MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, May 5, 2011

apa itu KEPALA AIR?

sedih aku tengok paper arini...pasal 3 beradik mati lemas akibat tragedi kepala air kat ulu bendul...takziah di ucapkan..serius aku nanges baca berita tu tadi...naik bulu roma..terbayangkan peristiwa masa aku darjah 6, yang mana aku pon nyaris2 nak hanyut sebabkan kepala air..masa perkelahan skolah dekat ulu yam, tengah2 mandi tiba2 air datang laju bawa segala batu, kayu...ngeri kalau di kenang2kan balik...

gambar kat tempat kejadian, tgk la laju gile air...kalau kita orang tua hanyut budak apa tah lagi

ini lah 3 beradik tu..kesian...sebak aku tengok gambar ni..
comei budak yg kecik sekali tu
gambar ni katanya di rakam sebelum diorang mandi kt sungai tu

kepada yang suka mandi2 manda mcm aku ni..sama2 la kita beringat2 ye..dalam kita bersuka2 tu ingat juga keselamatan orang yang kita sayang...

meh nak share skit info pasal KEPALA air

Kepala Air bermaksud aliran air dalam kuantiti yang besar mengalir dari hulu sungai atau air terjun ke sungai utama.

Bagaimana boleh berlaku ?

Ia berpunca hujan lebat yang berlaku di hulu sungai

Jadi apa bahayanya ?

Aliran air ini sangat besar dan deras.membawa segala macam kelodak ,batu dan kayu balak, ia akan merempuh apa sahaja halangan di hadapannya.Bagi anda yang sedang mandi di kawasan air terjun ketika itu nyawa anda bagai telur dihujung tanduk..
peluang anda untuk hidup amat tipis...kecuali dengan kuasa-Nya....

Jadi apa langkah-langkah yang boleh diambil?

Di sini aku nak bagi petua, Sekurang-kurangnya kita semua beringat dan tidak kehilangan orang tersayang.

Tanda-tanda awal kejadian Kepala Air antaranya :

  1. Keadaan langit gelap di bahagian hulu sungai (Kawasan puncak bukit)disertai dengan bunyi guruh yang kuat.(Jadi sebelum mandi tu..dongak sama ke langit menghala hulu sungai..kalau cuaca cerah ...ok la tu boleh mandi..tapi kalau cuaca mendung...cepat-cepat la korang naik ke darat dan batalkan niat untuk mandi.)
  2. Bunyi dentuman gerakan batu-batan atau air dari hulu sungai.
  3. Air sungai berbuih dan meningkat secara tiba-tiba..(kelodak, daun reput atau ranting kayu muncul dengan banyak di permukaan air )




Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

30 ribu orang memberikan idea bernas:

mummy_ayu said... [Reply to comment]

memang syu sgt tgk pic 3 beradik tu..sedih sgt la baca paper..tak leh bayangkan perasaan ibu diaorg tu..moga dia tabah hadapi dugaan nie..
alfatihah...

lia said... [Reply to comment]

aku pon nanges...

semoga anak2 itu tenang d sana, amin...

nelton said... [Reply to comment]

aku pun ngis dgr berita ni. ajal maut ditangan tuhan. sebak sgt tgk picture sebelum kejadian tu

Zue AnnaLeeya said... [Reply to comment]

akak pon sedih sgt bc brita tuh... ketiga2 skali tuh lemas... sian plak nengok ibu bdk2 tuh meraung kan????

tulah... wlu kt mane pon, kita harus sentiasa berwaspada kan???

myamyza said... [Reply to comment]

oh kesiannye... fenomena kepala air memang bahaya la.. kena hati2 sangat kalau mandi sungai/ late...

salam kenal ye..
http://mummymyza.blogspot.com
id follow lamporzweet

ibuayahdamia said... [Reply to comment]

kesiannya...pantang tgk budak2 kecik cam ni menjadi mangsa..tak kira apapun terjadi...kesian tgk budak2 kecik ni...moga2 mereka ditempatkan dikalangan org2 yang mulia.aminn

SyaNa said... [Reply to comment]

aku pn nangis td
sedih sgt2
lagi2 terkenang hari ibu ahad ni..sian mak dia

atty's said... [Reply to comment]

memang sedih..kty baca biter tu pun meremang bulu roma..

sama2 lah kita beringat

.::Lynn::. said... [Reply to comment]

sedih tgok... dah la comel2...

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said... [Reply to comment]

sedih sgt tgk paper psl tragedi lemas 3 beradik ni.. huhuhu, dlm sekelip mata ilang 3 sekaligus..
tak dpt aku bygkan kl duk tempat ibu die, nauzubillah..
fyi, asben aku pernah berdpn ngan kepala air ni masa die n gang mancing kat air terjun hulu trg. sib bek die cpt nek masa tu.. kalo tak hanyut.. plg bahaya kepala tu terhantuk batu n consider maut..

Nana said... [Reply to comment]

@mummy_ayu

tu la sedih kan
mmg xdpt bayangkan
klw kita kt tmpt mak diorang

Nana said... [Reply to comment]

@lia

sama lia...
sedih sgt
teringat anak kita kan

Nana said... [Reply to comment]

@nelton

btol..
mleleh air mata aku
tgk gmbr budak2 tu

Nana said... [Reply to comment]

@Zue AnnaLeeya

tu la kak
kita yg xde pertalian ni pon
dapat ras sedih tu
kesian kat mak & pak diorang

Nana said... [Reply to comment]

@myamyza

btol..
kena hati2
tp kalau dah ajal..
sape lah kita nak mengelak

Nana said... [Reply to comment]

@ibuayahdamia

btol2..
xleh tgk berita2
klw mangsa nye kanak2
sedih

Nana said... [Reply to comment]

@SyaNa

btol..
sedih gile aku rasa

Nana said... [Reply to comment]

@atty's

tu la kak
meremamng blu roma
tros nanges

Nana said... [Reply to comment]

@.::Lynn::.

btol come2 belaka

Nana said... [Reply to comment]

@♥Leily|Ummi Alya Husna♥

btol..sedih sgt,,
sekelip mata hilang 3 anak sekaligus
serius la..
klw kita kt tmpt dia
tak tau la mcm mana nk cakap kan
moga mak dia tabah

Iela Fazielah said... [Reply to comment]

nana: aku btl sedih bila tgk gmabr budak bertiga tu.. kalau aku jd mak bebudak arwah tu.. mau giler aku hilang anak 3 org skali gus

cikpuanhady said... [Reply to comment]

taktau pon pasal fenomena kepala air ni..huhu..

semoga keluarga mangsa diberikan kekuatan dan ketabahan..

Blogshop kami :Nak menang souvenir dari Swiss? Meh join MBS GA

Belog kami :Notre Belle Histoire

mama_umar_maryam said... [Reply to comment]

aku bc kt paper , tgk muke arwah sumer tu..ya Allah..xterkatelah ..tq bagi petua kepala air nih,kdg kite main mandi jekan

♥ aNJe a.k.a MaMa_Balqis ♥ said... [Reply to comment]

sian budak2 tu kan, memang deras tol air tu ek, takut plak kita tengok

♥MiZz-siHa♥ said... [Reply to comment]

sedihnye bace kisah 3 beradik nie...
takot la plak nak mandi sungai..tp,suke..hehe

Nana said... [Reply to comment]

@Iela Fazielah

btol sebak kan tgk gmbr budak2 tu
come sgt...
sama la klw aku
mau gila

Nana said... [Reply to comment]

@cikpuanhady


tu la..
harap2 family diorang tabah
bukan senang nak melalui saat2 ni

Nana said... [Reply to comment]

@mama_umar_maryam

btol..sebak baca paper
mleleh air mata
sama2 la kita beringat

Nana said... [Reply to comment]

@♥ aNJe a.k.a MaMa_Balqis ♥

tu la nye
tgk budak2 tu
tros teringat kan anak kita kan


sedih jadi

Nana said... [Reply to comment]

@♥MiZz-siHa♥

sama la..suka gak mandi sungai
tp klw cuaca gelap tu
tok sah lah mandi sungai
bahaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...