MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Thursday, February 26, 2015

musim belimbing buluh

isnin lepas ada nengok ramai share cara2 masak sambal hitam aritu kita dah share RESEPI SAMBAL HITAM nak tgk sila klik entry tu ek, kali ni kita nak share plak cara2 nak merebus belimbing tu sampai jadi hitam

ari isnin tu kawan opis kasi la 2 beg belimbing..pastu kita minta kat jiran umah mak nengok pokok dia beso2 buah jatuh2 atas tanah je...sayan je nengok kita pon g la minta kat pakcik tu..amek la..katanya..amek bila2 nak amek pon nanti amek..hahah nampak sgt mmg dia xheran ngan belimbing ni..kita pon apa lagi orang dah suh amek mmg satu pokok la aku amek hahaha....

kutip2 abes celah2 daun celah2 batang banyak btol buah dia..xmasuk yang luruh2 tu sayang nye..ceh skang dah pandai makan kan..pandai kata sayang..cer dulu xpandai makan buah ni aku buat lastik je kekadang hahahaha....

ok meh nak share cara rebus belimbing ni...
masukan dalam tin biskut / kuali lama (jangan pakai kuali baru2 jahanam plak kang nak rebus 3 jam)
masukkan garam dalam 1,2 sudu gitu dalam kuali
pastu buka api sedehana
biarkan je dalam kuali tu nanti belimbing tu akan keluar air sendiri
rebus sampai 3 jam..agak2 klw air dia kering tambah skit air
belimbing yang siap direbus simpan dalam peti ais bole tahan sampai 2 tahun tau

ni hasil kutipan dari pokok jiran
 gemok2 buah dia dok tepi longkang kan...hehe
 yang ni opismate kasi dah kuning skit pasai lama sangat jem dalam kete..hehe dia bawa balik dr kampung
.
ni dah combine yang kawan kasi yg kuning tu ngan petik umah jiran hijau tu
nampak banyak kan?
 rebuih
 dah siap rebus dapat la banyak ni..siap ada yang oder lagi haha..weken nanti la baru bole buat tempahan orang tu
aritu dok share2 resepi kat fb dah ada 2 orang anak murid berjaya menuntut ilmu hehehe

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

1 ribu orang memberikan idea bernas:

Inani Hazwani said... [Reply to comment]

memang musim sekarang ni. nenek nani pun sibuk merebus belimbing tu nak jual ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...