MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Monday, January 17, 2011

buah NGAKU

entry ni bole kata perpengaruh rakan blog juga la..hehehe..aritu tgk fiza bli buah ni pastu goreng tros tingin nk try..korang penah tengok tak buah ni??penah makan tak??baik NGAKU cepat...kekeke....ni la pes time aku try makan

sebenarnya sebelum fiza wat entry pasal buah ni kan..aku ada perasan buah ni kat tesco dalam 2 minggu lepas..aku heran tgk pesal la nyonya2 cina je yang berkerumun berebut2 beli buah ni..aku xnampak sorang pon orang melayu kita yang berebut2 nak bli buah ni..masa aku tgk kat tesco tu harga dia RM1.80/kg (patut la berebut mmg murah time tu)

aku pon dengan ringan mulut bertanya la kt sorang nyonya cina yg bz dok pilih2 buah ni..
aku tanya gini :

aku :aunty..ni buah apa???
aunty : owh..ini buah aa...cine punye olang makan..
aku : oowh..apa nama buah ni aunty??
aunty : buah cine...(hehe aku syak dia xtau kot apa nama saintifik buah ni kekeke..sebab org2 cina je yg bli kan dia main beduk je ckp buah cine)
aku : ok..mcm mana nak masak buah ni aunty??
aunty : owh ini buah aa...u kasi goleng...mcm kelepek
aku : owh..ok tq aunty..aku blah xbli pon buah tu sebab aku takut kang klw aku beli kang tak reti nk masak plak kan..betol ke kata aunty tadi goreng saje??ntah ada step lain ke kan..so idok la aku beli..

selang seminggu gitu aku tgk kt blog fiza, dia beli buah ni & pastu dia goreng...owh..btol la kata aunty tu buah ni utk digoreng haha...aku ingat dia tipu aku ke kan..btol la..ari sabtu lepas aku teman mak g NSK kat wangsa maju sekali ternampak BUAH NGAKU ni..hehe..aku pun apa lagi bli la sekilo....aku ckp kat mak, "ma..kita beli ni nak?orang penah tgk kawan orang masak.." (tgk kt blog fiza la hehe...mak aku kata "ish..pelik2 je buah apa ni??xpenah makan pon.." amek je la sekilo nak try kata mak aku.

masa aku tgh dok goreng2 mak aku kata, dia xnak makan takut angin la..pastu menda2 dia xpenah makan mmg dia susah skit nak try...bila dah masak aku suh la mak aku try..sekali bila dia try...WAH!! sedapnye mcm kerepek pisang...serius..rasa dia sejibik2 mcm kerepek pisang.. lagi sedap dari kerepek pisang sebab rasa dia lagi lemak...

ayu ibu damia & jue tau la apa menda dia tulis tu, tulisan cine..aku tau baca RM2.99/kg je hehehe..btol kata fiza sekali tgk mcm bawang putih plak buah ni
ok meh nak ajar cara nak masak dia plak
kasi buang dia nye tangkai yang terjulur2 tu kan..pastu cuci bersih2
parut buah ni, mcm korang parut pisang nk wat kerepek tu
nila rupa dia bila dah siap di goreng
damia duduk bersila panggung sambil ckp
"cedapp mama.."mmg sedap pon rs mcm kerepek pisang
kat mana nak cari buah NGAKU ni?korang bole jumpe kat tesco & careffour kat giant xpenah plak aku jumpe
dalam paper kosmo ni aku tgk harga kat tesco RM2.88/kg after diskaun (normal price RM4.99/kg) mahai la plak aku bli kt NSK baru RM2.99/kgaku ada tanya ngan sorang manager (cina) kat opis pasal buah ni katanya buah ni bermusim,yg hanya ada time raya cina je..ala mcm buah durian la bermusim kan...pastu buah ni xde kt malaysia..dimport dari luar negara...alkisah...baru aku tau eheheh...

ayah & mak aku yang dah lama makan garam tu pon baru sabtu lepas tau..buah ni utk digoreng hahaha..selama ni penah tgk buah ni kt pasaraya tp xreti nk makan camne..

45 ribu orang memberikan idea bernas:

Farra Dhelina said... [Reply to comment]

mmm nyam2 sedap kan!! mmg suka...tp takde can nk beli..yg ade pon, semua tgal lebam..

ciK mOt ©™ said... [Reply to comment]

wahhh...ko pomot baik punya...
ritu kat pasar malam sini ada gak ternampak dijual...dah siap goreng bagai...

Mummy Zara Sofea said... [Reply to comment]

betul2..sy pun nmpk kt tesco, carrefour, org cina sibuk dok berebut beli..

Nini D.. said... [Reply to comment]

btol...mmg sedap buah nih bila buat kerepek.... :)

Ena said... [Reply to comment]

tu la aritu tengok kat blog fiza.. adeihh!! arini kat sini plak.. nak kena beli gak nie.. ngidam! ahahahhaha... dan dan ngidam.. kah2x..

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis said... [Reply to comment]

tak pernah jumpa pun...nampak cam sedap je

Pn. Zana said... [Reply to comment]

oh. baru sy perasan, buah ni la yg di angkut oleh budak cina masa tgh beratur kat jusco smlam. sy ingat ke cendawan ..hahha

Mama Zharfan said... [Reply to comment]

siyes tak pernah tau kewujudan buah ni hehhe

MrS. F!zA said... [Reply to comment]

ekekeke..kan dh kata sedap..setakat ni semua kata sedap..sbb dia lemak2 kan..

kiranya kt tesco la yg murah kan.tmpt lain suma kat rm3..

*naman yg ckp msa kt c4 dia kata kat salegirl tu mcm bawang je..hahaha

[-suziey-] said... [Reply to comment]

oooo bermusim ke? skang mmg tgh byk..harusla aku rembat nnti..aku suka gk mkn kepek2 ni..hehe

mummy_ayu said... [Reply to comment]

ah ah..bila raya cina..glamour tul buah nie...ayu suka gak makan kerepek tu, tapi malas nak buat...

juelee said... [Reply to comment]

kene try nie...

Zue AnnaLeeya said... [Reply to comment]

blh try nih... nnti gi cari kat k4 la...

I-sya said... [Reply to comment]

nana, bila awak citer baru la tau buahnyer. igt buah ape ke ek nama tu yg mcm rs sengkuang je tp comel2 cam gitu gak.

nmpk kat c4 berlambak tp xde la plak nk gi beli sbb x reti mkn. kikikiki...

mekasih kasi info. kot teringin leh la gi mencubakan.

ibuayahdamia said... [Reply to comment]

patutlah masa ayu gi jusco sabtu aritu, nampak ader sorang cina pompuan tua ni beli berbungkus2 tau ngaku ni..na jer ayu tanya.apa kebenda ni aunty...rupanya2 buah ngaku..bermusim erkk..ayu pulak mati2 ingat cendawan apa..haha

puan nina said... [Reply to comment]

hehe..xpernah tau..kak voucher da sampai..thank you...

mama tisya said... [Reply to comment]

kita 1st time tgk kt blog fiza aritu..sedap mcm kerepek pisang ek

zura@iwan said... [Reply to comment]

tu arr..aku penah tgk buah ni..tp x tau apa nama...sll mmg org cina beli buah ni..hikss...

bagus2 ko share kt cini..thks beb..

liyana said... [Reply to comment]

thanks kak share info..dah join da =)

SyaNa said... [Reply to comment]

aku pn tau makan dia goreng
tp xpernah try pn sedap ke tak
mcm sedap jek
bleh try ni
tp ntah bile..tggu raya cina thn depan la kot

ann @ hatiberbunga said... [Reply to comment]

huh! baru tau buah ni makannya kena goreng. hahaha..!!

mama_umar_maryam said... [Reply to comment]

aku ngaku x penah mkn/nmpk buah ngaku,hehehhee

Nana said... [Reply to comment]

fara-heh tu la mmg sedap tu la..tinggal yg xberapa elok je org dah pilih2 dah..tapi xpe sebab kulit lebam tu bole kopek amik mana yg ok je

izan-wah tu lagi unik tu siap jual yg dah siap goreng lagi ek..aku mmg xpenah jumpe yg dah siap goreng punya

Nana said... [Reply to comment]

@Mummy Zara Sofea

hehe tu la nye xde pon jumpe org melayu sebok2 nak pilih buah ni kekek
sebab org kita sure xtau camne nk masak kan

Nana said... [Reply to comment]

@Nini D..
heheh kan?serius mmg sedap tak sangka plak buah ni rasa mcm kerepek pisang heheh

Nana said... [Reply to comment]

@Ena

hahaha harus try ni kak..
raya cina je ada buah ni
kang nk tgu thn depan kang lmbt lagi

Nana said... [Reply to comment]

@♥ Anje a.k.a Mama_Balqis

hhehe kt tesco selalu ada anje
mmg sedap..sebijik mcm kerepek pisang

Nana said... [Reply to comment]

@Pn. Zana

hehehe..so lepas ni klw nampak buah ni dah tau la kan camne nak masak hehe

Nana said... [Reply to comment]

@Mama Zharfan

heheh xpe mz nanti blk msia g carik ek try goreng

Nana said... [Reply to comment]

@MrS. F!zA

ahh fiza sedap
family kita memang xde sorang pon penah makan tau
semua terkejut rasa dia mcm kerepek pisang hahah..siap jakon2 lagi suh beli lagi kekekek
ahh btol kata naman nampak mcm bawang

Nana said... [Reply to comment]

@[-suziey-]

wah ko penah makan ek suziey
hahah nampak nye aku mmg ketinggalan keteapi la baru tau psl buah ni

Nana said... [Reply to comment]

@mummy_ayu

hehehe kira ayu mmg dah tau la ek mcm mana nk masak buah ni
tak sangka plak ramai yg tau pasal buah ni
hahah kita je yg baru tau

Nana said... [Reply to comment]

@juelee
heheh harus jue..cpt g bli sebelum raya cina abes..

Nana said... [Reply to comment]

@Zue AnnaLeeya

hehe cpt2 cari kak..sementara masih musim raya cina ni nanti dah abes musim xde dah

Nana said... [Reply to comment]

@I-sya

hahah sama la masa mula2 tgk ingt anak sengkuang hahaha..
sama2 sebelum ni nampak tp xpenah nak bli sebab xreti nk makan
sila try ok..selagi stok masih ada hehe

Nana said... [Reply to comment]

@ibuayahdamia

hahahah..ada la sket2 mcm rupa cendawan kan
try la masak ayu..klw nak tau rasa dia mcm mana

Nana said... [Reply to comment]

@puan nina

kat pasaraya besar ada jual...
owh dah sampai?cepat la plak

Nana said... [Reply to comment]

@mama tisya

kita lak pes time tgk mcm mana nk masak buah ni kt blog fiza
sebelum ni mmg biasa nampak tapi tak tau camne nk makan

serius rasa sebijik mcm kerepek pisang
kalau kata kena pejam mata...pastu ada org suh try makan sure kita kasi jawapan kerepek pisang

Nana said... [Reply to comment]

@zura@iwan

hehe btol2 org2 melayu mmg xbeli buah ni selalu cina je berebut2
heheh nanti try la goreng

Nana said... [Reply to comment]

@liyana

wah apa yg dah join ni??HB ke

Nana said... [Reply to comment]

@SyaNa

hehe awat lama sgt nk tgu thn depan
ala..bole je carik skang sementara blom masuk raya cina ni sure melambak

Nana said... [Reply to comment]

@ann @ hatiberbunga

hehehe..ada org kata masak rebus pon bole tp xtau la apa rasanya
rasa lg sedap goreng kot rangup2

Nana said... [Reply to comment]

@mama_umar_maryam

ha..akhirnya aku dah jumpe gak sorang yg ngaku xpenah makan muahahahahha

lily azliyana @ mama zara said... [Reply to comment]

Nana!!!nasib baik nana wat entry nih..tau tak, kite selalu makan kepek nih tiap kali raya cina (budak opis bwk)..tp serius tk tau kepek ape..ingatkan kepek cendawan..hehehe..ni yg nak carik gak buah ni kat kedai..mg sedap giler bile dh jadik kepek tu kan..=D

.:mama dhia:. said... [Reply to comment]

nana.. org pinjam gambar kerepek tu yer..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...