MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Wednesday, March 21, 2012

kerabu rumpai laut

aritu kan masa g tawau, ada la bli rumpai laut, ada 2 jenis ktorg bli kat pasar ikan tawau, satu yang jenis berakar2 tu satu lagi jenis berbijik2 tu...ingat kan bli nak suh mak mertua botak masakkan..dok bajet diorang tau buat la kan..sebab orang sabah sure pandai makan rumpai laut ni..

ekceli aku start bekenalan ngan rumpai laut ni masa aku g KK last year, masa tu makan kat pasar filipin dia ada kasi rumpai laut masyallah..sedap nak mampos xleh aku nak describe..memang sedap gile..tu yang g tawau amtul carik rumpai laut yg dah siap masak, tapi botak kata tak tau mana ada jual & dia sendiri pon xpernah makan..bawa balik umah mak mertua botak..diorang kata diorang tak pernah makan hehe...

oleh sebab diorang tak reti nk buat kan, ktorg bawa balik la kl rumpai laut jenis akar2 ni...sekali dekat 2 minggu dalam peti ais kan..mak aku tak tau nak buat apa...memula tu memang kaler dia hijau & bau dia agak hanyir sebab menda dalam laut kan...last2 mak aku kasi jemur tros tukar kaler jadi putih...dah tu mak aku pon buat la kerabu...sebab menda ni sama je kaedah nye dengan kerau sarae (makanan oghe klate yg spesis rumpai laut juga tapi dia halus)

dah siap jemur seme, mak aku pon buat kan rumpai laut ni jadi kerabu, wah!! mabeles weh!! xde bau hanyir & rasa dia sangat2 la sedap..rangup2 gitu bila makan...siap mak aku ckp eh nanti nak pesan la kat abang aku yang dok KK nanti bebila dia balik KL nak suh dia blikan kat KK

 ni la rupa nye rumpau laut yg blom di masukkan bahan2 sampingan
 yang ni rumpai laut yang dah di modified mak aku, dia buat kerabu ala2 kerabu sarae
 kalau ikutkan gini la...asalnye rumpai laut yang orang sabah makan..style diorang ada letak isi ikan, bawang, cili, asam limau skit dengan sos ikan..masyallah sedap gile wei! tak caya nanti klw korang g KK sila cuba menu ni
 yang ni rumpai laut spesis bijik2 cilok kt blog mamatisya

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

21 ribu orang memberikan idea bernas:

AdaM Hawa said... [Reply to comment]

selalu tgk kat tv je.. tak pnh rasa pun..

♥cikmOt♥ said... [Reply to comment]

best ke weiih...mai sepinggan...

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

tak penah rasa...best tak..sedap tak....

macam anggur lak yang pic last sekali tu...

mama tisya said... [Reply to comment]

suka yg biji2 tu..tk brp suka kalo dh campur ngan mangga & sambal belacan

syanasaid said... [Reply to comment]

aku suke biji2 tu
aritu gi sabah makan tu banyakkk
dorg sana buat kerabu simple jek kan
ade asam cili settle..sedapppp

cik Jue Aka Ibu Farisyah said... [Reply to comment]

nampak sedap........mesti sedapkan...

♥MAMASYAZA♥ said... [Reply to comment]

nampak cam sedap sgt, teringin lak nak merasa

fieda said... [Reply to comment]

sedap ke..

Falsya said... [Reply to comment]

sedap ker na..rase mcm mana..kenyal2 ker?..or mcm makan pucuk paku?..nmpk sedap jer..

Lily@MamaZaraZareef said... [Reply to comment]

sedap eh rumpai laut macam ni..klu kite nmpak tk tau berani try ke tak..hehehehe

Atie.Rashid said... [Reply to comment]

gulp..... aku bnd2 ni cam takut nak mkn.. tapi dh korg ckp sedap.. mmg sedap la tu kan... hehehe

~diAhOntHeblOg~ said... [Reply to comment]

mcm penggeli kan aku ni..tp kalau ko masak cmpur dlm laut..xtau hape...jgn bgtau aku ape tu..aku telan je kot..hahahahaha

Cik Bambam said... [Reply to comment]

sedapppp kak nana! masa gi KK ari tuh pon.. dai campur dlm ABC..sedap jugak! hehehe.. syoknyaaa mkn kerabu tuhh.. ngences dah air liur ai.. huhuhu

Nana said... [Reply to comment]

@AdaM Hawa
Klw dh smpai kk
nila makanan yg wajib dicuba...
Sangat sedap

Nana said... [Reply to comment]

@♥cikmOt♥
Susah nak kata la..
Tpbg tekak aku mmg sdap sgt

Nana said... [Reply to comment]

@syawalsimpsons
Ofkoz la sedap
Heehe klw xsedap kita pon malas nak wat cite
Sebab sedap tu yg cite hehehe

Nana said... [Reply to comment]

@mama tisya
Hahaha kita lak xsuka mkan kosong
Suka klw dh campo sedap br ada rasa

Nana said... [Reply to comment]

@syanasaid
Ahh simple je kan diorang wat
Tapu terangkat woiii

Nana said... [Reply to comment]

@cik Jue Aka Ibu Farisyah
Sedap sgt :-)

Nana said... [Reply to comment]

@♥MAMASYAZA♥
Mmg sedap...
Klw kata ada g kk nnt
Ingat pesanan saya wajib cuba tau

Nana said... [Reply to comment]

@fieda
Sedappp sgt :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...