MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, September 26, 2013

cendawan kukur @ kulat sisir goreng bertelur

 dulu masa kecik2 kan suka makan cendawan ni, asal hujan je esoknye g carik belakang umah kat pokok mati kutip la cendawan ni..tak banyak pon dapat skit je..mak pon masak la rasa sorang skit..pastu dah pindah umah dok kawasan umah teres xde jumpe dah la pokok mati hehe...so klw nak makan cendawan ni kena la bli kat pasar tu pon kalau ada...cendawan ni klw musim2 hujan je ada la dia.

kalau kt kl biasa kita bli kat pasar keramat, kat tempat jual sayur2 kampung.situ je ada..kalau ada jual wajib kita beli sebab mmg jarang2 jumpa...klw xde kat pasar kadang usha kat pasar tani, pon naseb2 la kalau ada..tu kira bertuah la..

last week g pasar, masa tengah dok bli ayam amrul panggil dia tunjuk ada pakcik jual cendawan..nampak je mata dia haha....ye la dah lama kot dia tanya klw g pasar tu sure dia tanya cedawan xde ke?dari bulan 12 ritu kita pindah ada skali je masak cendawan ni, pastu asal g pasar sure xde nye..ni dah ada wajib la kita bli kan..sepinggan kecik tu rm2.50 kita bli 4 pinggan amek ko! masak biar dia makan puas2

rasanya ramai yg tak pernah makan, atau mungkin ada yg tak pernah tau cendawan ni.ni makanan tok nenek kita, makanan orang kampung sebab bese kat kampung senang la jumpa kan..kat pokok2 mati, pokok tumbang ada la hidup cendawan ni.

cendawan ni gaul garam+kunyit masak dalam kuali tanpa minyak, dah kering air dia masukkan minyak, masuka telor, bawang ngan cili api, masuk serbuk perasa siap!
 p/s: klw sape2 carik menu cendawan kukur masak lemak bole la terjah kat kedai makan omak den kat dengan uptown danau kota.tu je satu2 nya kedai yg kita jumpe jual menu masak lemak cendawan kukur

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

14 ribu orang memberikan idea bernas:

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

seronok amrul makan ye..banyak sekali 4 pinggan amik...seronok masak kalo ada yg makan sampai abis...macam akob dier bukan jenis pemakan sangat..so kalo masak pon ala kadar je...cer bg kerang..mmmm.2kg pon selamat

lia said... [Reply to comment]

iskkk iskkkk awal2 pg da terliur ni ;)

~ana~ said... [Reply to comment]

teringat dulu masa kecik2 ada cerita kat tv, diaorg adik beradik g kutip cendawan pastu meninggal lepas mkn cendawan tu sbb cendawan yg diaorg kutip tu org baru lepas sembur racun..huhuhu...

siti alfakhishah aman said... [Reply to comment]

ini lauk peberet kalau balik pagoh.. umah akak.. masak lauk lemak cili padi.. sedap..

Mama Zharfan said... [Reply to comment]

my fav ni..terliurnya..

Ratu Hatiku said... [Reply to comment]

Sedapnya....dah lama gler tak mkn cendawan nie..

eima said... [Reply to comment]

sedap ke ... ari tu org kena sekeluarga meninggal mkn cendawan tu cendawan ape ek ..dlm berita ckp die kutip lepas hujan ....

Nory Zoulkefle said... [Reply to comment]

nory tak pernah rasa cendawan ni...
sedapp ek kak...
boleh try lah nanti..hehe

zety said... [Reply to comment]

klu pedas..cendawan jenis apepon aku bedal,hehehe

Chekgu Azrine said... [Reply to comment]

Xpnh mkn..sedap kot ek

Nafisa81 said... [Reply to comment]

masa kulat tu masih basah lepas kita basuh tu..golek golekkan dalam tepung gandum...pastu goreng...fuuhh..rangupppp...mabeles

selaseh said... [Reply to comment]

tmpt saya yg ni panggil kulat. Mmg sedap. Tengok entry nih baru teringat balik kisah2 lama pasal kulat ni. Penah la kutip sendiri ngan ayah. Kulat ni selalu tumbuh kat pokok2 dah tumbang. Tumbuh subur lepas hujan. Dah lama dah tak makan kulat ni. Teringin la plak.

Hani Fadhlina Abdul Rahman said... [Reply to comment]

Sedap ...

Zura@Iwan said... [Reply to comment]

sedap plak ku tg cendawan ko msk nie..hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...