MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Monday, March 11, 2013

kerabu jantung pisang ala kelantan



Nape ala kelantan?sebab ni kerabu resepi turun temurun mak kita, ada sorang makcik dok kat pasir putih klate dia adalah master kerabu hehe sebut je apa jenis kerabu seme dia jual, ada yang xpenah dengar pon nama kerabu dia,kerabu sarae, kerabu beko, atau buah beko.penah la kita makan makcik buat mabeles

Aritu masa g pasar amrul suh beli jantung pisang, dia kata nak makan ngan tempoyak.kita ni bangsa xreti nak makan gitu saje kalau dah buat kerabu memang suke.Oleh sebab dah lama juga xmakan kerabu jantung ni kan so kita pon buat la, call ma tanya resepi gelak je ma hehe...

Ok ni bahan2 nye
1biji bawang besar
stengah biji kelapa parut
1sudu besar lada hitam( lg banyak lg sedap sebab bau dia, tp jgn byk sgt nanti pedas pijar)
Sekor ikan yang dipanggang (klw org klantan kata ikan tawar, letak je ikan dlm kuali xyah buh minyak biar dia msk ttp api) ikan xkisah kembung ke sardin ke.kalau beso jantung nye pakai la banyak ikan, kita jantung kecik je so pakai sekor dah cukup
Jantung pisang yang di rebus (dibelah nipis, belah melintang)
Cili api
Asam limau
2,3 sudu Budu
garam
 Cara2
Masak kelapa, atau sangai atas kuali sampai dia kale perang
Tumbuk lada hitam, bawang, kelapa dan isi ikan
Gaul bahan yang ditumbuk dalam bekas yang berisi jantung, tuang budu, letak cili api, perah asam limau, masukkan garam.

yes..berjaya buat kerabu macam ma buat
 Kalau nak tahan lama, masa gaul sila jangan sesekali gaul gunakan tangan, biasanya kerabu cepat basi.lagi satu asingkan dalam bekas lain, buh dalam peti ais, kira cedok mana nak makan je letak dalam mangkuk.Biasa klw mkn kat kdai kerabu dia rasa kelapa je.tu pasal jarang mkn kerabu klw g mkn kt luar sebab xsama mcm mak buat.

kalau tak makan jantung bole ganti dengan kacang botol, pegaga atau apa2 je yang bole di buat kerabu (bese spesis ulam2 la..) kalau mangga tak sesuai guna resepi ni dibuat kerabu

Ok.slamat mencuba!
Published with Blogger-droid v2.0.10

30 ribu orang memberikan idea bernas:

:: Cik Viva :: said... [Reply to comment]

sedak..sedak..

Irfa said... [Reply to comment]

sedapnya..pisang belakang umah ada jantungnya.boleh la cuba nanti

Ya ALya said... [Reply to comment]

lebih kurang je dengna kerabu yg biasa mak ya buat,cuma tak letak budu n isi ikan je...

boleh gak cuba resepi ni....

♥cikmOt♥ said... [Reply to comment]

jeles aku ngan mu ni...sejak jadi surirumah ni...macam2 resepi ek...

bunga_rose said... [Reply to comment]

wahhhhhh suka sangat kerabu, nanti klu rajin nak try resepi ni..

iietamalek said... [Reply to comment]

yerliur sudah...

Sura Mohd said... [Reply to comment]

sedak molek..akak x pernah buat kerabu..hehehe..

nurayunni said... [Reply to comment]

tak pernah lgi rasa kerabu yg letak budu..msti best nie..

mama tisya said... [Reply to comment]

mmg best kerabu style klate...tp kitya suka yg kerabu perut punye

amiey lee said... [Reply to comment]

aku hanya reti makn budu bila ngan nasi kerabu heee..leh try..aku suka mkn mcm ni

mamaRIFQY said... [Reply to comment]

kite mmg tak makan kerabu

cik chinta said... [Reply to comment]

mkn dgn nasi pns pon ckup da ni

heirizalieyana said... [Reply to comment]

sedap tgk ,,terliur

heirizalieyana said... [Reply to comment]

jom join GA
http://cyanxkamo.blogspot.com/2013/03/give-away-ga-birthday-akiff-ke-2-tahun.html

♥ aNJe a.k.a MaMa_Balqis ♥ said... [Reply to comment]

wah sedapnya, kita tak pernah makan la...

Nana said... [Reply to comment]

@:: Cik Viva ::
hahah sedak weh

Nana said... [Reply to comment]

@Irfa
sila cuba yea dah buat sila update ehehe

Nana said... [Reply to comment]

@Ya ALya
hehe ni la resepi asli dari kelantan

Nana said... [Reply to comment]

@♥cikmOt♥
hahah sementara jadik suri rumah kena blaja wei
esok kot jadi wanita bekerja balik atleast dah pandai dah masak memasak hahaa

Nana said... [Reply to comment]

@bunga_rose
heheh sila cuba yea jangan lupe update

Nana said... [Reply to comment]

@iietamalek
hehehe
try la buat

Nana said... [Reply to comment]

@nurayunni
heheh try la
klw orang kelantan nye menu kerabu mmg letak kerabu

Nana said... [Reply to comment]

@Sura Mohd
saya pon pestime buat ni
risau juga takut xjadi
mujor jadi hehe

Nana said... [Reply to comment]

@mama tisya
kerabu2 ni sedap ratah gitu je kan

Nana said... [Reply to comment]

@amiey lee
heheh try la
makan juga budu ek

Nana said... [Reply to comment]

@mamaRIFQY
heehe
rugi la..
sedap kerabu
esp mangga

Nana said... [Reply to comment]

@cik chinta
yezza tambah ikan goreng perghh

Nana said... [Reply to comment]

@♥ aNJe a.k.a MaMa_Balqis ♥
heheh xpenah makan ke
xpe nnt try buat
sedap tau

seindah haruman lavenda said... [Reply to comment]

Terbaik

seindah haruman lavenda said... [Reply to comment]

Terbaik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...