MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Wednesday, August 6, 2014

Rendang paru

Klw kat kl mmg jadi kebiasaan ma buat rendang paru ngan rendang ayam biasa mest ada dia jenis rendang.tahun ni kita braya kt penang xdpt la makan rendang paru ma.tp balik penang mil pon buat juga rendang paru tu pon sebab masa memula kawen dulu mil dtg braya umah kita makan rendang paru masa arwah ayah fil ada dia suka sedap dia kata lps tu tahun berikutnya mil plak buat rendang paru juga

Masa kt penang xpuas nak makan rendang paru sebab tengahari dah habis mmg xsempat makan berulang,kita klw raya kl shari tu ada 10 kali kot ulang makan rendang paru sebab ma pesen masak banyak sampai bole makan esok pagi nye lg

Oleh sebab xpuas makan kita pon sampai kl tros buat.masa raya ke3 amrul dh start keje kita g mlepak umah ma pastu g pasar bli brg buat rendang paru

2 kilo stengah kita buat utk umah ma skit pastu utk bawa balik umah kita skit.puasssss hati dpt makan berulang2 heehe...

Biasa ma buat rendang paru pakai cili kering tp sebab kali ni kita yg masak kita tuka selera masak rendang hijau ala nogori meh nak share resepi

Paru 2 1/2 kg (rebus dulu)
Bawang besar 5 biji
Bawang putih selabu
Serai 15 tangkai
Halia
Lengkuas
30bj cili api jenis besar tu xpedas so kena tambah skit 10bj cili api merah tu utk kasi pedas
2 1/2 kg santan
1 peket kerisik
Daun limau
Daun kunyit
Kunyit
Garam
Asam keping 
Gula
Serbuk perasa

Cara2 blend bawang,serai,halia,lengkuas,kunyit,cili api
Air jgn banyak nnt lambat plak nak kering tumis bahan yg dh diblend tadi sampai garing
Bila dah garing masukkan paru yg dah dipotong memandangkan kita rebus lama paru tu so dia xkeluar air jadi ltk la skit air kasi paru tu lagi lembut
Bila dah kering skit air masukkan santan,asam keping, daun limau,daun kunyit kacau la sampai santan kering.
Last skali masuk kan garam
Gula dan perasa...

Dekat 3 jam mengacau rendang.kita nak masak ni klw nk sedap xle nak shortcut2 xle amek jalan pintas kena tertib klw nak dapatkan rasa yang kebabom.sebab dh terdidik dengan ma masa mesti tertib kan jadi kita mmg xreti nak masak jenis ngelat2 bg cpt siap hehe...

Ok tu je la resepi kita utk kali ni.rendang ayam dh pandai buat, rendang paru dah pandai nanti nk try buat rendang daging plak



.
buat 2kilo sengah bagi mak skilo kita bawa balik umah skilo sengah 3 ari makan baru abes haha

7 ribu orang memberikan idea bernas:

Eda Ejai said... [Reply to comment]

huhuhu...tak pernah makan tapi nampak macam sedap.. hehehe..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said... [Reply to comment]

Akak pun masak rendang paru juga nana tapi akak campur dengan hati, limpa dan sedikit daging.. juadah hari raya pertama akak :)

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

wah boleh la try nanti kan..nampak macam boleh buat je

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

wah boleh la try nanti kan..nampak macam boleh buat je

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said... [Reply to comment]

sedapnya weh... aku ni tak penah masak rendang weh. tau makan je huhuuh

Masya said... [Reply to comment]

baru belajar² makan paru ni sedapkan rendang paru.. tp x reti nak masak... tq nan kongsikan resepi nanti bolehlah sy cuba...

Myra Jay said... [Reply to comment]

MJ tak reti makan rendang paru ni..
Asben je kot makan, entah tak pernah jumpak lg dibuat rendang ha :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...