MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, November 22, 2012

bunga telang

kat rumah saya mak ada tanam bunga telang ni.. mak kita kan orang kelantan selalu buat nasi kerabu, aritu ntah macam mana masa dia balik klate dia amek benih bunga ni kat kampung pastu tanam belakang umah, bunga telang ni dia hidup menjalar tanam kat pagar abes dia lilit2 pagar tu, sekejap je dalam masa dua bulan dah nampak hasil dia.ada sekali tu masa baru2 tanam si budak bertuah mia dia g petik bunga tu pakai kat tepi telinga hahaha..mengamuk la tok wan..penat2 tanam skali mia wat jahanam dah kena tanam lagi skali

lawa kan?kaler pepel
 sila abaikan mop itu yea..cleaner belakang umah ktorg tu cam saket hati je pagar kemain besar situ juga dia nak sangkut mop tu dah kenapa?dia tak suke nengok orang berkebun2 kat pagar tu
.
bile bunga nye dah kembang mak kita kutip letak dalam bekas pastu bubuh dalam peti ais bila dah banyak baru bole buat nasi kerabu kaler biru, bile gugel kan baru tau kena keringkan dulu baru simpan lepas ni nak bagitau mak la
.

info carian gugel:
Nama Saintifik: Clitoria ternatea
Nama Inggeris: Clitoria Flower
Nama Kampung : Bunga Telang (hehe..ni tambah sendiri)

Bunga telang digunakan untuk mendapatkan warna biru dalam masakan. Ia akan dikeringkan di bawah sinaran matahari dan disimpan. Apabila ingin digunakan di dalam masakan, ia akan direndam di dalam air dan diperah untuk mengeluarkan warna biru. Biasanya ia akan digunakan di dalam  ‘Nyonya dumpling’ (Chang), Kuih Kochi, Pulut Tekan, dan ‘Taibak’(pencuci mulut Nyonya yang dibuat daripada tepung beras) serta apa-apa masakan yang memerlukan warna biru. Warnanya ini adalah asli dan tidak dicampuri bahan pengawet atau kimia.

Tahukah Anda?
Bunga telang inilah yang memberikan warna biru kepada masakan Nasi Kerabu.

Published with Blogger-droid v2.0.9

13 ribu orang memberikan idea bernas:

Nad @ MamaZN said... [Reply to comment]

Oooo,baru la tau!

pinky said... [Reply to comment]

eh eh...kita panggil bunga suddu...huhuhu....

Liza said... [Reply to comment]

Nana, masa Liza kat Sarawak dulu. Ada jiran tanam pkk ni. Kawan2 set kelate slalu p minta nak buat nasi kerabu. Tuan rumah tu xtau pun boleh guna dlm nasi kerabu. Dia org Sarawak. So, kena la bg sket nasi kerabu setiap kali buat. Adat berjiran la katakan.... hehehe

shera haifa said... [Reply to comment]

owhh bunga telang ke nama kg.. haha.. bru tahu.. sblum nie pangil bunga nasi kerabu je.. muhaha

shera haifa said... [Reply to comment]

owhh bunga telang ke nama kg.. haha.. bru tahu.. sblum nie pangil bunga nasi kerabu je.. muhaha

AdaM Hawa said... [Reply to comment]

macam ni rupenya bunga telang ni.. 1st time tgk ni..

eima said... [Reply to comment]

kecik2 tu kawan2 aku panggey bunga p*p*t sbb bentuk die hampir sama

klu kat langkawi nun tumbuh menjalan byk gile ....

Adyshariz said... [Reply to comment]

oo..baru tau mcm ni bunganya

watyz said... [Reply to comment]

o.. ni la punca nye nasi kerabu tu jd kaler biru ek... hehehhe...

mama tisya said... [Reply to comment]

oh nama bunganye bunga telang..ni bunga morning glory ke?

Myra Jay said... [Reply to comment]

Owhh nama dia bunga telang ye, baru tau..hehee

amiey lee said... [Reply to comment]

Aku baru tau ooo gitu rupanya bunag buat nasi kerabu..aku ingat daun kaler biru

amiey lee said... [Reply to comment]

Aku baru tau ooo gitu rupanya bunag buat nasi kerabu..aku ingat daun kaler biru

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...