MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, April 7, 2011

Telur ayam pun ada tiruan


SEORANG pegawai CAP, N.V. Subbarow menunjukkan telur tiruan (kiri) yang lebih besar berbanding telur sebenar di George Town semalam.

GEORGE TOWN – Sekali pandang, ia tidak ubah seperti telur ayam gred A namun, ia sebenarnya telur tiruan yang dibuat sepenuhnya daripada ramuan bahan-bahan kimia berbahaya.

Itu pendedahan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang mendakwa telur berkenaan rupa bentuknya tidak ubah seperti telur ayam sebenar dan tidak menolak kemungkinan ia terdapat di pasaran negara ini.

Presidennya, S.M. Mohamed Idris berkata, siasatan awal pihaknya mendapati, kulit telur tiruan itu diperbuat daripada lilin parafin dan kalsium karbonat.

“Kuning telur dan putih telur tiruan itu pula dihasilkan menggunakan natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida serta air dan pewarna lemon,” katanya di sini semalam.

Menurut S.M. Mohamed, pada amnya bahan-bahan itu merupakan makanan tambahan tetapi dalam menghasilkan telur tiruan, ia menjadi komponen utama dalam bahan-bahan pemprosesannya.

Justeru, pemakanannya dipercayai mampu mengganggu kadar metabolisme dalam badan, hati dan otak jika dimakan pada kadar yang kerap.

sumber : kosmo online

haih..macam2 la...dah ler damia tu hantu telor..aku lak klw buat kek mmg la wajib letak telor ni..ish..pasni kena ati2 la

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

29 ribu orang memberikan idea bernas:

Miza Yusof said... [Reply to comment]

dahsyat kan sekarang ni. semuanya nak klon. hoho

ibu qaleesya said... [Reply to comment]

macam2 sekarang ni. telor pom diorang wat tiruan. kena hati2 la ye nana.. cute damia

hardy boy said... [Reply to comment]

ish...ish.. sanggup dorang wat camtu. ape2 pn, thanks for that info (^_^)

eB ezrin said... [Reply to comment]

abes, camner kiter nk tau yg maner satu tiruan tuh? alahai... aerish pn antu telur... risau la plk

Farra Dhelina said... [Reply to comment]

ee menakutkan lah kak!

Cute MuM said... [Reply to comment]

tadi masa BW ada yang tunjuk perbezaan antara telur palsu & asli..
tak ingatlah pulak link nya..
risau sungguh kalo dahjadi camnie..

momguess said... [Reply to comment]

perghhh!!!
skg ni semue ada klon
esk lusa nth2 kite pun diklon nye

mama_umar_maryam said... [Reply to comment]

ya rabbi..ade plak mase terlebih diorg cipta telur tiruan ni, mengong btol

iduraz said... [Reply to comment]

memacam kan zaman skang nih, terasa macam suma benda tak selamat nak dimakan.

CiK Jue aka ibu FarisYah said... [Reply to comment]

dasyatnye... tak sangka telur pun ade tiruan

~ana~ said... [Reply to comment]

haish..telur pun ada yg tiruan..mcm2 la skrg ni kan...

SyaNa said... [Reply to comment]

weyy gile ke hape
jenuh nk pikir skrg ni kalo nk beli brg2 kt kedai
mammpuuiihhh

[-suziey-] said... [Reply to comment]

mcm la skang..sume ade tiruan..haih..

p.s: laut merah bukan laut mati..laut mati yg org bole terapung tu kt Jordan

lia said... [Reply to comment]

dengor kat radio otw ke opis td.... mcm2 skng nih...

AngahSayang2314 said... [Reply to comment]

lepas 1 persatu lak yerrrrrr

Nana said... [Reply to comment]

@Miza Yusof

itu la nye
xselamat..
sana kimia sini kimia

Nana said... [Reply to comment]

@ibu qaleesya

tu la
telo pon nk klon adeh

Nana said... [Reply to comment]

@hardy boy

tu la
bahaya tu
kesan kat kita

Nana said... [Reply to comment]

@eB ezrin

ada banyak artikel pasal ni eb
bole goggle

Nana said... [Reply to comment]

@Farra Dhelina

tu la
nye
bole la dia klon telo adeh

Nana said... [Reply to comment]

@momguess

tu la..
bahya
jgn kita dklon udah la

Nana said... [Reply to comment]

@mama_umar_maryam

kan??
ntah hape2

Nana said... [Reply to comment]

@iduraz

btol tu
kena bela ayam sendiri la
klw mcm ni

Nana said... [Reply to comment]

@CiK Jue aka ibu FarisYah

tu la
tak terfikir dek akal

Nana said... [Reply to comment]

@~ana~

mcm2 la idea orang nk menipu kan

Nana said... [Reply to comment]

@SyaNa

tu la
nak selamat
xyh mkn telo la jawabnye

Nana said... [Reply to comment]

@[-suziey-]

owh tak sama ek
aku selalu knpius hehe

Nana said... [Reply to comment]

@lia

tu la psl
dunia makin maju
mcm2 plak jadi

Nana said... [Reply to comment]

@AngahSayang2314

lepas ni
tak xtau plak apa
nk di klon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...