MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Wednesday, January 9, 2013

resepi asam tumis


Asam tumis ni ala2 asam pedas bezanya asam pedas ada halia, asam tumis xde..ni resepi mak saya yg saya salin sebelum pindah aritu.pertama kali masak xsesedap asam tumis mak saya..xpe prektis make perfek lama2 mest sama mcm mak punya :-)

Bahan2
Bawang besar, bawang putih, belacan ditumbuk
Cili kering
Air asam jawa
Ikan (saya blasah je ikan sardin dah tu je yg ada dlm peti, nukan sadin tin ye)
Bende
Tomato
Daun kesum
Bunga kantan
Garam, gula, serbuk perasa

Cara2
Tumis bahan ditumbuk td bwng besar,putih ngan belacan
Tumis smpai garing masukkan cili kering
Dh garing msukan gula, air asam jawa
Masukkan ikan pastu masuk bende
Masukkan daun kesum ngan bunga kantan (klw xnak letak pon xpe tp sy suke)
Last skali masukan buah tomato, garam ngan serbuk perasa


nampak mcm minyak terlebih hehe..xpe pasni kena kurangkan skit minyak
Published with Blogger-droid v2.0.9

12 ribu orang memberikan idea bernas:

MrS. F!zA said... [Reply to comment]

kecur air liur pgi2 lg ngadap gmbr lauk..tgh lapar ni lum brekfes,

Nad @ MamaZN said... [Reply to comment]

Yummy!

Zura Lee said... [Reply to comment]

sedapnye mkn ngn nasik panas & telo dadar...

achiek anis said... [Reply to comment]

Salam perkenalan sis...kalau belah utara ktrg suka buat asam tumis daging...resepi lebih kurang je cuma ikan tukar daging...sedap2

Chekgu Azrine said... [Reply to comment]

Sedapnya nampak..nampak cam asam pedas je kan..

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

sedapnyer...nak sikit..

Cik Rongoks Ika said... [Reply to comment]

jom masak2.ngee

Aisyah Husaini said... [Reply to comment]

Wahhhh syedapnyer..kite memang suke lauk2 cam ni : )

amiey lee said... [Reply to comment]

Hantu tul..sedappppnyeee aku tgk...bagus baguss rajin masakkk...

Afne said... [Reply to comment]

sekali pandang mcm asam pedas juga yea. aku tak pernah lg try msk asam tumis. nnti aku dtg kluang ko mskkan ehh?!

Karisma Izzah said... [Reply to comment]

kakak sayang....

cili kering tu di blender jadi cili boh atau masuk cili kering sebutir2?

haha...sungguh la luruh saye ni...

kak saya tag akak join GA...jemput join k...hadiah menarik menanti...

Karisma Izzah said... [Reply to comment]

lupe lak bagi link

http://karismaizzah.blogspot.com/2013/01/tm-me-s-giveaway.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...