MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, March 21, 2013

mee kari nyonya style

Akhirnya..berjaya juga masak mee kari.adoi..lama bena dok tingin, aritu masa g checkup kat kenek g la mkn kat cafe dia astaga..apa ke pelik bebenor mee kari manis pastu rasa udang kering.rasa dah lari bukan rasa mee kari.

Pastu tros xberani nak try mee kari kat tempat lain, sebab xmo nnt dapat rasa ntah hape2.so sejak dr aritu bertekad nak blaja wat mee kari.gugel nye gugel ada terjumpe satu resepi yg ala2 mak kita buat yang mana mee kari mak kita dia guna daun kesum.nama dia mee kari yang kita gugel tu mee kari nyonya style, sebab apa dia kata nyonya ek?maybe sebab guna daun kesum kot ntah


sorry gambo blur klw beso kan lagik blur
Bahan2
1bj Bawang besar
1 ulas bawang putih
1 sudu Cili kering
2 sudu serbuk kari ayam
Santan
Air
Asam keping
Udang hidup, ayam, fish cake, fish ball
Daun kari
Daun kesum(agak2 la..jangan banyak sgt mcm ni kita msk utk 5 org makan guna dalam 2tangkai je)
Garam, gula, perasa

Caranya
Tumis bawang yg ditumbuk, dah garing masuk cili kering, daun kari,pastu serbuk kari wat mcm pes campo air skit.tumis sampai garing.
Masukkan ayam, udang, fish cake, fish ball, asam keping,masuk air
Bile dah gelegak masukkan santan, masuk daun kesum
Dah masak br msk garam, gula, perasa.

p/s: mee kari ni lain dari yg lain sebab guna daun kesum, xpasti korang penah makan tak mee kari letak daun kesum, yang pasti memang sedap sebab aroma daun kesum tu, kita mmg suke daun kesum, klw masak laksa suke letak daun kesum banyak2
Published with Blogger-droid v2.0.10

24 ribu orang memberikan idea bernas:

Ya ALya said... [Reply to comment]

klu letak udang n tauhu yg dah siap digoreng pun sodap......

sedapkan mee kari ni,tapi ya masak tak pernah lak letak daun kesum ni....resepi lain dari yg lain ni....boleh gak try t..

iduraz said... [Reply to comment]

xpernah dgr plak masak kari buh daun kesum..sedap ek nana...should try nih

mamaRIFQY said... [Reply to comment]

ohh....mee kari..kite mmg tak pernah pon lagik nana! mmg suke mee kari...

Nad MamaZN said... [Reply to comment]

Kite failed buat kari cair cair camni
Nak try la nnt
Papazakwan byk kali rekues tp kite malas haha!

watyz said... [Reply to comment]

berjaya jugak masak mee kari sendiri.. tahniah!!!
mesti sedap kan... :)

MrS. F!zA said... [Reply to comment]

sedap nana mee kari...kita uksa..mak kita suka bt mee kari kalo tahu ada tetamu..smpi org rekues kalo dtg umah msakkan mee kari..haha..

*kita punya yg tema jam tu dpt gambar jam..haha.. kelakar betui..yg satu lg tu dia bg gmbr org lain..dia main tempek je ape ni..

mama tisya said... [Reply to comment]

suka mee kari ltk kerang

abah khalisha said... [Reply to comment]

MMG style!

Chekgu Azrine said... [Reply to comment]

my fav ni mee kari..skg xmkn lg..even dh 5bulan bersalin..akk xberani lg mkn mee..huhu

Sidratul Muntaha said... [Reply to comment]

hadoi..
ini mak yongkan..
dah la aku smlm baru cabut giig..
ngences2 la tgk mee ni weih..
huhuuhuh
aduh..
lapo2.
lapo..

Nafisa81 said... [Reply to comment]

yang nyonya style ni orang panggil kari laksa tak? kalau mee kari kampung yang biasa tu..taruk daun kari jer...

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

sedapnyer la

Nana said... [Reply to comment]

@Ya ALya
Heheh kita xmkn tauhu
Sedap tau letak daun kesum try lah

Nana said... [Reply to comment]

@iduraz
Heheh sedap aroma daun kesum tu sgt menyelerakan

Nana said... [Reply to comment]

@mamaRIFQY
Fes time masak ni naa hehe

Nana said... [Reply to comment]

@Nad MamaZN
Sama la kita nad xreti agak santan banyak mana ni letak sikit2 xmau pekat mcm kari biasa

Nana said... [Reply to comment]

@watyz
Usaha tangga kejayaan hahaha
Nak mkn nye psl sanggup blaja

Nana said... [Reply to comment]

@MrS. F!zA
Waa...mest sdp tu klw org sampai rekues
Ahh tau xpe dia main bagi je ntah gamba sape2 tah

Nana said... [Reply to comment]

@mama tisya
Heheh sama lah tapi kerang xde plak letak mana ada je

Nana said... [Reply to comment]

@abah khalisha
Hahaha apa yg style nye tah

Nana said... [Reply to comment]

@Chekgu Azrineuiii lama nye pantang sakit badan ye

Nana said... [Reply to comment]

@Sidratul Muntaha
Ala mee kari lembut je bole mkn kan heehe

Nana said... [Reply to comment]

@Nafisa81
Xpasti la plak
Tp rasa dia sama je mcm mee kari biasa

Nana said... [Reply to comment]

@syawalsimpsons
Utk makan sendiri bole la hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...