bagus weh..
tu la aku pon plan nxt bb nk pkai cloth diaper jimat kan

anje-heheh xpe anje slow2 mmg kesian kejap2 nk g toilet..lama2 ok la..utk kesenangan kita juga kan

lily-hehe kita ni sebab mak yg tlg ajarkan dlu..kalau nk mule sendiri rs mcm xyakin je hahaha
tu la..skang ni seme brg naik harga kan..stop pampes jimatt banyak

Ibu Ayra said... [Reply to comment]

nana, pas baca entri nih try buat kat ayra tapi tak sampai sejam dah pakaikan pampers balik... aduhhh mmg menguji kesabaran...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...