MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Friday, July 4, 2014

pertama kali masak siput sedut

last week amrul ada cakap teringin nak makan siput sedut dia suh masak untuk berbuka..kita kalau kat umah mak sendiri mmg tak pernah mak masak menu ni sebab dia xmakan so kami anak2 pon xpandai la makan..dah kawen baru pandai makan bile g umah mak metua dia masak, kemain la srott srott sampai kena gelak sebab sedut2 tapi xkeluar haha..

ari selasa lepas kita g la pasar bli siput siap bli playar tau! haha...ni seme sebab tgk mak metua dia kopek ekor siput tu guna playar cepat je siap klw nak ketuk guna pisau leceh kan...xkan nak guna playar amrul buat keje tu itam2 kang jadi siput sedut masak minyak hitam plak haha..

kita main blasah je masak ni tgk mak mertua masak aritu kan so kita pon tiru la cumanye kita ejas2 resepi kasi lebih ummphh, sebab biasa org masak siput ni mana letak bawang, letak cili api ngan santan smata

ni resepi kita
sbiji bawang besar
seulas bawang putih
15 biji cili padi
santan (bli kt pasar RM2) seme kita tuang
asam keping
serai
serbuk kunyit
garam & perasa

memula kasi rebus dlu siput tu masukkan bawang, cili yg blend tu ngan serbuk kunyit ngan asam keping ngan serai, dah agak lama tu baru masukkan santan, last masukkan garam & perasa.

alhamdulillah cubaan yang menjadi puas hati sangat masak sendiri sebab klw makan kedai kuah dia cair je kan..ni kita buat pekat skit.
amrul makan sampai 3x tambah nasi! haha...
 so pasni playar di dapor ni khas utk operate siput sedut hehe


Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

6 ribu orang memberikan idea bernas:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said... [Reply to comment]

Menabung Invest smart utk Nana..

Iftar ke dua itu hari.. akak ada beli siput sedut.. buat sendiri belum lagi :)

safurara said... [Reply to comment]

siap playar tuuuu! hehehe.rara xreti nak makan siput ni.xpernah makan.

Sidratul Muntaha said... [Reply to comment]

srott srott sruttt srutt srett sreeeettttttttt
ahaha

mama tisya said... [Reply to comment]

tk pernh gk buat sbb memikirkn nk potong tang ekor guna piso tu tk brp reti kn jenuh sedut tk kuar2...oh guna playar senang ye...suka gk mkn siput sedut

Lynn Damya said... [Reply to comment]

Salam, hahaha ini guna playar dah mcm makan ketam dah, cuma kalau makan ketam, kena ada tukul kecik sekali..ngahaha :p nampak sedap, tp sy xreti makan siput sedut..hehe

amiey lee said... [Reply to comment]

idea playar ko ni memang bagus aku pun nak beli la kalu gini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...