MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Monday, April 25, 2011

tasik biru ibam @ muadzam shah pahang

cantik giler kan tengok tasik ni??

kalau tak salah dulu aku pernah tengok dalam majalah 3 pasal tasik ni...air dia biru giler...bukan hijau mcm tasik2 yang lain...

Tasik Biru pada asalnya adalah bekas perlombongan bijih besi. memang tasik ni nampak cantik, tapi tidak ada apa boleh digunakan, air tidak boleh minum, mandi, basuh berak kencing, ikan pun tidak ada seekor yang boleh hidup dalam tasik.

kalau tak salah aku..kat tasik ni tak bole nak berenang2 sebab kandungan apa ntah dalam air tasik ni yang sangat tinggi..yang membuatkan kita tak akan terapung walau seterer mana sekalipon kita ni berenang...(kepada orang2 pahang..sila betulkan aku kalau aku salah..sebab aku pernah tengok dalam majalah 3 wartawan tu yg cakap gitu)






ada sikit cite menarik aku copy dari sini

Kalau korang nak tau inilah dia Tasik Biru.
Tasik ni ada kat Bukit Ibam, Muadzam Shah, Pahang.
tasik ni sebenarnya drpd lombong bijih timah Rompin Mining Co. dulu2 lagi
tapi sekarang dah bertukar menjadi tasik yang sungguh biru.
Tapi yg specialnya air dia warna biru tapi kalau datang tgk time ptg dalam pukul 6.30 warna dia macam hijau plak.
Tasik ni memang tiada hidupan di dalamnya.
kalau letak ikan x sampai 3 minit ikan tu timbul balik dalam keadaan tidak bernyawa.

Tsik ni jugak dalam tau sebab
ari tu la ada pengkaji mat salleh la datang
nak wat kajian tentang tasik tu so dia turun la
pakai alat2 menyelam tapi korang nak tau
dia x dapat jejak jugak kat bawah tu
betapa dalam nye sampai alat2 menyelam tu x dapat nak sampai kat bawah,
pastu dikatakan plak tasik ni ada la jugak orang dah mati kat dalam tasik ni.
tasik ni jugak pedih tau kalau mandi..
macam mandi dalam air bateli sebab kandungan apa ntah tinggi sgt...

aku ada dgr cerita penduduk situ seberang bukit tasik nie ada pula tasik merah.
tapi takde org berani pegi sana...

kadang2 nampak trak askar sbb dalam2 lagi ada kem askar..

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

22 ribu orang memberikan idea bernas:

cikmOt said... [Reply to comment]

teringat mengkuang dam...hehehe

Ena said... [Reply to comment]

owh..

maknanya.. kalo terjatuh tu terus tenggelam ker nana.. tak leh kuar2 dah.. huhuh.. ngeri gak ek gitu.. tp tasiknya sangat cantik lah..

n a d e a said... [Reply to comment]

aaahhh dulu aku dok muadzam shah. tapi tak pernah tau pun kewujudan tasik ni?

cantik kot !! macam kawah putih dekat bandung plak ;)

Kenapa Hazama nak masuk Akademi Fantasia? | .NEVER ENDING STORIES.

ieda said... [Reply to comment]

ishhhhhhhhhhhhhh !
kesian kat akak .. x tahu dgn kewujudan tasik nie ... huhuhuh
mencik2 ...

♥MiZz-siHa♥ said... [Reply to comment]

ish!ish!cantek tasik die..
xtau pun ade tasik biru nie..

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply to comment]

tasik tue memang cantik,.....

etiey.com© said... [Reply to comment]

tasiknya sanagt cantik.. mmebiru airnya... yang merah tu ccam ner la gamaknya.. ada ker yg berani pergi

farah hairuddin said... [Reply to comment]

tataw plak kt muadzam ade tasik biru..baru2 ni pergi tasik biru kt bau sarwak...tp x biru cmni...ni lg lawa..

ZSqueenbee said... [Reply to comment]

wooo nmpk menarik tp nmpk seram gak..confrm xbrani nk mndi pon lau ke cni...

Nana said... [Reply to comment]

@cikmOt

??apa kena mengena hehee

Nana said... [Reply to comment]

@Ena

ahh kak lebey kurang gitu la..
bahaya kan
dah ler dalam gile2
tp mmg lawa

Nana said... [Reply to comment]

@n a d e a

heheh baik ko tanya mak pak ko
btol x
apa aku tulis ni
tpt tmpt ni mmg lawa

Nana said... [Reply to comment]

@ieda

aik mcm mana ni
org pahang xtau tasik biru ni hehe
sy tau pon sebab tgk majalah 3
dah lama dah

Nana said... [Reply to comment]

@♥MiZz-siHa♥

sangat cantik kan
bole tgk je la..
xleh mandi manda

Nana said... [Reply to comment]

@cik Jue Aka Ibu Farisyah

btol..sgt biru

Nana said... [Reply to comment]

@etiey.com©

tu la pasal
tasik merah?
mcm scary je hehe

Nana said... [Reply to comment]

@farah hairuddin
rasanya ramai yg xtau
sebab dia bukan tarikan pelancongan
tp serius lawa kan

Nana said... [Reply to comment]

@ZSqueenbee

hahah tau xpe
mmg lawa
tp nmpk scary

atty's said... [Reply to comment]

memang unik lah..tasik airnya biru..

Azlan Amir said... [Reply to comment]

Mmg cantik tmpt tu....

Azlan Amir said... [Reply to comment]

Mmg cantik tasik biru tu....dulu....
Sekarang hilang sudah keindahan tasik biru...

Azlan Amir said... [Reply to comment]

Pernah bertugas di kem yg berdekatan dgn tasik biru.....2003 till 2006....semua dlm kenangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...