MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, April 28, 2011

saya adalah pecinta OAT

ceh...dan2 suka oat kan..dulu tak suke pon hahaha...ni la nye bak pepatah melayu ada mengatakan..dah terhantuk baru nak terngadah...

gara2 kolestrol jahat yg tinggi dalam badan aku ni..aku telah mengambil langkah2 untuk menurunkan kadar kolestrol...dengan memulakan hari dengan OAT...start ari isnin lepas aku dah amalkan makan oat ni untuk bfast...so nanti lagi 30 hari kita tengok apa keputusan dia..adakah kadar kolestrol aku tu menurun?kita nantikan sesama..bese aku akan bancuh oat ni ngan air milo gunakan susu tepung ye..bukan susu pekat manis...lagi satu petang2 plak aku akan amalkan minum secawan teh panas..teh pon salah satu benda yg bole mengurangkan kolestrol



FAKTA: Oat

Oat mengandungi serat larut yang secara aktif menyerap dan membantu menghapuskan kolesterol berlebihan yang boleh menyumbat arteri dan mencegah penyakit jantung.

Emping oat bukan saja berkesan menurunkan tahap kolesterol darah, tetapi menjamin kesihatan usus dengan membekalkan sumber nutrien secara perlahan-lahan dan konsisten yang diperlukan untuk membaharui sel usus.

Oat mengandungi lebih banyak kalsium, protein, magnesium, zat besi, zink, kuprum (copper), mangan (manganese), tiamin dan vitamin E, berbanding makanan bijirin lain seperti gandum dan rai.

p/s : bersama menuju ke arah jantung yg lebih sihat :)

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

26 ribu orang memberikan idea bernas:

zaidah said... [Reply to comment]

yang penting sihat kan....agak2 berat badan bleh turun tak...

atty's said... [Reply to comment]

kty suka makan oat ngn sambal ikanbilis

mummy_ayu said... [Reply to comment]

bagusnya..Ayu pernah gak try oat nie..memang tak leh masuk..macam nak menangis ayu telan..tambah2 ngan susu tepung..memang ayu tak suka la..

sW33tdARLiNG said... [Reply to comment]

jarang plak saya makan oat... masa kecik2 dulu pernah gak makan sekali sekala

♥ aNJe a.k.a MaMa_Balqis ♥ said... [Reply to comment]

samalah kita pun suka Quaker oat ni wat sarapan dikala pagi

Lina said... [Reply to comment]

penah cuba mkn oat ni tp x tau lar x bole lar...pas tu cuba campur susu pekat tu oklar skit

syanasaid said... [Reply to comment]

tak reti aku mkn oat ni
wey pasni selim la ko
sambil kontrol kolestrol bleh selim

Zue AnnaLeeya said... [Reply to comment]

klu oat sesajer tak bape sgtla nana.. tp klu letak susu sket, baru blh telan.. akak besenya bekpes dgn bijirin yg 3 in 1 tuh... mcm nesvita tuh...

~ana~ said... [Reply to comment]

nana, dulu kita mkn yg ni jugak tp sejak tgk ada yg 3 in 1 tu, terus beli yg tu je..senang sikit...heh3x...

ieda said... [Reply to comment]

akak pun suke ..
kalau amalkan oats selalu .. memang recomended utk turunkan berat badan .. makanan ideal utk diet :)

ps : dikk x percaya adik x makan kuih tuuu huhuh sedapp woo kuih tuuu ekekekek

MrS. F!zA said... [Reply to comment]

nana. kita dlu berat hmpir 60kg tau bygkanlah cane rupa kita dgn ktiggian tk bapa ckup ni..

kita amalkan mkn oat stp pg, ptg mkn nsi..kiranya nsi skali jela..cpt jgklah berat trun smpai 45kg..oat kan serat lemak tu yg mudah berat trun..

etiey.com© said... [Reply to comment]

suka utk kesihatan sama... tp daku lama benar dah tak makan oat nih.. sebab tuh lah badan pun macam gigih je mencanang naik! huhu

Liza Razak said... [Reply to comment]

saya pon nak cuba jugak la macam ni..hehe

Nana said... [Reply to comment]

@zaidah

ha kalau nak tau
oat ni makanan utk diet juga
klw amalkan insyallah bole kurus..
klw dah makan oat
kita rasa kenyang
tu jadi xde la asik2 nak makan

Nana said... [Reply to comment]

@atty's

wah unik ni kak
saya xleh nak makan la
klw mnm ltk dalam air bole la

Nana said... [Reply to comment]

@mummy_ayu

hahah yeke
kita mmg mnm susu tepung dari kecik
so xde masalah
klw nak makan saje2 gitu mmg susah skit
klw mnm ngan milo
baru sedap rasa dia

Nana said... [Reply to comment]

@sW33tdARLiNG

hehehe
oleh sebab kolestrol tinggi
terpaksa juga telan oat ni
tp ok la..
dulu pon dah biasa mnm oat
konon2 nak diet hehehe

Nana said... [Reply to comment]

@♥ aNJe a.k.a MaMa_Balqis ♥

kita xleh nak makan
klw mnm wat air ok la..
baru bole telan

Nana said... [Reply to comment]

@Lina

kl makan saje mmg xsedap rasa dia
kena tambah dalam air milo
baru la kurang skit bau dia tu

Nana said... [Reply to comment]

@syanasaid
hehhe
tu la..
dulu ada cikgu diet
dia suh makan oat
klw nak kurus
ye ye la
aku amalkan masa nk kawen
lps kawen
tros stop minum oat ni

Nana said... [Reply to comment]

@Zue AnnaLeeya

btol la kak
klw makan saje2 mmg kureng rasa dia
tu pasal saya minum dengan milo

Nana said... [Reply to comment]

@~ana~

ahh tu la
aritu ada tgk gak 3 in 1
tp sikit la..
mahai lak tu hehe
beli yg kosong ni murah skit
kata nak amalkan lama hehehe

Nana said... [Reply to comment]

@ieda

yes..
dulu saya ada cikgu diet
dia yg suh makan oat kalau nk kurus
tp ada cara la..
heheh
bkobar2 la masa sebelum kawen dlu nk diet makan oat je hehe
btol kak saya mmg xmakan kuih tu

Nana said... [Reply to comment]

@MrS. F!zA

hah??serius
kita pon biasa makan nasi sekali je fiza...
xpe2 pasni nak amalkan tros makan oat ni harap2 bole slim lg heheh

Nana said... [Reply to comment]

@etiey.com©

hahha
mmg menda yg utk kesihatan ni seme xsedap kan
tp demi utk badan yg sihat
telan juga lah hehehe

Nana said... [Reply to comment]

@Liza Razak

heheh silakan
marilah kita buang kolestrol kita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...