MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Friday, April 27, 2012

apa itu TONG MO?

ingat lagi tak entry aku pasal SOSEJ KEMBOJA dulu?malangnya gambar dalam entry tu dah xde...nampak gayanya tahun ni tak dapat la aku nak menikmati sosej kemboja ni atau nama dalam bahasa kembojanya TONG MO ni lagi..sebab maid orang seblah yang orang kemboja tu dah balik kemboja..

tapi baru2 ni aku ada nengok kat FB kawan sekolah..dia ada bagitau kat mana bole dapat TONG MO ni..ada di jual rupanya...tapi sebelum tu kepada sape2 yang tak tau apa dia tong mo ni..jom kita berkenalan dengan makanan dari kemboja ni

isi daging tu dia hancur2kan..pastu dia campor lada hitam,garam,bawang putih pastu dia sumbat dalam perut lembu. fyi, usus lembu ni dia dah cuci bersih2 pastu dia terbalik kan yg belah dalam tu dia kuarkan,sebelum dia sumbat isi daging yang dia dah campor ngan lada hitam & bawang tu...lepas tu bila dah siap dia jemur 2,3 ari kasi kering & pastu kalau nak makan baru digoreng..


TONG MO ni kalau korang tengok rupa nampak mcm tak lalu kan?tapi percayalah cakap aku, rasa dia masyallah..sangat sedap..kepada mereka yang duduk kat area banting, or sungai buloh cuba korang try carik kat mana ada jual tong mo ni...

aku ada google, kat semenanjung ni ada 2,3 tempat pasar kemboja yang terkenal selain Selangor di Kanchung Darat Banting dan Sungai Buloh, Johor di Ulu Tiram dan Perak/Penang area Parit Buntar/Permatang Tok Mahat sempadan Sbg.Perai.

p/s: ramai yang kata geli nak makan usus lembu hahaha..korang usus lembu tu dia guna karung dia je..isi2 dalam usus tu dibuang..bukan makan dia nye isi usus tu....karung usus tu di basuh kemudian di terbalikkan untuk guna yang luar nya...kemudian baru masukkan isi daging yang di perap bersama bahan lain..kalau usus lembu nak makan aku pon loya hahaha.....

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

16 ribu orang memberikan idea bernas:

mama tisya said... [Reply to comment]

mcm sosej tp lg gemok2 ek

Myra Jay said... [Reply to comment]

Rupa tak menarik tapi tak sangka sedap ;)

amiey lee said... [Reply to comment]

hehehe rupa tak melambangkan rasa

Zana Nordin said... [Reply to comment]

betul arr nana.....
kalau tengok rupa mmg tak lalu lerrrr
tp kalau ko dah kata sedap..mmg sure sedap ler tu..

ooo..kat ulu tiram ada erkkkk
nak gi cari arrrr

~diAhOntHeblOg~ said... [Reply to comment]

hurmmmmmm makanan eksotik aku pengsan!

Nad @ MamaZakwan said... [Reply to comment]

mmg nmpk cam tak lalu makan pun, huhu!
sedap ek?
takleh masuk la organ2 dalaman cam usus, hati, limpa atau lidah, ekor.. =p

zh-ena said... [Reply to comment]

tak lalu nak mkn
area paya jaras ada jual...
blk kerja mesti lalau tempat nie jual

Qhaifa Nur said... [Reply to comment]

nak makan kena fikir dululah...

SyaNa said... [Reply to comment]

ni mcm homemade sosej la kan
selalu kalo kt oberse dia jual cam ni
tp usus tak halal le
hehe

fazilzura said... [Reply to comment]

mmg kompom aku loya beb

Mama Zharfan said... [Reply to comment]

mcm geli plak tgk bentuk tu hahahah

Chekgu Azrine said... [Reply to comment]

kalau tengok rupa mmg nampak xsedap.. tapi bak kata buku.. don't judge the books by its coverkan??

@}--niEra-- said... [Reply to comment]

umah sy dekat jer ngan pasar kemboja parit buntar..mmg slalu nampak diorg jemur benda ni..tp tak teringin lak nk rasa..hehehehe

mama_umar_maryam said... [Reply to comment]

heheh mcm belutlah..tgk ghupe mmg nangis aku nk mkn,tp sekali dah masakkk..sedap giler

CikGu EiFa said... [Reply to comment]

sy baru beli kat Pasar Kemboja kat area Paya Jaras.. sepotong RM1.10
pelik tp terasa nak cuba.. so beli laaa 3 potong... terus tanya mr google pasal juadah TONG MO ni.. sy nak buat juadah berbuka puasa sat lai.. arap2 sedap laa seperti yg diperkatakan.. tq kepada pemilik blog atas makluman.. :)

Hamdan Adnan said... [Reply to comment]

Tong mo ni kt sg sekamat ada jual

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...