MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Wednesday, August 24, 2011

kuih tart wajib dibuat tiap tahun

ni la dia kuih yg wajib dibuat setiap tahun, tart adalah peberet selama2nya..hari raya tak lengkap kalau xde tart ....ari ahad lepas wat sama2 ngan mak, jem mak buat sendiri pakai nenas yg dimport khas dari kluang, amrul bli kt kluang singgit sebiji, bli 10 biji utk wat jem.

aku tukang tekan acuan tart mak aku tukang bubuh jem. hazab juga nak nyiapkan...sebab sekali buat 4 ketul butter dari kul 10 kul 1 pon xsudah2..jenuh nk nyiapkan.dah tu malas nk wat 2,3 kali kan...tu pasal buat banyak sekaligus.

resepi kali ni aku try pakai resepi yg pakai susu tepung sebab bese klw tart sedap2 ni diorang letak susu tepung ni dia bahan2 yg aku guna utk wat tart

  • 2 1/2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 2 1/2 sudu besar tepung kastard
  • 2 sudu besar tepung susu
  • 1 cawan butter (226 gm)
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 1 biji kuning telor
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 sudu besar gula
dan ini lah hasilnya...
dapat 2 bekas ada la dalam 300biji kot
kuih tart gebu segebu tangan tuannya hehee
ok dah xde nak buat kuih raya dah kot..cukup la 2 jenis sarang semut & tart malas dah..nak menguli tepung.

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

42 ribu orang memberikan idea bernas:

Cik Wanie Ghani said... [Reply to comment]

wanie suka jam tart nie,
selalu beli saja,
hihihi:)

Ena said... [Reply to comment]

memg nampak gebu tart tu nana.. akak ni pun penggemar tart nenas tp tak pernah cuba g nak wat sendiri.. blh kot guna resepi nana ni sbb tak guna gram.. guna pakai cawan ni senang sikit.. hehe.

Echa said... [Reply to comment]

sedapnya tart gulung... aku memang suka gile makan tart gulung.. tahun lepas order online je.. tapi tahun ni nampaknya orang tu dah bersara dari buat tart.. hehehehe.. jadinya.. kena jugak cuba resepi ko ni nana... hehehee

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

kire terrer ni dapat buat kueh raya...sue nak buat...confident xda..kikikikiki...nak sikit boleh...

lia said... [Reply to comment]

kuih tart nenas wajib gak utk aku tp wajib beli hu3

NeenaAnuar said... [Reply to comment]

memang kuih tart nenas nie favorite kuih dihari raya kann.. me pun buat jem sendiri... resipi arwah mak! :D

mama rifQy said... [Reply to comment]

wah..nana ni pandai buat kuih..kite mmg fail sungguh2 buat kuih muih ni

watyz said... [Reply to comment]

bile ntah nak start menge'tart'.. hahahha malas tahap max wooo...

amiey lee said... [Reply to comment]

uhuhuhu MIL buat n bagi kat aku..tapi dh nak habis tak smpat raya hahahaha


cmner tgk wayang smlm???

::NureeN:: said... [Reply to comment]

faveret ni.. tp x reti buat slalu MIL yg buatkan utk nureen.. dh sekerat balang dok mkn hehehe

♥cikmOt♥ said... [Reply to comment]

eh naper ko tak mik order kuih tart ek...kalu ada, aku nak order dah

♥MAMASYAZA♥ said... [Reply to comment]

fuhhhh macam best aje, kena cubalah resipi ni

Zue AnnaLeeya said... [Reply to comment]

samalah.... tart wajib ader biler raya...
tp akak tempah jerk... hehe..

syanasaid said... [Reply to comment]

adoi sedap nye nampak gambar tu
sile la jemput aku ke umah ko ek
nk sgt mkn tart buatan tgn gebu
hahaa

Myra Jay said... [Reply to comment]

Hehee, cheq pun suka gak makan kuih tart nieh ;-)

Ya ALya said... [Reply to comment]

samala umah ya pun,tart memang wajib buat tiap2 tahun.......

Sidratul Muntaha said... [Reply to comment]

aku nak buat..
tapi mcm malas..
ahaha
aci tak?!
blik rumah mak aku sabtu ni baru nak buat.
tukang tolong uli banyak!
eh,ramai!
ahahha

fazilzura said... [Reply to comment]

wahhh sodap nye tart nanas

Mama Zharfan said... [Reply to comment]

nampak sgt sedap..nak dtg beraya umah nana boleh ker heheh

tiefazatie said... [Reply to comment]

wah..rajinnya sis..hee

Nad @ MamaZakwan said... [Reply to comment]

sedapnya...kite teringin sgt2 tart nenas ni..tp yg jenis bunga..bukan jenis gulung..cam susah jek nak cari skrg ni..kalu ada pun, jem ni seciput, huhu!

Nana said... [Reply to comment]

@Cik Wanie Ghani
hehe ktorg mmg xpenah bli
tiap2 thn mesti buat
sebab adik2 ramai
klw bli sikit je dapat

Nana said... [Reply to comment]

@Ena
tu la saya pun xsuka buat kuih pakai gram2 ni susah nak timbang2
klw pakai cawan ni senang

Nana said... [Reply to comment]

@Echa
hehehe silakan
tak susah pon

Nana said... [Reply to comment]

@syawalsimpsons
dari kecik lg dah tlg mak wat kuih
skang ni mak plak tlg kita wat kuih hehee

Nana said... [Reply to comment]

@lia
hehe umah aku mmg xckp la klw nk bli..
adik2 ramai
kena buat baru puas ati

Nana said... [Reply to comment]

@NeenaAnuar
btol..tat mmg wajib ada di pagi raya
sama la..jem resepi mak juga tp mak yg buat heee

Nana said... [Reply to comment]

@mama rifQy
klw senang2 tu bole la na...
klw leceh2 tu malas skit

Nana said... [Reply to comment]

@watyz
hehehe
puas ati wei
dpt buat kuih sendiri

Nana said... [Reply to comment]

@amiey lee
hahaha sabo je la..
aku mgm simpan elok2
sikit pon xusik
nak tgu raya baru makan

Nana said... [Reply to comment]

@::NureeN::
hehe kita bese akk bawa blk kg kasi MIL

Nana said... [Reply to comment]

@♥cikmOt♥
hee xleh wei...
hazab la nak wat kuih tat ni..
utk makan sendiri xpe...
amek masa skit kuih ni

Nana said... [Reply to comment]

@♥MAMASYAZA♥
hehe silakan cuba ye

Nana said... [Reply to comment]

@Zue AnnaLeeya
btol2 wajib ada klw tak tak rasa raya

Nana said... [Reply to comment]

@syanasaid
hehe silakan
jemput dtg umah

Nana said... [Reply to comment]

@Myra Jay
sama la peberet ni

Nana said... [Reply to comment]

@Ya ALya
ni la kuih plg cepat abes hehe
buat kemain jenuh nk abes kejap je

Nana said... [Reply to comment]

@Sidratul Muntaha
hehehe aku mmg ramai tukang tolong tu rajin nk wat tu

Nana said... [Reply to comment]

@fazilzura
peberet selamanya

Nana said... [Reply to comment]

@Mama Zharfan
hehe jemput la datang umah mz

Nana said... [Reply to comment]

@tiefazatie
hehe suka gak wat2 kuih ni
janji ada org tlg

Nana said... [Reply to comment]

@Nad @ MamaZakwan
dah jrg org jual tat acuan tu nad
skang seme jual mcm ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...