MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Friday, February 19, 2016

resepi ayam bakar bersama sos lada hitam

Ayam grilled:
4 ketul ayam Ayam 

stengah sudu serbuk lada hitam
2 sudu sos tiram
serbuk kunyit skit (optional hanya utk kasi warna skit je)
bawang putih & bawang besar ditumbuk (tu klw awak rajin, saya buat mmg sempoi aje..tp sedap je xletak bawang pon hehehe)

lumurkan seme bahan tu kt ayam, lepas tu nanti curahkan skit sos black pepper yang kita dah buat sendiri tu, saya tak gunakan garam sebab lada hitam tu sendiri dah masin sebenarnya, perap satu malam, lagi lama lagi sedap lepas tu bakar dalam oven dengan suhu 190 darjah celcius 40 minit.

Sos black peper:
2 sudu serbuk lada hitam
1bj Bawang besar (dadu kan)
2 ulas bawang putih (dadu)
1 ketul Kiub pati ayam
7,8 biji Mushroom ( saya guna yg fresh tu bukan dlm tin, klw yg fresh masukkan di hujung2 skali sebab dia cepat kecut klw masuk awal2 tp klw cendawan dlm tin xpe masuk awal pon)
2 sudu Tepung jagung (bancuh siap2 dengan air jangan campak je tepung dalam kuah nanti berketul)
1/2 cawah Susu segar (nak lemak lagi letak lebih skit, rasa2 lah klw kurang lemak tambah je ikut selera sendiri)
3 cawan Air
5 sudu Kicap manis

sedikit je garam & gula garam jgn lebih ye..mcm kita ckp lada hitam tu sendiri dh masin

cara2
tumis bawang putih ngan bawang beso yang di dadukan, masukkan air lepas tu msk serbuk lada hitam, masukkan tepung jagung (bancuh siap2 ngan air) masuk kiub pati ayam,susu segar,kicap kacau sampai pekat likat msk la skit gula klw suke rs manis skit2

Coslow
Carrot,bawang besa,tomato,kubis ltk mayo skit pastu saya tambah skit serbuk lada hitam, siap


Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

3 ribu orang memberikan idea bernas:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...