MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Friday, January 25, 2013

kulat sisir

last week amrul ajak g pasar tani, saje la nak usha apa yang ada kan, kat sini pasar tani saya jumpe ada satu je, ari isnin kat kampung melayu, kluang.kecik je pasar tani nye, tapi bole la, nak cari sayur2 ikan sini isnin pasar kluang tutup.so alternatif nye bole g pasar tani.

masa dok usha2 apa yang ada tetiba mata saya terspot kulat sisit atau orang kl kata cendawan kukur, kat satu kedai tu je yang ada jual..tu pon tinggal 3 piring, ala saut piring bukan banyak pon memula tanya satu piring bape?rm4 katanya mak aii mahal nye haha..kita ni mulut mmg xleh kaver kan situ juga kuarnye agaknye makcik tu dgr kita ckp mahai dia kata amek la..3 piring rm4.ok cargas suh dia bungkus 3 piring.ala..dah basuh2 mmg secoet je pon 3 piring tu tp cukup la ktorg berdua makan kan..mia xmakan la sebab pedas.

klw kt kl biasa saya beli kat pasar keramat, memang tak pernah jumpe lagi ada jual kt tempat lain..kalau bernaseb baik mungkin ada kat pasar tani atau pasar malam kat tempat jual sayur2 kampung tapi serius memang susah jumpe..klw kat pasar tu ada satu kedai indon tu je port nye mmg situ je ada jual.tapi ada musim juga menda ni.time2 ujan ada la..klw time musim panas kim salam je la kan nak jumpe


 ni contoh sebelum masak saya lupe amek gambo ni gugel je
 sebelum di masak make sure basuh btol2 tau..bia basuh 10x pon xpe..saya basuhan pertama tu saya rendam ngan air garam dalam 5-10 minit, ni supaya pasir2 & habuk2 tu keluar.lepas tu saya bilas ngan air paip berkali2 lepas tu saya rendam plak ngan air panas...
pernah sekali masa mak saya masak dulu kan lepas makan je mulut jadi kebas..risau dah ktorg takut racun serangga je kan..ye la menda ni kan hidup menumpang atas pokok mati..mana tau takut terkena racun serangga..bahaya tau.

ni klw nak ikut cara saya masak:
saya gaul garam & kunyit cendawan tu, lepas tu campak dlm kuali biar sampai air dia kering masukkan minyak...goreng la agak2 5minit gitu kan pecahkan 2 biji telor, last skali masukkan bawang & cili api, garam skit ngan serbuk perasa, ada juga yang buat masak lemak.
ada satu tempat makan yang saya pernah jumpe diorang jual cendawan ni masak lemak kat kedai omak den kat dengan uptown danau kota.
ni kan makan nasi panas2 ngan lauk ni je pon jalan...sedap tau!

Published with Blogger-droid v2.0.10

3 ribu orang memberikan idea bernas:

Falsya said... [Reply to comment]

sedapnye naaa..

wehhh, kenapa byk sgt ko publish entry arinie...selang brape minit nie haaaaa...

siti alfakhishah aman said... [Reply to comment]

sedap sangat.. saya suka lagi2 masak lemak cili api pedas2..
ni pon harap ehsan kakak saya bagi jek sebab memang susah nak jumpa.. hehehe..

Mama Zharfan said... [Reply to comment]

yum yum my fav ni ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...