MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Wednesday, March 16, 2011

Pripyat - Kota mati kesan radiasi nuklear di chernobyl







Bandar ini adalah sebuah bandar yang telah ditinggalkan dan dikosongkan. Semuanya gara-gara insiden kemalangan yang berlaku di Pusat Janaan Kuasa Nuklear Chernobyl pada April 1986. Seluruh alam sekitar telah tercemar dengan kesan radioaktif dan pada manusia pula walaupun sudah beberapa generasi namun kesannya masih lagi tidak hilang sepenuhnya. pihak berkuasa tempatan telah mengarahkan pengosongan bandar Pripyat ini dalam masa satu hari selepas kejadian itu berlaku. Disebabkan pencemaran itu masih ada maka sehingga ke hari ini Bandar itu ditinggalkan tanpa berpenghuni. Seolah-olah seperti bandar berhantu, binaan yang banyak tapi tidak berpenghuni.

Ukrain bercadang untuk menjadikan lokasi bencana nuklear terburuk di dunia sebagai kawasan pelancongan kepada umum tahun depan. Zon yang dikurung sekitar Chernobyl akan dibuka dalam radius 30 batu untuk membolehkan pelancong melihat sendiri kawasan yang telah musnah akibat letupan nuklear dari kilang nuklear di Chernobyl. Selain bandar Chernobyl bakal dijadikan tempat pelancongan utama, kawasan bandar Pripyat juga bakal menerima pelancong walaupun bandar itu kini telah ditinggalkan akibat bencana yang berlaku.

Sepanjang pelancong melawat kawasan sekitar, pelancong diminta untuk bergerak dalam kumpulan demi menjaga keselamatan pelancong. Wujud syarikat yang ingin menjalankan perkhidmatan melancong ke daerah larangan,namun demikian kerajaan Russia tidak membenarkannya kerana itu kawasan haram dan melawat ke kawasan tersebut tidak dapat menjamin keselamatan pelancong. Rancangan pelancongan ke kawasan ini disokong oleh pegawai PBB kerana pelancongan ke Chernobyl boleh membantu pengajaran penting dalam keselamatan nuklear.



penduduk diarahkan untuk mengosongkan rumah dan tidak perlu membawa apa-apa kerana mereka diberitahu tempoh darurat hanya sementara. sebaliknya, sehingga kini, setelah berpuluh tahun, kota tersebut masih menjadi kota mati.


tengok la ni..
kanak2 yg lahir
kesan dari radiasi..menderita..
mcm mana la ngan nasib rakyat jepun sekarang ni?



SUMBER : anoraini

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

29 ribu orang memberikan idea bernas:

Echa said... [Reply to comment]

nauzubillah laaaaa... memang teruk keadaan kat sana kan... setiap hari berita mesti tengok perkembangan kengkawan kat sana... moga semenya ok...

ZSqueenbee said... [Reply to comment]

Ya Allah takutnyee..bhyenye kesan nuklear tu ye..cnne la jepun skrg..ade jugak upnye tmpt kosong camtu..mmg cam horror jew..

Wani said... [Reply to comment]

ishhh , bahaya betul .
tengah macam tu boleh lagi nak melancong lencong ek , huhu ;))

atty's said... [Reply to comment]

takutnya tengok,.besar kesannya pada alam, pada manusia..

*∽ IZAN ∽* said... [Reply to comment]

kesiannya anak2 yg lahir cacat tuh

deqlis said... [Reply to comment]

bahaya nyerr..

Nana thanks kasi link tue..:)

ieda said... [Reply to comment]

kesiannya .. sedih tgk .. dah mcm kawasan yg berhantu kan .. huhuh
mohon kita dijauhkan dari kesan radiasi ini ...

kasihan melihat nasib mereka ini ..

Sharienz Sz said... [Reply to comment]

bahaya betul kesan radiasi ni
bagaimana la dgn keadaan rakyat jepun

eT said... [Reply to comment]

bahaya kan...
riso plak jadinyer...
moga Allah sentiasa lindungi kita...aminnn...

♥MAMASYAZA♥ said... [Reply to comment]

memang bahayakan, camne la rakyat malaysia kat jepun sana, berdoa semoga mereka semua selamat

mummy_ayu said... [Reply to comment]

nauzubillah..minta kita semua dijauhkan...

SyaNa said... [Reply to comment]

aku risau sgt skrg ni sbb kakak sedara aku kt sana :(

Adyshariz said... [Reply to comment]

ya Allah, takutnya tengok kesan radiasi ni pada manusia..bende mmg tak boleh nmpk, tapi kesannya amat menakutkan

Nana said... [Reply to comment]

@Echa

tu la..
sangat simpati ngan naseb diorang seme

Nana said... [Reply to comment]

@ZSqueenbee

itu la..
tak tau la mcm mana
nasib rakyat jepun
terdedah ngan radiasi..
mmg menakutkan tmpt tu
mcm dalam filem je

Nana said... [Reply to comment]

@Wani

hahah tu la pasal
tmpt mcm tu
ada org nk melancong
cari nahas je

Nana said... [Reply to comment]

@atty's

tu la kak..
kesan dia plak
bukan nampak segera
makan masa
baru tau apa kesan dia

Nana said... [Reply to comment]

@*∽ IZAN ∽*
tu la..
kesian sgt

Nana said... [Reply to comment]

@deqlis

ok..ur welcome

Nana said... [Reply to comment]

@ieda

tu la kita ni pon
harap2 dijauhkan dari radiasi
mgm la kata kita tak kan kena
mana la tau kan..
apa2 bole jadi
hrp dijauhkan

Nana said... [Reply to comment]

@Sharienz Sz

TU LA PASAL..
kesian
tak tau la apa nasib diorang

Nana said... [Reply to comment]

@eT

tu la
risau sgt
wlpon ada yg kata
radiasi tu xkan smpai msia
tp mana la tau kan

Nana said... [Reply to comment]

@♥MAMASYAZA♥

tu la
kesian mana2
rakyat msia yg kat jepun

Nana said... [Reply to comment]

@mummy_ayu

btol..minta2 dijauhkan

Nana said... [Reply to comment]

@SyaNa

yeke..
doa2la
diorang xapa2

Nana said... [Reply to comment]

@Adyshariz

btol...menda ni xnampak
tp tgk kesan dia
lepas tu
kesan dia bukan serta merta juga
bole nampak kan

abu muaz said... [Reply to comment]

salam. info yang rakyat malaysia perlu tahu dan diberitahu.

miyako said... [Reply to comment]

good post! sgt berinformasi

Ultra Fulus said... [Reply to comment]

minta dijauhkan dari bencana nuklear ni..kesan pencemaran nuklear chernobyl ngan Fukushima,Jepun ni byk menjejaskan kesihatan dan ekonomi dunia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...