MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Sunday, May 1, 2011

bulan orang buang santau : anda perlu tahu info ini

sebenarya aku dah lama tau pasal ni..tapi sebab semalam aku terbaca entry kat blog jue, aku rasa mcm menarik utk di share info ni...aku tau pasal ni masa aku baru2 kawen..bese la kita nak g jalan2 lepas kawen kan..dalam bulan 8 tu lah..masa on the way dalam kereta..amrul dapat SMS dari kawan dia...pesan jangan berhenti makan kat kedai2 kampung, kalau btol2 lapar pon tahan lah...jangan makan dekat kedai2 kecik..(kedai2 beso pon sama juga sebenarnya..) jadi kat mana ktorang makan???asik2 berhenti makan fastfood...tak mcd, kfc hehe...

Menurut kata seorang Ustaz

bulan 4, 8 dan 12 (april,ogos, dan december)
adalah bulan orang buang santau
jadi berhati2 lah ketika memilih gerai makan
dan sebolehnya elakkan dari makan di tempat yg terbuka.

kenapa bulan 4,8 dan 12 saja?

menurut Ustaz tersebut, santau ni biasanye di simpan dalam 1 botol dan biasanya pada bulan2 tersebut, botol tu penuh dan pemiliknye perlu membuangnye
kalau tidak, santau tersebut akan terkena pada sanak saudara dan kaum kerabatnya
maka disebabkan itu,mereka akan membuang santau tersebut ke tempat yg terbuka
kerana santau paling mudah disebarkan melalui angin dan udara.

Bilakah tanda santau dapat dikesan?
Orang yg telah terkena santau akan mula berasa tandanya selepas 5 tahun.

Tanda2 awal santau?
Tanda-tanda awal seseorang itu terkena santau ialah rasa perit dan gatal pada tekak yang disertai dengan batuk. Batuk merupakan tanda yang paling lumrah bagi mereka yang terkena santau. Pada peringkat, permulaan batuk disertai dengan pening kepala dan demam pagi dan petang. Batuk ini berlainan daripada batuk biasa. Ia lebih merupakan batuk kering yang memanjang tanpa mengeluarkan kahak.
rujukan : sini


Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

5 ribu orang memberikan idea bernas:

ibu syafiq said... [Reply to comment]

ya ka...???dh lama lah nana tau psl nih kn?serius ibu syafiq br tau pas bca nih..thank's 4 yr info k...

ieda said... [Reply to comment]

huuhu santau .. teringat kat arwah sepupu akak yg berusia 21 tahun masa tuu .. dia meninggal kerana terkena santau yg ingin ditujukan buat mak dan ayah dia ..
sedih sgt2 .. sblm dia memejamkan mata dia muntah darah .. dan dlm darah ada kaca hancur .. sedih sgt2 ..
semoga siapa yg membuat itu akan mendapat balasan yg setimpal :(

dik SELAMAT HARI PEKERJA DIK !!!

Farra Dhelina said... [Reply to comment]

eee yeke kak? takutnya..kesimpulan nya mkan lah kat rumah kan..lebih selamat!

Lelord said... [Reply to comment]

erkkk...ishhh seriau

shera haifa said... [Reply to comment]

takutnye,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...