MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Friday, May 17, 2013

berpantang releven lagi ke?



kalau sape ada follow instagram fasha sandha mesti seme sedia maklum, dia berpantang ala2 moden style masih dalam hari kuar makan ngan asben, pastu kang ramai la peminat nye dok kutuk berbakul2 xpantang ke?xpakai stokin ke?tak ikat rambut tinggi2 ke?kenapa pakai skirt pendek?tak takut bentan ke?ishh memacam lah orang komen dalam ig dia tu.

kita malas la nak ngata2 kan..lantak dia lah badan dia, dia nak pantang mcm mana pon tu suke hati dia lah...yang sakit dia yang tanggung dia ramai nau kecoh komen itu ini mcm gud2 opss kita bukan la peminat fasya pon...tp pasal menda2 ni dia mest sedia maklum kan..pandai la dia jaga diri dia sendiri.

dia xnak berpantang lantak dia...kita ni walaupon moden2 pon pantang bersalin memang ikut bebetol mcm mak kita pantang walaupon ada ngelat2 juga muahahah...masa pantang mia dulu kita pantang sampai 44 hari, minggu kedua berpantang jahitan dah elok suh amrul bli bege mekdi muahaha...ngelat kan..gitu la..tapi mak kita kata dalam 2 minggu pertama yang nak kena jaga, makan xleh makan yang gatal2.lepas dah elok tempat jahit tu nak makan ayam & daging dah bole dah..yang pasti seafood memang kita tak usik sampai la ari ke-44

stokin memang 24 jam pakai, bengkung pon sama.tapi masa pantang dulu kita pakai kain batik 3,4 ari je pastu kita pakai suar skali kakak marah...dia cakap tak elok pakai suar tau tak?kita mana pandai pakai kain batik asik2 terlondeh kan...pastu carik la skirt alternatif kepada kain batik hehe...

bertungku plak tiap pagi & malam mak akan tolong tungku kan pakai batu sungai..ubat2 pilis segala celet2 kat perut tu memang pakai..tapinye jamu2 set bersalin tu xmakan sebab anak kuning so 2 minggu xleh makan dah tu sampai kesudah xmakan haha..ngelat lagi..air akar kayu memang tak kan bole minum la..

tapi yang pasti sepanjang pantang tu memang tak de la keluar g soping mall je kelek anak merah2 tu..mampos nak kena marah ngan mak?klw ada menda nak bli pon pesan je la kat amrul..cumanye ada sekali tu bosan gilerr dok umah ajak amrul jalan tp dok dalam kete je la pusing2 kl hahah...kemaruk sangat nak kuar umah kan masa tu baru minggu ke-3 berpantang.

banyak kali nampak dah...klw g soping mall kadang tu masih berstokin lagi dia kuar bawa anak merah2 kita syak dia masih dalam pantang bli barang dapor ngan laki.tu mesti berpantang xde orang tua tu..kalau la pantang ngan mak jangan harapnye mak kita kasi kuar umah kan...

satu lagi kan..kita ari ke-45 tu tau x apa makanan yang pertama kita cari???laksa penang! hahaha...tu la kata hantu laksa kan merdeka je tros g carik laksa..tapi ada kawan2 yang sampai ari ke-100 baru berani makan laksa..sebab orang kata takut sakit urat.so far la kan, kita xde plak sakit2 urat makan laksa masa hari ke-45 tu minta2 lepas ni pon mcm dulu2 juga la kan..tapi mana tau badan dah tua ni xsama mcm muda dulu

walaupon ramai je yang kata ala..zaman skang zaman moden la xde pantang2 dah..biar lah orang xnak berpantang sudah..janji kita jaga baik2 badan kita kan..orang tua2 dulu pantang lagi la dasyat kan..tu seme diorang buat mesti ada sebab nye bukan saje suke2 nak berpantang..kesan nye bukan kita rasa sekarang..tapi dah tua nanti..xdan tua pon sakit2 badan kan?

haih..xlama lagi nak menempuh pantang ni...yang paling sadis berpantang time bulan puasa..huwa...naseb la labu selamat mengganti puasa buat diri sendiri hahaha....


Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

39 ribu orang memberikan idea bernas:

amiey lee said... [Reply to comment]

Hahahahah aku pun..nama pun pantang kt umah mak..nak ngelat takleh langsung... memang besttt tungku pakai batu sungai kan..tapi aku beli gak yg elektrik punya hee yang tu tuk tido... syok je rasa panas suam2 hahahaha..
Itula aku pun terpikir hujung tahun nak berpntang balik.nih huhu..
Bab makan samala..awal2 tak sntuh ayam bagai..dh sebulan baru berani...heee

Myra Jay said... [Reply to comment]

Berpantang tu WAJIB, bukan saja untuk kita tapi untuk SUAMI, kan? itula kata org tua :)

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

pantang masih relevan di zaman moden ni..mmm...biar la dier..badan dier..pandai la dier jaga kan..kikikikiki....

fairus mohamad noor said... [Reply to comment]

akk pantang biasa2 je..pantang sendiri..lg lah seronok..xde sapae nk tegur..haha

watyz said... [Reply to comment]

aku pon pantang kat umah mak nana oi... ngelat tu ade la ckit2. umah mak aku x yah la ko nak pakai sweater bagai sbb umah mak aku mcm bilik sauna kalo tgh hr smpi ke ptg. sbb jenis matahari tembak ke rumah nye. stokin ye kena pakai. jamu2 aku kureng ckit nak makan...

Nad MamaZN said... [Reply to comment]

Pantang ni ikut badan jugak kan
Mcm ayam, org tu makan sket trus gatal gatal
Tp org ni mkn rilekkk jek
Camtu jugak la dgn mknn lain
Serius kite tak bertungku huhu
Tp berbengkung tu ada la
Mas mak jaga pun mcm xjaga sgt - sume pun boleh
Jadiknya masa nayli pantang sendrik je
Pandai2 sendrik la cara berpantang tu
Yang best
44 ari pantang, 44 ari la mkn nasi putih ngan ikan bilis goreng gaul lada hitam ngan brokoli steam..
Pergggghhh!
Dpt berat sblm preknenn balik haha!
Alhamdulillah.. :)

atty's said... [Reply to comment]

kty kalau pasal makan, tu mmg pantang .

tp bab pakaian ..masa kt spital je pakai kain batik.balik kty pakai tsuit..mana reti pakai kain batik..hehehhehe..

ubat2..mmg wajib rajin makan..

MRS. K said... [Reply to comment]

wohoooo... aku setahun lebih kot pantang makan laksa n pulut. bisa mak aku kata. selalu orang belah utara la pantang takleh makan laksa n pulut

Nafisa81 said... [Reply to comment]

tiap orang pantangnya kan tak sama...Pantang makan tu saya tak jaga sangat, asal tak mudarat makan je. Tp tetap la berstokin, bertungku, berbarut, makan jamu dll

sueshe said... [Reply to comment]

berpantang time pose lg menguji keimanan..hahah..time tu la byk mknn sedap2..huiiissshhhhhh... slmt menempuh ari berpantang yang penuh cabaran...hihihi

mama tisya said... [Reply to comment]

kita pantang dlu tkde la smp kuar p sopingmall cuma ulang alik dr gombak ke keramat cz mak sdiri nk jg lps tu makmertua nk jg tp kalo tau kt nenek kita sure bising tp bab mkn tu lps 2week dh mkn skit2 cuma part makanan gatal tu tk mkn la...bengkung, stokin , bertungku tu mmg smp 44hari tp ore klate bertungku lama..kalo org luar bertungku tk silap dlm 3hari je...lg 1 pantang ais 100 ari...mula2 rs susah sbb hantu ais tp demi breastfeeding bole buat..hehe..slamat menempuh pantang bln puasa...

~ana~ said... [Reply to comment]

nana, kita plak berpantang time raya....uwaaaaa...lg sadis...

dya said... [Reply to comment]

perlu lagi berpantang sebab banyak urat2 kite dh digunakan semasa bersalin..insyallah dya pun akan berpantang bulan 10 kay ^^..hihihi

AdaM Hawa said... [Reply to comment]

kalau mak saya.. masih kuat berpantang.. kalau tak.. kene tahan la telinga ni.. kene bebel.. tp sebenarnya.. elok berpantang.. kang umo masih muda.. badan dah sakit2..

mummy_ayu said... [Reply to comment]

Ayu pun pantang betull..stokin 44 hari la pakai..bab kain batik tu..sama..he he h..tak reti pakai kain bati..pakai 2, 3 hari ker..pastu pakai suar jer..baba makan semua tu pun ikut and.sama la..ayu air akar kayu tu semua.sowie..tapi kalu pil 10 biji seharia pun Ayu ok..

Afne said... [Reply to comment]

ikut masing2 la. rasanya sedia maklum kan. mcm aku tiap kali bersalin msti dkt2 nk puasa. kiranya masa raya msh pantang. takat beraya rmh mertua & atuk aje lah. yg lain aku surrender. hana ikut ayahnya beraya hehe. mcm mak aku bab mknn dia x brp cerewet sgt tp klu terang2 yg gatal tu toksah le amik klu jahit blm sembuh. tp masa haziq tu alhamdulillah tak kena gunting so x jahit maka aku mkn sayur2 msk air sbb nk bykkan susu bdn.

ishhhh seriau plak bila fikir nk bersalin nih. lg la skrg tgh musim panas. cane aku nk berbengkung bagai tu huhu

Zura@Iwan said... [Reply to comment]

sama la kita pon..

mmg dalam pantang kena pantang betui2,,tmbh2 ada amik bidan jaga dlm pantang dalam 3 hari cm tu..lps tu buat sdiri...

tp pestime pantang kan..tang jahitan tu yg seriau..kita ni..44hari pun kt bekas jahit tu rasa sengal2 lg taw..huhu..

Nuraz said... [Reply to comment]

nana ada korset PB kan..dlm pantang ni seawal hari ke-7 dah boleh sarung..best sangat2..

ladysara84 said... [Reply to comment]

setujulah..pantng mmg wajib...atleast pakai stokin kan...mmglah tak nampak kesannya skang, tp nnt blum nak tua dah macam2 sakit...ckt2 masuk angin...tu baru bab angin..blum bab sakit bdn lg...kene ingat bdn kita nie nak guna lama lg kan..untuk anak2 n suami...

Nana said... [Reply to comment]

@amiey lee
Sapd bpantang ngan mak mmg untung la seme mak kontrol hahaha xle wat suke ati tp bgs sebenarnya pantang ada org tua

Nana said... [Reply to comment]

@Myra Jay
Sangat la betul
Kita kena jaga badan utk suami juga

Nana said... [Reply to comment]

@syawalsimpsons
Btol xkira la zaman dh moden mcm mana pon
Pantang ttp kena pantang

Nana said... [Reply to comment]

@fairus mohamad noor
Heheeh sy klw ikut kan bole je nk pantang sendiri
Tp ttp nak orang tua pantau sebab banyak menda xtau lg

Nana said... [Reply to comment]

@watyz
Sama la
Xde pakai sweter lah umah panas dh mcm sauna tp stokin 24 jm kat kaki
Jamu aku pon kureng

Nana said... [Reply to comment]

@Nad MamaZN
Aaahh btol kdg ada org mkn ayam ok
Ada yg kena tgu abes pantang br bole sentuh
Klw mak kita byk yg xle nad hehe

Nana said... [Reply to comment]

@atty's
Sama la kak xpandai pakai kain batik

Nana said... [Reply to comment]

@MRS. K
Pulut aku xkisah sebab xsuke
Tp laksa mmg xle hahaha tu yg aku cr dlu

Nana said... [Reply to comment]

@Nafisa81
Btol tu sy kdg ngelat jg try mkn klw ok teruskan klw
X ok stop mkn

Nana said... [Reply to comment]

@sueshe
Adoii tau xpe
Bln puasa mak msk sedap2

Nana said... [Reply to comment]

@mama tisya
Hahaha part ice ni yg xthn ni
Dh la hantu ais
Xpela dugaan haha

Nana said... [Reply to comment]

@~ana~
Adoi mmg sadis la...kita raya tu maybe dh 3 mgu pantang

Nana said... [Reply to comment]

@dya
Btol...kita still amalkan pantang
Klw sape yg profesion doc
Mmg xpantang kan

Nana said... [Reply to comment]

@AdaM Hawa
Sama la kita hehehe
Klw xpantang bebetol kena bebel la

Nana said... [Reply to comment]

@mummy_ayu
Xle la nk mnm air akar kayu
Klw pil xpe

Nana said... [Reply to comment]

@Afne
Hahahah aku pon sama ngenang nak pantang adoii hahahah

Nana said... [Reply to comment]

@Zura@Iwan
Owh ada bidan jaga ek
Aku 2 mgu jaitan dh ok pastu xde plak ngilu

Nana said... [Reply to comment]

@Nuraz
Aahh mmg dh standby bw balil pb nak bpantang nnt

fazilzura said... [Reply to comment]

berpantang tu WAJIB beb ... moden x moden ..

tgk ler org laam2 , mana de sakit2 bdn .. yg mude2 je ku tgk dok sakit mcm2..

aku 100 hari ocey .. laksa tu until now aku x makan wakakak .. bior la pose 1thn

zal88 said... [Reply to comment]

kte srupa kak..same2 la kte brpantang masa bln pose n raye..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...