MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Wednesday, March 27, 2013

kuih cek mek molek

sebenarnya dah lama beli keledek ni, dekat sebulan beli kat pasar malam tak buat2 kuih konon nye bercita2 tinggi nak buat kuih cek mek molek, sudahnye sampai tumbuh daun salah seketol dari keledek tu baru la hegeh2 nak buat kuih hehe...

ada la beli 4 ketol, try la rebus yang tumbuh daun tu skali, bile dah masak abes berurat2 dia nye isi buang je la yang tumbuh daun tu, lagi 3 ketol je ok.

sebenarnya dah lama gile xbuat kuih ni, tah tetiba rasa nak makan kan, tu yang beli keledek, pernah buat sekali je pon belaja ngan mak, mujor resepi dia simple je so xde la call mak tanya camane nak buat hehe main agak2 je...tetiba kan masa menggentel kuih ni otomatik plak ternyanyi lagi cek mek molek hahaa..kemain senang lagi ati buat kuih cek mek sambil nyanyi lagu cek mek molek aha....haiiiii hahaha....

bahan2 nye
3 ketol keledek (lagi sedap yang oren nye keledek)
tepung gandum (agak2 la..gaul sampai keledek tu tak melekat kat tangan, maknanya dah cukup la tepung)
garam sikit
1 sudu mentega
gula

cara2nya

keledek tu rebus dulu, pastu dah masak, penyek2 kasi hancur
masukkan tepung uli sampai dia tak melekat kat tangan, masukkan garam & mentega
dah tu bentukkan dia atas tangan boh gula, kasi bentukkan jadi mcm bom mortar dah siap

kesian keledek ni kan hehee
.
  dah siap uli seme 3 ketol keledek dapat 15 bijik
 dah siap goreng bentuk burok ada lonjong ada tidak haha
xjadi masalah malam tu juga setel seme ni
xyah la nak puji2 pandai nye buat kuih ni yea..cer korang suh kita wat karipap, mak angkat bendera putih uolss xpandai haha...

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

8 ribu orang memberikan idea bernas:

Nad MamaZN said... [Reply to comment]

Haha! Xjadi nk puji :)
Tp kire ok la, kite xpenah rase pun kueh ni hihi
Nak buat apetah lagi :)

*azni* said... [Reply to comment]

makanan org kelate nih..hehe..

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

rajin ni..sue pon tak pandai..nk try la

yatie said... [Reply to comment]

betul2 ..kenapala nak buat karipap ni mcm musim..susah betul nak jadi sedap..da inti sedap kulit pon hampeh...tp cek mek molek ni x pernah makan dan cuba nak buat walaupon da 10 tahun jadi org kelate.

Siti Hayati S.hamid said... [Reply to comment]

sedapnyaaa..suka kuih ni sejak dok terengganu :)

watyz said... [Reply to comment]

eh.. kire terror jugak la wat kan... :)

Orked said... [Reply to comment]

sedapnya kuih cek mek ni...
peberet saya..

iietamalek said... [Reply to comment]

Dulu rajin buat time bulan puasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...