MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Tuesday, November 17, 2015

resepi air asam kebabom

ok sebelum ni kita xreti buat air asam...main tibai je ikut sesedap rasa, tapi lepas kita dah makan air asam kat kedai depan opis ni kita try la oter2 ejas2 sendiri nak dapatkan rasa yang sama mcam kat kedai bawah tu..

satu tips nak bagi, jangan gunakan asam jawa dalam kotak tu, gunakan asam jawa dalam plastik tu, bancuh sendiri dengan air, asam jawa dalam kotak tu tersangatlah masam...nanti kalau pakai asam jawa tu air asam tak berapa pekat

ok meh kit share resepi air asam kita

segenggam asam jawa (masukkan sedikit air & ramas2 untuk bagi biji dia terasing dengan asam jawa makesure air jangan letak banyak..cukuplah bagi dia bole ramas je)
sebiji bawang besar
cili api (ikut tahap kepedasan masing2 kita taruk 30 biji)
tomato sebiji potong dadu (potong kecik2)
gula
belacan (kita hancurkan dulu dengan air sebelum tuang dalam mangkuk asam jawa)
sikit garam
sikit ajinomoto

lepas dah ramas2 asam jawa tu amek air dia letak dalam mangkuk, masuk belacan, gula, garam ajinomoto, bawang, tomato & cili api..kacau rata..kalau masam sangat masukkan gula...kalau sikit sangat nampak air asam dia tambah air sikit tapi makesure jangan cair..kalau tercair ramas lagi asam jawa tambah dalam mangkuk...asam jawa banyak takpe..kalau masam kita bole ejas dia letak gula

ikan susu & air asam
air asam tu habis licin adik2 kita belasah
diorang cakap eh pekat pulak air asam ma buat
ma cakap bukan ma buat kak nana buat hehehe
ye la diorang dah biasa makan air asam ma dia buat cair so kali ni kita buat ikut resepi kita plak 
licin diorang bedal


Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

5 ribu orang memberikan idea bernas:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said... [Reply to comment]

Memang kebabom akak tengok air asam tu Nana..
Mahu tak licin.. sedapkan :)

syawalsimpsons said... [Reply to comment]

adoi sedapnya makan cicah ngan ikan bakaq ni

eima said... [Reply to comment]

akusuka mkn ikan bakar dengan sambal belacan ... lagi kaw aku rasa .... tp ko punya air asam ni nampak sedap letak tomato byk2 pun sedap ni kan

C-Tiey Hamid said... [Reply to comment]

Akak biasa buat mcm ni
- Cili api
- Bawang merah hiris nipis
- Tomato potong dadu
- Belacan
- Gula
- Garam
- Air asam jawa / limau nipis

Tumbuk cili, garam, gula dan belacan
Bila dah hancur, masukkan bawang. Tumbuk manja2 dan masukkan tomato..tumbuk manja2 juga
Masukkan dlm mangkuk n tuang air asam jawa / air limau nipis

mama tisya said... [Reply to comment]

mcm kt kedai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...