MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Tuesday, March 26, 2013

ikan siakap steam

 sejak jadi suri rumah baru 2x masak ikan siakap, dua kali tu juga la buat siakap 3 rasa.nak buat siakap steam laki xmakan..sebab dia fobia ngan tulang ikan hehe...ikan lembik2 dia xmakan, kalau garing dia makan sebab tulang pon dah garing.

minggu lepas masa amrul outstesen kat kl, ini la masanya kita nak masak siakap steam, baru la dapat merasa ikan siakap yg dimasak selain 3 rasa, klw g makan kedai pon memang tak pernah oder siakap steam ni kalau g makan ngan dia, sebab dia xmakan kita kena ikut la selera dia

oleh sebab umah ni xde piuk kukus kita guna kaedah kuali yang diletak air kendian masukkan bekas yg diisi ikan dalam kuali tutup ngan tutup piuk besar haha..jadi la kan dari xde..menjadi juga siakap steam nye

bahan2 nye

sekor ikan siakap
bawang besar
bawang putih
halia
cili api
serai
bunga kantan ( ni optional sebab nak abeskan stok bunga kantan dalam peti ais)
carrot (ikutla klw xsuke xyah letak, ni letak pon sebab nak abeskan stok hehe)
daun sup
sos ikan
garam, perasa
asam limau
tepung jagung

cara2nya
basuh ikan bersih2 pastu tabur kesemua bahan kecuali asam limau, untuk pekat kan kuah dia bancuh sikit tepung jagung dalam stengah sudu, kukus dalam 20 minit.
bila dah tutup api baru la perah asam limau, asam limau ni kalau diperah awal2 nanti rasa nye pahit.

sebelum di kukus
yang ni sesudah di kukus, ikan xnampak kena tutup ngan bahan2 lain hehe
Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

12 ribu orang memberikan idea bernas:

Nafisa81 said... [Reply to comment]

ha tu la...Suami koi pun tak suka makan ikan masak kukus ni...dia kata nampak macam hanyir jer..

maria firdz said... [Reply to comment]

belum pnh wat resepi nih.. mcm nk try gak nih.. nmpk sedap.. :)

yatie said... [Reply to comment]

wahhh..byk menu2 baru semenjak 2 3 4 menjak ni..:0

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

fav akob ni...cukup suke suruh minta buat...tp klo mls, dier la buat sendiri...dah kata resepi dier, mesti dier tau..

eima said... [Reply to comment]

aku suka klu dpt cicah ngan sambal belacan sedap tu .. tp tak penah masak pun mkn kat kedai je ...sbb aku sorg je mkn kat rumah tu bazir je klu masak ....

Nad MamaZN said... [Reply to comment]

Yummy!

mama tisya said... [Reply to comment]

masak stim paling senang...campak je...dan sihat gk cz tkde minyak2..hubby kita suka ..kita kalo slalu sgt tk lalu..hehehe

:: Cik Viva :: said... [Reply to comment]

elok ni makan siakap stim dari siakap tiga rasa..goreng je x bagus untuk kesihatan..hhehe

mummy_ayu said... [Reply to comment]

wah...sejak jadi full ousewife nie rajin tul masak2...best2..

watyz said... [Reply to comment]

menyelerakan sungguh....

Ain Humairah said... [Reply to comment]

rajinnyer ko masak2 yer nana.. tgh meboyot ni mmg tahap kemalasan melampau besenyer hehehe

iietamalek said... [Reply to comment]

Teringin nak buat, tapi xde tempat kukus...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...