MARI MENDERMA DENGAN KLIK2 :)

Monday, January 23, 2017

xpdc gua batu maloi, kuala pilah

 kita try join caving pulak...last minit juga ni join sebab kebetulan weekend tu anak2 takde so cam biasa mak dia mana bole dok diam....hehe tq zura selalu ajak join buat aktiviti2 sehat gini..ni antara salah satu aktiviti lasak yang teringin nak buat..akhirnya dapat juga merasa...

bayaran hanya RM45 (upah guide +pakej siap lunch) kami gerak dari cheras kul 6.30 sampai gua batu maloi agk lewat sebab berehenti2 tunggu orang la apa..sampai sana dalam 8.30, pastu dengar briefing skit buat strecthing & baca doa sebelum memulakan ekspidisi...aritu xsempat breakfast tau...lapa kebulur masuk dalam gua yg sejuk & gelap gelita.

start masuk gua dalam kul  9 pagi...seme pakai head lamp aku je xpakai haha sebabnya join last minit xsempat carik head lamp...dari mula masuk gua lagi dah mencabar, merangkak...menonggeng, terlentang, mengiring, terlangkup haih la segala posisi la penat lagi memenatkan...ada 24 pitstop nak sampai ke penghujung..sumpah penat...ada masa kena menyelam nak melepasi gua ke sebelah sana serius cuak juga masa tu dah la gelap kan entah apa dalam air kita xtau...sepatutnya target keluar dari gua dalam kul 1 lebih camtu

tapi memandangkan ktorg clash dengan trip grup lain yang kemain ramai peserta nya jadi terpaksa la menunggu diorang lepas dulu...bayangkan la dari kul 9 dalam keadaan basah sampai kul 3 lebih gitu masih dalam keadaan basah sejuk tak yah kata la..sesambil masuk gua guide cite la sikit asal usul nama gua ni..and ada juga cite2 mistik di sebalik gua ni..di katakan zaman dulu maloi (pawang) bercinta dengan puteri bunia so kira2 mitos tempat ni berkaitan dengan bunia punya tempat la...ada juga kat check point yang kita bole nampak batu berbentuk sampan, ada tu dekat batu tu terbentuk rupa lelaki dan perempuan yang mana di percayai gambaran putera dan puteri maloi

dah meredah segala genap lubang, masuk air terjun la hape akhirnya kami keluar juga kat darat dengan memasing dah kebulur haha...so dah naik darat ada last check point air sungai kecik gitu pastu kena berjalan dalam 15 minit untuk sampai ke tempat permulaan tadi...sampai kt tempat briefing lunch kami dah sedia menanti...lapa gile wei..lauk plak sodap tu dia makan xingat orang dah...dangan bayaran RM45 sangat la berbaloi trip ni...sesuai la untuk sape yang sukakan cabaran sape yang sukakan lasak kita syorkan korang try lah...pengalaman semua ni..atleast kita ada la cerita nak cite kan kat anak2 ibu pernah merasa masuk gua heheh....

maka sini ada la sikit gambar untuk sape yang berminat nak nengok xminat sudah hahaha..sorry la gambar dalam gua banyak yg blur gelap tah kena sumpahan bunian ke apa gambar banyak xjadi...redha je la

 naked face i tu korang abaikan dah masuk gua xkan nak melawa2 makeup plak kan hahaha
 berehenat sebentar





 nampak tak baru tu menyerupai gambaran lelaki & pompuan
.masa ni muka memasing lega..akhirnya keluar juga dari gua setelah berjam2 dalam keadaan basah & gelap

 last checkpoint kita

 group photo

 ok kena berjalan sket nak g kem


 sebelum keluar jumpa dulu bukit maloi..kawan2 seme panjat kita malas dah xlarat dah so just posing je tepi ni di katakan tempat kita berdiri ni dulunya tempat pertukaran antara alam bunia ngan alam manusia kira pintu ke alam bunia la katanya
 ni seme kawan2 baru kita..kenal zura & asben dia je lain2 seme tak kenal...
dia camni la tiap kali kita pegi buat aktiviti adventure gini akan jumpa la kawan2 baru...
pegi hiking dapat member
pegi water rafting dapat member
pegi caving dapat member
 diorang ni seme jenis aktif hiking...ada je projek hiking diorang larat & xlarat je nak join



Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

1 ribu orang memberikan idea bernas:

eima said... [Reply to comment]

ko ni memang rajin buat aktiviti lasak juga kan .... jenis tak betah dok rumah sesorg ni ... pengalaman kan .... boleh galakkan anak jg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...