MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Friday, May 3, 2013

resepi udang goreng tepung ala thai

 pernah sekali je try buat udang goreng tepung ala thai ni, lama sangat dah bertahun2 dulu..kita suke udang goreng tepong jenis gini yang kembung2 mcm kat kedai siam tu tak suke udang goreng tepong garing2.kadang bile g makan xseme kedai kita akan oder udang goreng tepong sebab ada stengah kedai style udang goreng tepong jenis rangup tu kita xsuke..tu la klw kt kl tempat peberet kita oder udang goreng tepong kat barakah, medan selera au2 tempat peberet mamatisya tu hehe..terbaik udang goreng tepong dia

semalam g pasar beli lauk, tetiba cam tingin nak makan udang, selama jadi suri rumah ni tak pernah beli udang wat stok bahan masak, satunye sebab amrul kan gout so kita klw bole elak, kita elak dari beli udang.kita pon sebenarnya elegik udang tapi kita tibai juga kalau teringin hehe...
beli sekilo udang, xde pilihan udang nye saiz sedang2 je..beli sekilo RM12 dah balik umah nengok mak aii banyak nye sekilo, tu fikir baik buat udang tepong ratah cicah ngan sos cepat skit abes nye kan, mia pon suke udang tepung ni.

nak buat dia sangat la simple ok ni bahan nye
tepung gandum
serbuk penaik
garam
serbuk kunyit sikit utk kasi kuning
air

bahan2 tu seme gaulkan sebati, jangan cair sangat jangan pekat sangat agak2 la bole celop udang tu & tepung tu melekat ngan udang ok la tu, sebelum tu biarkan tepong tu dalam peti ais dalam 20 minit sebelum menggoreng.pastu goreng la sampai kuning kaler dia api xyah besar goreng xyah lama sgt.tapi masa goreng kan minyak tepercik2 abes tangan ibu ngandung kena minyak hehe...

ni masa memula angkat lawa je kembung kan
rasa sama mcm kat kedai, makan plak ngan thais sos pergh kenyang xyah makan nasi
 ni udang bile dah sejuk sepinggan ni mia sorang, bukan sepinggan je 2 pinggan dia minta! dia memang suke
siap cakap wah!! pandai nye mama masak...sedapnye..dengan muke2 macam mak jemah hahaha...tapinye pesen dia makan udang tepong dia buang tepong je makan udang je..adeh wat penat la mama celop tepong gini mia oii

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

14 ribu orang memberikan idea bernas:

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

dah pass dah ni bukak kedai..kikiki

fairus mohamad noor said... [Reply to comment]

WAWAWA..SAJE JE KAN BUAT M3H TERLIUR..ESOK NK P CARI UDANG LAH..HEHE

mama tisya said... [Reply to comment]

slalu wat udang guna tepung tempura je..nanti bole la try wat ala2 barakah..hehe..hah mia sama tisya la..mkn udang je..tepong nye mama kena abiskn..haha

eima said... [Reply to comment]

boleh try ni ... nampak mmg besh

Nad MamaZN said... [Reply to comment]

Hahaha! Mia mia... :)
Rindu kat mia ...
Menarik gak goreng gini jek
Kite klu beli udang suka wat tumis sambal

Chekgu Azrine said... [Reply to comment]

Ok..nti nk buat..rin pun alergik udg..tp bedal je labu...ngeee

Nana said... [Reply to comment]

@syawalsimpsons
Ahaha bukan kedai masakan thai ok x

Nana said... [Reply to comment]

@fairus mohamad noor
Ahahaha sila cr yea
Pastu kita pesta udang

Nana said... [Reply to comment]

@mama tisya
Hahaha apa pesen la budak2 ni
Makan udang saje xrasa la udang tepong
Senang je wat style barakah ni hehe

Nana said... [Reply to comment]

@eima
Sedap, simple cpt msk heheh

Nana said... [Reply to comment]

@Nad MamaZN
Asik2 wat sambal tumis je, tu la kita suke wat dulu pon hahah skali skala tuko menu plak kan

Nana said... [Reply to comment]

@Chekgu Azrine
Hahah sila2
Mls nak layan sgt elegik tu
Klw xtahan sgt mkn ubat hahah

Kenari Putih said... [Reply to comment]

sedapnya udang goreng tepung ni. petang ni kena buat ni.. nak ikut resepi ni.. selalu dok makan kat kedai siam jer.. sebijik mcm dalam pic ni.. memang sedap makan kat kedai siam tu.. tapi kalo sy buat sendiri ni tak tau la sedap ke tak.. haha

MARIA AWI said... [Reply to comment]

waaahh...
macam gaya kedai dah ni.
nak cuba gak resepi ni nanti


Set Bersalin/Berpantang Shaklee Khas Dari Pengedar Shaklee Terbaik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...