MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Monday, October 29, 2012

kisah operation saya

arini aku mc lagi...doktor bagi mc seminggu.ramai yang suruh aku buat entry pasal operation ni..sebab ada yang senaseb dengan aku...mengalami masalah yang sama..ada juga yang dah pernah operate tapi katanya sakit nak mati..ok lah..aku nak cite..mungkin cite ni akan sedikit panjang berjela..kalau nak baca bole teruskan kalau tak nak baca xpe hehe

pagi ari selasa datang hospital kul 7.30, masuk dekat day care wad dia timbang berat, amek ukuran tinggi, amek tekanan darah...jumpa doktor..doktor nak bagitau kat mana dia nak operate, apa kesan selepas operate tanya ada alah ubat ke apa bla..bla..pastu tunggu turn kul 12.

oleh sebab pesakit ramai hari tu amrul tak bole tunggu dalam wad tu...aku pon suh amrul balik umah je..xkan nak bentang tikar luar pintu wad tunggu aku sudah operate plak kan?beg seme aku bagi amrul bawa balik mati kutu la dekat 5 jam tunggu turn xbole nak online ahhaha...siap aku tido2 sementara tunggu nama di panggil

kul 12 nurse suh salin baju baju yang tali belah belakang, pastu dia kasi selimut suh cover belakang yang terdedah tu, xlama diorang panggil suh sign surat utk operate..pastu dia suh baring kat atas katil then nurse tolak ke bilik operation, masa tu dalam hati dup dap dup dap biar pon ni kali ketiga nak operate perasaan neves tu tetap ada...(dulu dua kali operate sebab lump)

masa kat bilik operation, pesakit sebelum aku belum sudah lagi..so aku tunggu atas katil luar bilik bedah..dengar la bunyi besi2 berlaga hohoi rasa macam nak cabut lari balik rumah time tu...selawat banyak2...doa banyak2 kasi ilang neves....suasana kat dalam bilik operation tu aku nak cakap masyallah SEJUK TAHAP GABAN..sementara tunggu turn pesakit sebelum aku tu aku dah gigil kesejukan..nurse nampak dia tanya sejuk ke?ahhh..aku cakap dia amek lagi satu selimut, untuk selimutkan

dalam stengah jam tunggu...diorang tarik masuk bilik operate...putih je suasana dalam bilik operation, tangan kiri aku diorang dah masuk drip, pastu xtau dia suntik ubat apa..skali dia suntip zasss tros tangan aku jadi gatal...masa tu memang pantas la diorang buat keje..yang aku ingat dia pakai kan topeng ala2 oksigen tu untuk sedut ubat bius..doktor suh baca bismillah...mengucap dia cakap...tiga kali sedut zass...tak sedar dah, doktor kasi bius penuh sebab aku minta bius penuh..tak sanggup aku nak separuh sedar..ngeri wei dengar bunyi daging kena potong seme baik aku tak sedar dari sedar

aku sedar je pukul 2.30 petang tempat operate tak rasa sakit pon...pedih sikit je..masa tu aku dengar nurse panggil nama aku fauzana..bangun jangan tidur nanti pening..ok la aku buka mata sikit2 pastu pejam buka sikit pastu pejam..aku dah biasa kan so aku dah tau memang korang xkan bole buka mata sebab nanti pening yang teramattt sangat...nak lawan dengan ubat bius tu.lepas dah sedar aku dapat rasa yang tak sedap dalam mulut..mulut jadi macam air liur berkumpul...ubat bius tu busuk gile bau dia tau

aku panggil nurse...cakap nurse saya nak ludah...2x ludah sebab bau dia tak tahan...masa aku panggil nurse tu suara aku macam orang lalok...hahhaa....lepas 15mnt baru bole buka mata sepenuhnya...masa aku dah sedar tu..tangan kiri tempat drip tu jadi bengkak2 macam kena gigit ulat..aku tanya nurse kenapa tangan saya ni?dia cakap eh...ni mcm elergik buat ni...nurse pon bawa kat wad day care..dia letak kat sofa

sampai sofa aku tros tido..still mamai ubat bius tak hilang..masa tengah mamai tu datang doktor bius dia kasi ubat utk kurangkan bengkak elegik ubat tadi..dah la aku nye bius xilang lagi tambah ubat elegik 2x ganda jadi mengantuk....aku dah tak sedar apa tau2 je dengar suara mia mama!! tapi aku buka mata sikit tengok mia & amrul sampai tido balik..tak bole lawan dengan ubat tu...mengantuk yarabi

xlama tu dekat kul 4.30 keadaan still mamai...tinggal dua orang je dalam day care tu..aku gagahkan juga salin baju ajak amrul balik umah...bole baring kat tilam..dah tuka baju pon mata sambil pejam2 hahaha...tak tau nak cakap di anye ngantuk tu...memang dasyat gile..sambil tunggu amrul amekkan mc dok kat kusi bole lelap..dalam lif turun ke bawah bole lelap...sementara tunggu jockey amek kete bole lelap...

ok tu je la cite operation aku....ada ramai yang tanya sakit tak?lepas operate?tempat yang operate memang tak sakit langsung tapi kalau tangan tu tegang2 baru rasa sakit tu pon sikit je...tapi apa yang sakit nye..kita nye kerongkong, masyallah lepas operate tu nak telan air liur rasa mcm ada seketul batu kat dalam kerongkong tu sebab masa kita tak sedar dia ada masukkan tiub dalam mulut..tiub tu la punca kita nye kerongkong sakit..

kali ni bukan stakat kerongkong...aku punya lelangit bengkak sebab melecet kena tiub tu...jadinya setiap kali nak menelan memang satu hazab yang amat sangattttttttttt......


masa ni masa daftar pakai tag nama mcm nak beranak je hehe


gamba ni mia yang amek hehe tengok ada jari belah kiri gambo mama dia dah tak sedar time ni baru pas operate
 masa ni bengkak elegik ubat dah surut so xnampak la kesan mcm gigit ulat

doktor jenuh nak cari urat nak masukkan drip ni...masa dia nak cucuk ngan jarum tu dia cakap alahai halus nye urat..dah dia kena jentik2 kasi urat timbul
.
 masa ni tunggu nurse siapkan mc, tunggul bil..eh bil xbaya..free saje sebab guna GL amrul
aku lupe nak pesan kat doktor, nak tengok apa ke menda yang di keluarkan tu...tak ingat langsung..so tak tau la mcm mana rupe menda yang di keluarkan tu
Published with Blogger-droid v2.0.9

19 ribu orang memberikan idea bernas:

Adlin ✿ Mama Of 3K ✿ said... [Reply to comment]

x kena tahan wad eyh hehehhe ... alhamdulilah semua selamat

Nad @ MamaZN said... [Reply to comment]

Alhamdulillah, sume ok.

mama tisya said... [Reply to comment]

oh dh 3x ek kena operate..kita tk pernah tp pernah dgr pengalaman mama kita operate dlu time lahirkn adik kita yg bongsu..katanye sakit nk menelan air liur...kiranye nana bius 1 bdn la ek..sbb skarang rmi yg bius separuh

mummy_ayu said... [Reply to comment]

emmm...scary gak baca..tapi apa pun..syukur alhamdulilah...semuanya dah selamat..get well soon yer!!! take care!

watyz said... [Reply to comment]

o.. x kena dok wad ek... aku nanti x tau la mcm mana kesah nyer.. hehhehe

aNiM said... [Reply to comment]

Alhamdulillah..semua ok..
Nana, kita pun penah kena operate 2 kali. eh 3 kali. sekali dulu bersalin nabil. 2 kali tu sebab breast abcess. ngeri ek. so dah penah rasa bius separuh badan n bius penuh. rasa baik bius 1 badan sebab ngeri kena inject kat belakang masa bersalin dulu. huii

Myra Jay said... [Reply to comment]

Operation room memang sejuk ya amat..

Myra lepas operate (cyst endoscoe) muntah 2x Doc cakap, eeiii rasa ngeri plak bila baca pengalaman, teringat masa kena ritu..

♥cikmOt♥ said... [Reply to comment]

alhamdulillah...semuanya selamat...

sue zainun said... [Reply to comment]

Alamak..ngeri pulak dgr cite bab operate2 nih..

Jue a.k.a Ibu 2F said... [Reply to comment]

semuanya ok..alamdulilah...

Sidratul Muntaha said... [Reply to comment]

oklah tu nana
aku ni
hadap operation 2 kali
dau2 sbb brnk
separuh bdn and separuh sedar
yg 3rd plak buang bisul kat bawah ketiak kiri kanan
tu mmg full bius sbb aku tak thn sakit buat sedar masa umur 18 thun dulu
tpi lps tu sakit la dada mcm kena tumbuk
huhuuh
tpikan..
masa dia msuk bius ikut drip tu
aku rasa mcm ade semut hurung kat kepala
thu2 gelap gelita.
sedo2 sbb doktor tepuk2 bahu suh bgn..
tpi time brnk dak ara tu best
yg bius aku bini si dr sheik muzaffar tu
dr harlina..
comey je..
masa tu dia abru kwin ke tuang aku pun lupa
ate dah sakit tak thn contraction dgn menahan jarum beso tuk bius kat tulang blkg tu

Gieyana said... [Reply to comment]

Alhamdulillah...mmg lalok ubt bius tu..:-)

amiey lee said... [Reply to comment]

Huhu kalau aku pun nak pengsan habiss heeee

Mama Zharfan said... [Reply to comment]

moga nana cepat sembuh..ngeri dgr psl sakit kerongkong/tekak tu..

Liza said... [Reply to comment]

nyilunya rasa bila bc psl operation. mga nana cpt sembuh.

ak yuyunz said... [Reply to comment]

nana.. pasal tonsilitis yer... :S

MrS. F!zA said... [Reply to comment]

kita skit tonsil pon tkthn dh seminggu siksa nk telan..ngilu lak nana kata lelangit melecet..adehh

Zura@Iwan said... [Reply to comment]

alhamdulillah ko dh slmt semuanya...

seriau plak aku dgr bab2 ops ni..huhu....

anak2 saye... said... [Reply to comment]

mekaseh kongsi pengalaman....die jahit x?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...