MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Sunday, April 3, 2011

pokok vanilla

Siapa pernah tengok pokok dan buah vanila ? Vanila adalah spesis keluarga orked yang memanjat yang berasal dari Mexico dan pengeluar utama vanila asli ialah Madagaskar dan Indonesia. Terdapat lebih 100 jenis vanila dan hanya 3 yang menghasilkan buah (komersil) dan yang paling sesuai untuk iklim di Malaysia adalah dari jenis `Planifolia Andrews.

Selain belangkas vanila juga mempunyai nilai pasaran yang tinggi kerana 97% vanila dunia adalah sintetik. Estrak vanila asli amat diperlukan dalam industri tayar, cat dan ubat-ubatan kerana hanya vanila asli sahaja yang boleh mematikan bau busuk tayar, cat dan ubat. Jadi ia bukan setakat kegunaan untuk industri makanan sahaja dan ini menjadikan harganya tinggi dan stabil. Rata-rata buah yang ditanam di Malaysia mencecah grade A sekitar RM 50/kg.

Vanila biasanya ditanam menggunakan kaedah terbuka, netting dan ala fertigasi. Vanila akan mula berbunga lebih kurang 2 tahun dari masa mula tanam. Buahnya matang selepas berumur 8-9 bulan. Selepas itu pokok vanila akan berbuah sekali setiap tahun selama 15-20 tahun.

Buah vanila yang kering
Bunga vanila
ni la dia esen vanilla yang kita guna utk buat kuih2 raya & kek..yang mana fungsinya nk hilangkan bau hanyir telor
Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

6 ribu orang memberikan idea bernas:

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said... [Reply to comment]

nana..
jabatan aku ada tanam pokok vanilla ni..
tp aku mls lg nk gi snap picca kat petak vanilla tu.. hehehe, nnti rajin, aku nk wat entry gak la psl vanilla ni.. so far, br berbunga tp takde mentenen r, tak ckp pekerja.. ;p

Liza said... [Reply to comment]

Owh, nilah rupanya pokok Vanilla. Baru first time tengok.

Farra Dhelina said... [Reply to comment]

oo mcm tu rupe nya ek..oo baru tauu..

Mama Zharfan said... [Reply to comment]

sgt bagus info ni ;)

Tupperware Lover said... [Reply to comment]

good info!! mmmm.. agaknya kalaau buat kek or kuih taruk yg ori mesti lagi kaw kaw bau wangi dia... :)
me baru update blog tupperware sinun untuk latest promotion. jemputla singgah kalau free yer.. banyak yg kiyut2 utk promo kali ni :D
http://tupperwarefactory.blogspot.com

aen zamzuri said... [Reply to comment]

@♥Leily|Ummi Alya Husna♥

helo2..nak tau u dari jabatan mane?coz i berminat pasal tanaman vanilla ni.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...