MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Wednesday, June 19, 2013

nasi kerabu yang tiada tandingan

 bese gini lah...kalau ramai anak2 dia berkumpul kat umah memang mak akan masak nasi kerabu..sebab memang seme adik badik suke makan nasi kerabu kan tu yang mak buat tu, bese klw kita balik kl sure mak buat punya lah..

kalau kt kluang tu ada satu kedai je yang kita jumpe jual nasi kerabu sedap kat tempat bekpes pagi sedap tu, kalau tempat lain pernah la tgk orang jual tapi xde hati nak beli sebab tau sure tak setanding mak buat, ye la mak kita kan orang kelantan, so nasi kerabunye tu asli la dari anak jati kelantan hehe...

klw masa keje opis lama dulu majoriti staff kelantan mmg selalu sgt bekpes nasi kerabu, sampai yang bukan kelantan pon suke nasi kerabu, kita pasan ramai kawan2 dr negeri2 lain suke juga makan nasi kerabu ni.sorry yea kawan2 yang susah nak carik nasi kerabu kat tempat korang, kalau entry ni boleh membunuh perasaan korang hehe...



 nasi kerabu asli warna biru dia tau sebab apa?
dalam gambo ni cam xbape biru sgt kan tp klw kt luar biru pekat nasi ni, sebab sistem pencahayaan tab xbape bagus tu xbape nampak biru
 ni la rahsia nak dapatkan warna biru untuk nasi kerabu, mak kita tanam bunga telang ni belakang umah senang je idop, amek biji dia yang kering tu tanam je tepi pagar dia tumbuh menjalar belambak bunga dia sampai gugur2
bunga ni nanti rendam dalam air pastu perah2 nanti keluar la kaler biru dia, masukkan dalam nasi mcm masak nasi biasa
 ulam2 taugeh xde sebab mak kita xsuke tauge cer klw bli kt luor taugeh je banyak bese la org meniaga kan nak untung taugeh kan murah
kalau buat sendiri seme ulam ada, kubis, kacang panjang, daun kesum, serai, bunga kantan, daun salam (atau orang kelantan panggil daun serai kayu)
 solok lada
 sambal kepala tergaring skit kelapa dia
 telur asin tapi xmasin pon hehe bagus la klw tak kang bebudak dia korek kuning je putih xmo makan sebab masin
 sambal tumis
 ikan sardin ni di rebus dulu letak garam ngan asam keping pastu goreng garing2 masak ngan bawang besar
rasa dia masam2 masin sedap wooo rasanya ni orang kelantan je tau masak style ni kot atau orang belah pantai timur
 budu wajib ada sebagai pelengkap rasa
 ni namanye sambal nak kasik pedas tumbuk cili api, letak cuka, gula skit

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

12 ribu orang memberikan idea bernas:

mama tisya said... [Reply to comment]

lprrr...kalo smua rmi2 sure mak masaka special kn..air tgn mak tkde org bole lawan..kita pn mcm lama je mak tk wat nasi kerabu...hehehe

Nad MamaZN said... [Reply to comment]

Perghhh! Giler menarik!
Tp kite takpenah makan nasi kerabu
Nak try gak la nnt
Cemane ke rasanya tu hee
Sbb takde berkuah, mcm kering jek
Takpe2 nnt bleh cuba :)

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

sue cukup suke makan nasi kerabu ni

Sura Mohd said... [Reply to comment]

Dah la ngah lapar ni..betul2 membunuh perasaanku..huwaaa..betul ckp nana..kwn2 keje akak pun boleh kata hari2 mkn ns krabu wlaupun bukan orghe klate..akak yg orghe klate pon x camtu..sbbnya dh pandai memilih yg mana sedap yg mana tidak..tp bila tgok pic yg ni..telan air liur lerrr..

lia said... [Reply to comment]

aduhhhh telor masin tu..... perghhhh

zarena heeney said... [Reply to comment]

ooo tu rahsianya utk buat nasi kerabu

bunga_rose said... [Reply to comment]

argghhhhh!!!!! sedap tuuu!!!!! terus teringat ofis lama.. sana ramai bos-bos kelantan, so klu ada majlis apa2 mesti ada yg sponser ns kerabu... sedappp!!!!!!

- dieyana - said... [Reply to comment]

mak ore kelantam rupenye..hik3...skrg payah nk jumpa bunga nasi kerabu tu... sedap terrr..;-))

ibuayu said... [Reply to comment]

Mcmana buat sambal tumis tu ya....

~ana~ said... [Reply to comment]

sedap nya..dah lama..h x mkn nasi kerabu..huhuhu

watyz said... [Reply to comment]

sedapnyer!!! lama x makan nasi kerabu... :)

Nur-nba said... [Reply to comment]

Kalau di JB memang susah nak cari nasi kerabu.. Terliur tengok gambar Nana ni.. Sedapnya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...