MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, July 26, 2012

makanan yang di elakkan ketika bersahur

dari kecik mak kita dah ajar..kalau bulan puasa masa bersahur dia xkasi ktorg makan makanan yang masin2 sebab katanya nanti kering tekak...masa kecik kita ikut je la cara mak kita kan..tapi dah besar tua bangka gini kita mmg tetap amalkan apa mak kita ajar..

bila bersahur mmg tak kan makan makanan2 mcm kat bawah ni (eh ni dah langgar pantang ni xmo update entry psl makanan haha..tapi ni bukan makanan sedap pon xpe kan :)

 telor asin, mmg la laju skit makan nasik ngan telor asin kan...
 
 budu..nanges..klw ari biasa kt umah mak tu mmg sentiasa je ada budu, bulan puasa budu ni ada masa berbuka je tu pon klw mak kita masak nasi kerabu.wajib la ada budu
 ikan kering, pon tak pernah usik juga time sahur
.

pastu mcm family kitaorang kalau bersahur, memang tak de la masak2 lemak ni..kari, kurma, masak lemak cili api, memang tak kan jumpe lauk tu masa sahur...heheh..bese klw masak lemak makan sahur ni memang tak jalan...dia nak simple2 je..sup ke, tomyam ke, ayam goreng ngan kicap pon jadi.

arini masuk ramadhan ke-6 sekali pon blom sentuh lagi buah kurma hehe..aku tak suke makan kurma...tp klw kurma chocodate tu aku suke plak.pastu kira mcm nak bangga diri sendir la..dah 6 ramadhan tak sentuh ais lagi..buka puasa minum teh o, ye la kang minum ais sure lepas tu badan penatt pastu letih semacam sure xlarat g tarawih.

tahun lepas kan xpernah pon sahur..sebab malas nak bangun, tapi tahun ni dah ada kemajuan sikit haha...baru terlepas sahur sehari je..mak selalu bising tak sahur tahan plak perut tu..ntah mmg biasa tak sahur, kalau ganti puasa lagi la..xpernah nye sahur.ok je..bole menteng sampai buke

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

14 ribu orang memberikan idea bernas:

mummy_ayu said... [Reply to comment]

OOO..TAK ELOK EK..aYU BARU TAU..SELALU NYA MEMANG NIE LA YG FAV TAPI TAHUN NIE LUM LAGI SBB ADA JE MENU LAIN...NIE BIASANYA MENU UJUNG2..TIME DAH TAKDE IDEA..

SyaNa said... [Reply to comment]

aku plak tahun ni kurang bgn sahur
selalu makan b4 tido
sbb syarul letih nk bangun pagi
:(

tp kadang tu aku bgn gk makan cereal tgk TV kul 5 pagi

Nad @ MamaZN said... [Reply to comment]

kite pulak, sume pun taram huhu!
takde pantang larang..
papazakwan sahur2 die mintk ikan masin

telur masin tu feveret kite tu!
kire makanan sedap gak la tu, tu sbb terjah sini ni, haha! =)

Gieyana said... [Reply to comment]

ohh...selalunya jrg amik yg masin2 ni gak psl daku alah...rugi ko x makan kurma beb..:-)

mama tisya said... [Reply to comment]

kita pn jarang sahur...kalo bgn minum air + kurma tp bila hubby jenis kena bgn sahur so kena buatkn jugak la...oh bgs tk minum ais..kita mmg kena minum ais...hehehe

atty's said... [Reply to comment]

sama lah , kalo time sahur tak lalu masak2 lemak, kari..tp goreng2,simple2 boleh ler masuk.

.::Lynn::. said... [Reply to comment]

tadi aku bersahur ngan ikan masin perah limau... nasib tak haus... hihihi

Chekgu Azrine said... [Reply to comment]

kalau tak preggy memang boleh je tak sahur..tp anak2 dah besar la Nana.. kot mana pun kena bangun jgk utk mereka2.. hehehe

Nadea Emerald said... [Reply to comment]

eh aku kalo sahur telur masin tu le pembuka selera...

tp nye aku ni liat nak sahur.. bgn minum air je... kalo pose sunat mmg lansung tak...
hehehhe

thn ni usaha jugak berbuka dgn kurma dulu.. okay aje pon wpun xsuke tp sunnah.. cuba jugak laa.. hehehe

slmt berbuka !

eima said... [Reply to comment]

pesal telur masin tu kulit die cam kulit telur ayam ...hmmmmm

ni la pembuka selera ... aku suka nasi kering je ngan lauk cam ni ..klu berkuah2 ni lahai tekak ni msk pun pyh

mrs.ecam said... [Reply to comment]

oo yeke br tau...telo asin mmg jrng mkn,...berbuke pong x mkn lgkn sahur...sahur salu wat telo dadar jek ngan syor2 simple len...aku pong klu pose ganti ke sunat x pnah sahur...alhamdulillah bleh thn...tp skang ni ank aku dh start pose...so kne la bngn sahur...en.somi pong jenis kne bngn sahur klu x kang xdek tnaga katanyer...so skang dh terikut kne bngn sahur...heeee

Cik Rongoks said... [Reply to comment]

budu ! maveles ! hahaha

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said... [Reply to comment]

sama la .. mak aku pun x galak kan sgt .. lagi satu masa buka elakkan air tebu ..nanti sakit2 badan urat sume ;-)

Myra Jay said... [Reply to comment]

Myra kekadang maleh nak bangun sahur, tapi memandangkan cik abe memang kena sahur (sebab gastrik) terus sahur jadi rutin wajib setiap tahun ;)

Selamat berpuasa ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...